Elfel, en Primaveraklassiker.
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Elfel, en Primaveraklassiker.
Hej Expertisen.
Jag har en ny (nja, 1967) Primavera som jag tänkte försöka besiktiga. Men jag har inte något ljus fram.
Var börjar jag felsöka? (Började med att söka här, så klart men det känns lite snårigt för en novice som mig.)
• Baklampan lyser som om bromsen ligger i.
• Fram är båda lamporna döda.
• Jag har nya glödlampor fram och ny bak.
• Jag har en ny fotbromskännarknapp.
• Tändningen till motorn verkar det inte vara nått fel på, utan den puttrar på helt ok.
Kan man mäta sig fram m multimeter eller liknande? Har noll koll på jord och el osv.
//Pelle
Jag har en ny (nja, 1967) Primavera som jag tänkte försöka besiktiga. Men jag har inte något ljus fram.
Var börjar jag felsöka? (Började med att söka här, så klart men det känns lite snårigt för en novice som mig.)
• Baklampan lyser som om bromsen ligger i.
• Fram är båda lamporna döda.
• Jag har nya glödlampor fram och ny bak.
• Jag har en ny fotbromskännarknapp.
• Tändningen till motorn verkar det inte vara nått fel på, utan den puttrar på helt ok.
Kan man mäta sig fram m multimeter eller liknande? Har noll koll på jord och el osv.
//Pelle
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Fotbromskännarknapp
en ny klassiker.
Kolla med Johan, han verkar ju ha haft liknande problem som du. Han var ju på fikat igår, ni kanske pratade om det. kolla denna tråden: http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... a&start=25
/Hans

Kolla med Johan, han verkar ju ha haft liknande problem som du. Han var ju på fikat igår, ni kanske pratade om det. kolla denna tråden: http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... a&start=25
/Hans
___________________
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Mmm, jag hörde om hans tut-snurrarbravader... Får kolla hela hans tråd!


Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
http://www.scooterhelp.com/manuals/VMA2 ... nual.r.pdf
Jag gillar elschemat på sid 39. Alla knappar/brytare fungerar så att de leder mot jord när lampan/tutan inte lyser/tutar.
Slår du ihop det bra elschemat ovan med färgerna i detta schema http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VMA1.pdf så får du en bra helhetsbild om hur det hela fungerar och är draget.
Som du ser på schemat så ska tuta och halv/helljus ligga på en matning och övriga lampor på en. Du säger att du inte har något lyse fram alls. Det får mig att tro att du inte bara har ett fel utan flera då du har fel på två olika kretsar samtidigt.
Jag skulle följa schemana ovan och ta ett problem i taget. Kanske börja med att fokusera på bakljuset och kolla varför det lyser så skarpt. Kanske går fel kabel till fel lampa i bakljuset så bromslampan får ström hela tiden.
Jag gillar elschemat på sid 39. Alla knappar/brytare fungerar så att de leder mot jord när lampan/tutan inte lyser/tutar.
Slår du ihop det bra elschemat ovan med färgerna i detta schema http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VMA1.pdf så får du en bra helhetsbild om hur det hela fungerar och är draget.
Som du ser på schemat så ska tuta och halv/helljus ligga på en matning och övriga lampor på en. Du säger att du inte har något lyse fram alls. Det får mig att tro att du inte bara har ett fel utan flera då du har fel på två olika kretsar samtidigt.
Jag skulle följa schemana ovan och ta ett problem i taget. Kanske börja med att fokusera på bakljuset och kolla varför det lyser så skarpt. Kanske går fel kabel till fel lampa i bakljuset så bromslampan får ström hela tiden.
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Expertis från Söderköping. Angenämt. Jag gjorde några år på Ramunderskolan, men det är säkert preskriberat nu.
Jag får kolla dina tips, förhoppningsvis i helgen. Multimeter är inhandlad och elscheman är printade.
Jag känner att jag måste fatta det där med jord. Får youtuba lite grundläggande elkunskap kanske.
Återkommer med resultat!

Jag får kolla dina tips, förhoppningsvis i helgen. Multimeter är inhandlad och elscheman är printade.
Jag känner att jag måste fatta det där med jord. Får youtuba lite grundläggande elkunskap kanske.
Återkommer med resultat!

Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Spänning (volt) är elektrisk potentialskillnad mellan två punkter, i detta fall mellan strömförande ledare och jord (vespans chassie).
Så för att få en lampa att lysa måste den kopplas till två punkter med olika potential, då börjar elektroner strömma från den ena punkten till den andra genom lampan som därmed börjar lysa av värmen som uppstår i lampans glödtråd.
Jord betecknas med någon av dessa symboler https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... snoqMOZb-p
Så en bra början är att titta på schemat på sid 39, titta hur strömmen kan gå genom de olika lamporna för att komma från spolen till jord. Det som händer när på en vespa när man släcker en lampa är att man kopplar ihop spolen med jord, och de får därmed samma potential och inga elektroner går längre från ena till andra punkten.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Så för att få en lampa att lysa måste den kopplas till två punkter med olika potential, då börjar elektroner strömma från den ena punkten till den andra genom lampan som därmed börjar lysa av värmen som uppstår i lampans glödtråd.
Jord betecknas med någon av dessa symboler https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... snoqMOZb-p
Så en bra början är att titta på schemat på sid 39, titta hur strömmen kan gå genom de olika lamporna för att komma från spolen till jord. Det som händer när på en vespa när man släcker en lampa är att man kopplar ihop spolen med jord, och de får därmed samma potential och inga elektroner går längre från ena till andra punkten.
Hoppas du förstår vad jag menar.
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Gott. Men varför får man inte en stöt om man håller i ramen, när det går in massa ström där?
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
För människokroppen leder dåligt. Sen är det ju låg spänning i elsystemet på en vespa. Upp till 50 volt är det väldigt liten risk för en stöt.
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Efter lite söndagsmys har jag kommit en liten bit frammåt.
Började med att koppla ur en kabel vid dosan (junction box, på English), och sen mäta mellan varsin ände på sladden. Mellan dosan och lampan med andra ord.
Mätte den svarta och fick värde 0 (hel kabel mao?)
Mätte den gröna från dosa till tuta. Fick också 0 om jag tryckte in tutknappen.
Mätte gul vid dosa, och rosa vid lampan. 0 där med.
Men efter det slog det mig att resten inte går att mäta på det sättet, eftersom det är fler än två ändar. Så hur går man vidare då?
Jag tittade mer nogrant nere vid dosan och såg att vissa kablar hade lite sprickor i sig och så trötta ut. Jag plockade isär och tejpade isoleringstejp eller krympslang på de jag hittade. Strömmen kan nog ha hoppat runt lite där inne innan.
Fotbromskännarknappen jag köpt, verkar vara av "opener typ".
Kopplade in allt igen och testade att starta.
Resultat:
Lilla lampan (pilot bulb) lyser först, men pajar sen.
Helljuset fladdrar igång efter ett par sekunder.
Bak ser jag inte om det lyser svagt, eller är av. Men efter att ha bromsat en gång och släppt tänds övre lampan och lyser därefter starkt. Undre lampan bak är släkt.
Tutan låter inte när man trycker på knappen. (Vet inte om den funkar, men om den är paj borde det väl knäppa till i den iaf.)
Har ni nå tips på var man går härifrån?
Började med att koppla ur en kabel vid dosan (junction box, på English), och sen mäta mellan varsin ände på sladden. Mellan dosan och lampan med andra ord.
Mätte den svarta och fick värde 0 (hel kabel mao?)
Mätte den gröna från dosa till tuta. Fick också 0 om jag tryckte in tutknappen.
Mätte gul vid dosa, och rosa vid lampan. 0 där med.
Men efter det slog det mig att resten inte går att mäta på det sättet, eftersom det är fler än två ändar. Så hur går man vidare då?
Jag tittade mer nogrant nere vid dosan och såg att vissa kablar hade lite sprickor i sig och så trötta ut. Jag plockade isär och tejpade isoleringstejp eller krympslang på de jag hittade. Strömmen kan nog ha hoppat runt lite där inne innan.
Fotbromskännarknappen jag köpt, verkar vara av "opener typ".
Kopplade in allt igen och testade att starta.
Resultat:
Lilla lampan (pilot bulb) lyser först, men pajar sen.
Helljuset fladdrar igång efter ett par sekunder.
Bak ser jag inte om det lyser svagt, eller är av. Men efter att ha bromsat en gång och släppt tänds övre lampan och lyser därefter starkt. Undre lampan bak är släkt.
Tutan låter inte när man trycker på knappen. (Vet inte om den funkar, men om den är paj borde det väl knäppa till i den iaf.)
Har ni nå tips på var man går härifrån?
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Jag rekommenderar att du mäter spänningen (Volt) när vespan är igång istället. Ställ din multimeter på V AC eller V~.
Eftersom både pilot bulb och tail lamp bulb går på samma krets så gissar jag att det är dålig jord någonstans där. För att kolla att du har spänning fram till dem så mät mellan gul kabel och jord. Börja vid junction box, fortsätt vid baklyset och sedan vid omkopplaren på styret.
Har du spänning på något av dessa ställen?
Du skriver att helljuset fladdrar igång efter ett par sekunder, lyser det starkt sen, eller fladdrigt hela tiden? Även på högre varvtal? Funkar både hel och halvljus?
Att baklampan lyser konstant efter du tryckt skulle jag gissa har att göra med att brompedalen inte rör sig tillräckligt långt tillbaka igen eller att kontakten kärvar. Slutar pilot lamp lysa när bromsljuset lyser?
Eftersom både pilot bulb och tail lamp bulb går på samma krets så gissar jag att det är dålig jord någonstans där. För att kolla att du har spänning fram till dem så mät mellan gul kabel och jord. Börja vid junction box, fortsätt vid baklyset och sedan vid omkopplaren på styret.
Har du spänning på något av dessa ställen?
Du skriver att helljuset fladdrar igång efter ett par sekunder, lyser det starkt sen, eller fladdrigt hela tiden? Även på högre varvtal? Funkar både hel och halvljus?
Att baklampan lyser konstant efter du tryckt skulle jag gissa har att göra med att brompedalen inte rör sig tillräckligt långt tillbaka igen eller att kontakten kärvar. Slutar pilot lamp lysa när bromsljuset lyser?
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Ok, det får jag prova!
Kan man jorda var som helst typ, Nån bar metall bara eller hur ska man tänka? Var räknas det som jord?
Såg även att det satt en 12V lampa i baklampan. Får byta den snarast!
Jag tyckte det lös stabilt om framlampan när väl pilotbulb hade dött. Ska man hålla strax över tomgång när man mäter?
När jag väl testade fotbromsen så va pilot redan paj. Så jag vet inte. Ska beställa ett gäng lampor så man kan testa mer!
Ska titta på bromsknappen igen. Har för mig att den fjädrade ut bra när jag testade, men jag får kolla igen!
Tack för all hjälp, superbussigt!
Hoppas jag kan bju igen i framtiden!
Kan man jorda var som helst typ, Nån bar metall bara eller hur ska man tänka? Var räknas det som jord?
Såg även att det satt en 12V lampa i baklampan. Får byta den snarast!
Jag tyckte det lös stabilt om framlampan när väl pilotbulb hade dött. Ska man hålla strax över tomgång när man mäter?
När jag väl testade fotbromsen så va pilot redan paj. Så jag vet inte. Ska beställa ett gäng lampor så man kan testa mer!
Ska titta på bromsknappen igen. Har för mig att den fjädrade ut bra när jag testade, men jag får kolla igen!
Tack för all hjälp, superbussigt!

Hoppas jag kan bju igen i framtiden!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
All bar metall ska gå som jord, mendu kan alltid dubbelkolla mot en känd punkt, t.ex på motorn eller vid en kopplingspunkt på jordkabeln.
Ja, lite över tomgång kan vara bra, vespan orkar inte hålla en jämn spänning på tomgång.
Ja, lite över tomgång kan vara bra, vespan orkar inte hålla en jämn spänning på tomgång.
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Gott MammaScan! (Fantastiskt namn btw)
Mektid är bokad på söndag, med en lite mer el-van bekant. Hoppas vi kommer fram till något vettigt.
Mektid är bokad på söndag, med en lite mer el-van bekant. Hoppas vi kommer fram till något vettigt.
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Nu har jag och en lite elkunnigare bekant tittat lite på hojen, och vi dömde den till att få en ny el-stam för att det glappade och var ologiskt och okonsekvent när vi testade.
Jag va lite rädd för att byta elstam, och efter lite googlande blev man inte modigare, för många snackar om att det är så sjukt jobbigt. Men det gick bra, så jag tänkte lägga upp här hur jag gick till väga, så om andra noobs ser detta så hoppas jag att de blir peppade och inte är rädda för en liknande manöver.

Mellan motorn och boxen hade vissa kablar upp till 5 brott på sig, men jag chansade på att krympslanga dom, så de inte glappade sinsemellan, och det verkade funka.

Några verktyg som gjorde livet lättare var dessa:
Teleskopmagnet, för tappade skruvar. Drivdorn för att avlasta tjocka korvfingrar. Smallframe-tången. Utan dessa hade det inte gått lika bra.

Lossade tank och förgasare. Tejpade fast en kabel i den gamla elstammen med maskeringstejp.

Lossade kabelstam från junctionbox, bromsljus och tuta. Tog bort styret och började dra loss den gamla kabelstammen.

I glappet mellan ram och styre, såg inte den gamla elstammen så fräsch ut.

Verkar vara en bra idé att inte dra den nya stammen rätt emot avgasröret.

Inga problem att dra igenom

Sen tejpade jag fast den nya kabelstammen i kabeln. Först tejpade jag den hårt, så den skulle bli så lite som möjligt, men det var ingen bra idé. Då tejpade jag den så platt jag kunde istället. Då gick det lättare.


Här kommer den nya stammen upp efter lite pill.

Unnade mig en ny tuta, ny knappsats till styret och en ny lampinsats fram också. Ny bromskännare hade jag sen innan. Och nu funkar allt. Vilken magi!
Skulle jag gjort om det, hade jag plockat bort styre och gaffel på en gång istället för att lägga tid på att försöka pilla fram det ändå. Nu blir det att boka registreringsbesiktning på måndag!
Firar m en white russian:

Jag va lite rädd för att byta elstam, och efter lite googlande blev man inte modigare, för många snackar om att det är så sjukt jobbigt. Men det gick bra, så jag tänkte lägga upp här hur jag gick till väga, så om andra noobs ser detta så hoppas jag att de blir peppade och inte är rädda för en liknande manöver.

Mellan motorn och boxen hade vissa kablar upp till 5 brott på sig, men jag chansade på att krympslanga dom, så de inte glappade sinsemellan, och det verkade funka.

Några verktyg som gjorde livet lättare var dessa:
Teleskopmagnet, för tappade skruvar. Drivdorn för att avlasta tjocka korvfingrar. Smallframe-tången. Utan dessa hade det inte gått lika bra.

Lossade tank och förgasare. Tejpade fast en kabel i den gamla elstammen med maskeringstejp.

Lossade kabelstam från junctionbox, bromsljus och tuta. Tog bort styret och började dra loss den gamla kabelstammen.

I glappet mellan ram och styre, såg inte den gamla elstammen så fräsch ut.

Verkar vara en bra idé att inte dra den nya stammen rätt emot avgasröret.

Inga problem att dra igenom

Sen tejpade jag fast den nya kabelstammen i kabeln. Först tejpade jag den hårt, så den skulle bli så lite som möjligt, men det var ingen bra idé. Då tejpade jag den så platt jag kunde istället. Då gick det lättare.


Här kommer den nya stammen upp efter lite pill.

Unnade mig en ny tuta, ny knappsats till styret och en ny lampinsats fram också. Ny bromskännare hade jag sen innan. Och nu funkar allt. Vilken magi!
Skulle jag gjort om det, hade jag plockat bort styre och gaffel på en gång istället för att lägga tid på att försöka pilla fram det ändå. Nu blir det att boka registreringsbesiktning på måndag!
Firar m en white russian:

Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Härligt!!
Re: Elfel, en Primaveraklassiker.
Gött! Grattis Pelle!
___________________
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)