Piaggio ET2- kromad ram till framskärm? Tips

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Lyrspring
Drömmare
Drömmare

Piaggio ET2- kromad ram till framskärm? Tips

Post by Lyrspring »

]Hej!
Jag och döttrarna har precis blivit ägare av en begagnad Piaggio. Lycka!!!

Jag som mamma har ALDRIG mekat med moppe, men nu är det dags.
Vi vill börja med att sätta på en kromad framskärmsbåge (som det finns på flera äldre) som täcker nedre kant av framskärm.

Var kan man hitta sådana?
Hur monteras de?
Vilka passar till ET2 årsmodell 2004.
[/color]
Tack för er hjälp :D
Göteborg, Björkekärr
Vespa Piaggio ET2, årsmodell 2004 ca 300 mil
colsson
Lärling
Lärling

Re: Piaggio ET2- kromad ram till framskärm? Tips

Post by colsson »

Hej och grattis!
Delen du söker kan köpas här: http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... ont+_cup45 (45:- i frakt)
Den monteras väldigt snabbt och enkelt med hjälp av skiftnyckel. Det tar max fem minuter!
Man håller fast "ramen" runt skärmen och spänner fast den på insidan med tre skruvar.
Lycka till!
/ Christian
Lyrspring
Drömmare
Drömmare

Post by Lyrspring »

Tack Christian!
Gick in på länken. Jag hade aldrig hittat det själv, supertack!
Det står att den inte har så hög glans, men att det går att polera upp. Är det ett stort jobb? Är det riskk att den rostar? Fast det ska det väl inte göra om det är krom....

Tack igen för all hjälp!
Anna
Göteborg, Björkekärr
Vespa Piaggio ET2, årsmodell 2004 ca 300 mil
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Hej Anna!
All krom kan rosta om man inte håller efter det. Egentligen är det inte själva kromet som rostar, utan metallen under kromlagret...men det är en annan historia. Om man bara putsar och tvättar lite då och då så brukar det inte vara några problem. Det bästa är ju om du kan förvara scootern inomhus. Det mesta går att polera upp. Testa med lite autosol eller annan kromglans. Finns att köpa på macken! Autosol innehåller slipmedel och ska användas sparsamt på krom. Man kan fukta en trasa med vatten och sen ta en liten klick autosol och börja putsa med. Du ser direkt om resultatet blir bra! Jag tror nog att krombågen går att putsa upp så att du blir nöjd. :D
Surfa gärna runt på sidan som jag länkade till. Där finns massor med tillbehör till din scooter. I vänsterspalten väljer du vad du har för fordon så sorteras automatiskt rätt delar till din scooter fram.
/ Christian
Post Reply