Dubbel-Bajaj!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Äntligen minusgrader så det var dags för "den bengaliska tigern", Moppis1! 8) Men först på med en rejäl Fristadsrock som nog skulle kunna stoppa för en snöskotertur också!
Image
Och mycket riktigt gick Moppis1 som en raket, på de få sträckor jag vågade testa, och turen gav rejält med träning. :) Träning på en icke trampmoppe, hur tänkte han där? Jo, med våta vägbanor som det frusit på och så lite snö på det var det inte läge att hålla fötterna inne på plattan särskilt mycket... :lol:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Köpte mig och flickorna en liten present på stormarknaden ikväll. Tänkta att användas både i pulkabacken och vid moppeturer. 8)
Image
Färgmatchade till Moppis1 och Bonnie, dessutom! :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Hej hopp, ikväll var det premiärtur med skidor! :D Gick kalas, de var dessutom korta nog att få upp på plattan under avsnitt med barmark. Detta är en form av träning jag faktiskt KAN tänka mig! 8)
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

...och tidigare idag lyckades jag äntligen få ut den mindre meksugna av döttrarna i verkstaden. Montering av den hemsnickrade hastighetsmätarvajern på Bonnie stod på programmet (den minnesgode läsaren kan kanske erinra sig att detta är moppen som bromskölden hade vridit sig på så både hastighetsmätar- och bromsvajer slitits av). Det började mindre bra när jag, för att lyfta in framgaffeln i värmen, tog ett rejält tag under styret: KRACK! :x Visst hade jag lyckats knäcka justeringshylsan till gasvajern! :( Jaja, det finns nya att köpa och så länge funkar det med eltejp och vetskapen om att eventuell justering får göras vid förgasaren.
Att få av kåpan på styret är lätt som en plätt på dessa mekanikervänliga skapelser, även om gamnacke underlättar arbetet...
Image
Med hastighetsmätaren lös stoppade vi dit vajern och testade med andra änden i en skruvdragare - inget hände! :cry: Tog ur vajern och drog runt med fingrarna - jodå, nu rörde det sig! :D Tillbaka med vajerhölje och skruvdragare och... Inget!! :evil:
Så kunde vi väl ha hållit på än om inte snillet Janne TILL SLUT kom på att skruvdragaren kan gå åt andra hållet också... :oops:
Efter ett sista lyckat försök och med den nyfunna insikten att jag behöver fundera över vajerhöljets anslutning vid hjulet valde vi att sluta för dagen och med flaggan i topp! 8)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Du ger dina döttrar en god skolning i mekandets konst. Respekt :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Tack! Ja, jag hoppas att något fastnar och framför allt att de inte ska vara rädda för att få lite skit under naglarna. 8)
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag fortsatte jag med lite filande och trixande för att få Bonnies nya hastighetsmätarvajer att passa, tålamodsprövande jobb jag tänkte bespara dottern. Funderar på att montera bromsljuskontakt på styret också, när jag har kåpan lös. Originalet har ju både bromsljus och omkoppling hel/halvljus och lamporna och armaturerna är de samma, tom delar av kablaget finns medan annat är bortplockat/ej monterat. Titta bara på bilden: Inte nog med att det inte finns någon kabel till helljuset, fästörat för kabeln är bortklippt! Varför? Hade det inte varit enklare och billigare att låta det vara som det var? :x
Image
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by colsson »

:D Festligt med skidorna!
/ Christian
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

colsson wrote::D Festligt med skidorna!
Jepp, kände mig som mc-ordonnans gone mods. 8) Dessutom kändes det betydligt säkrare än utan. Ja, kändes, i alla fall... :roll:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag hann jag och dottern ett stycke till på Bonnie. Det avklippta kabelskoörat till helljuset föranledde en hands-on-kurs i lödning:
Image
Nu ska hon väl kunna få bra betyg i tekniken i skolan också! :D
Sedan monterade vi den nya universalkontakten till bromsljuset. Liksom tevekockarna hade jag förberett med att fräsa ur och borra hål så kontakten kunde ligga stadigt när vi drog fast den med rejäla buntband.
Image
Vi hann börja med lite ledningsdragning också, innan det var dags för söndagsmiddag hos svärföräldrarna.
Nu på kvällen ligger dottern med drygt 38 graders feber, så vi får väl se när nästa arbetspass kan bli. :roll:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Kom just på en grej när det gäller misstanken att Moppis1:s huvudmunstycke är slitet och hon därför går för fett: Skulle det vara läge att testa att köra henne på etanol? Då ska det ju vara fetare blandning, men frågan är väl om den nu aktuella förslitningen är tillräckligt stor, vad tror ni? Sedan lär jag få öppna fuggen och fila på flottören, då Bonnies ju svällde bara av den lilla mängden etanol som finns i vinterbensinen. Sedan är det bara att hålla tummarna att packningarna i förgasaren klarar etanolen; slangar och kran är ju nytt så det bör väl hålla.
Är det förresten någon som har tips på en tvåtaktsolja som funkar i etanol (måste väl vara vegetabilisk)?
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Har inte hänt så mycket med Bonnie sista tiden. Dels har jag varit sjuk, dels har dottern en massa konstiga idéer om att hänga med kompisar istället för att meka... :roll:
Men igår fick vi i alla fall draget och anslutit kabeln till bromsljuslampan. Vi skulle nog ha hunnit ansluta den till brytaren och fixa matarledning med, men då skulle hon se på Trädgårdskampen... :o
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nytt arbetspass med dottern idag och det innehöll en hel del tappade skruvar och småjusteringar som tog tid men vi kom i alla fall så långt att både broms- och helljus nu är anslutna! :D
Helljuset var helt okej men bromsljuset kändes mest som att ena glödtråden slocknade när den andra tändes. Har tagit helljusströmmen från matningen till tutan, då det är en rejäl kabel som jag tyckte verkar förtroendeingivande, men det kanske var fel tänkt? Testar att ta samma matning som resten av ljuskretsen och ser om det blir någon skillnad.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Hade missat det uppenbara vad gäller det svaga bromsljuset: Jag har ju dubbla lyktor bak! Och två bromsljus plus ordinarie belysning kräver nog väl mycket kräm... Så nu har jag kopplat bort bromsljusfunktoonen för een nedre, nytillkomna lampan och vips funkade den andra som tänkt.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Ditt och döttrarnas mekande påminner om en laboration i skolan. Trial & error, ytterst pedagogiskt :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ja, så länge det inte är som min fysiklärares i gymnasiet laborationer - de var bara error. Han är den ende jag vet som lyckats få två röda magnetändar att åka ihop... Av alla magneter i lådan (typ 30 st) lyckades han välja den ENDA (ja, vi testade) som någon hade polvänt...
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ibland är det som om prylarna försöker säga en "det här kommer inte att gå, lägg ner!"
Idag hade jag och dottern lite tid över innan hon skulle på ridning. Borde väl räcka för att smäcka dit det sista på Bonnie?! Jodå, vi fick dit styrkåpan med sin nya brytare för helljuset, så långt allt väl, och hastighrtsmätarvajern skulle nog räcka, även om det var lite tight. Men den var lögn att få dit i navet!
Insåg att själva vajern nog var lite för lång men det går ju att slipa ner - tjong, så gick vajern av!! Jaja, den kan jag nog få ihop igen, ska bara se att höljet går dit med den av mig ditsatta stoppskruven - krack, där sprack godset vid stoppskruvshålet!!! :shock:
I det läget kopplade jag ner verkstaden, kopplade upp ebay och beställde en originalvajer från Tyskland. Point taken, Bonnie!
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nu har hastighetsmätarvajern kommit från Tyskland. :D Förberedde idag med att ta bort resterna av den gamla inne i navet, men den satt som själva .... så jag slant förstås och knäckte ståltrådsöglan som håller vajrarna fria från hjulet. :x Men den som spar han har! En kraftig ståltråd som har hållit en ny stötdämpare i komprimerat läge fick släppa till material, å så var det löst! :mrgreen:
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nehej, Bonnie har gett sig 17 på att inte ha en fungerande hastighersmätare! :evil:
Då det skulle vara skönt att i vårvädret ha två fungerande moppar gav jag idag upp hoppet om att dottern skulle få en ledig stund och smällde själv dit den Tysklandsköpta vajern. Nere på navet satt den som en smäck men på själva hastighetsmätaren var den gängade ringen ett nummer för stor! Vad är oddsen?! Varför skulle mätarna vara olika i Tyskland och här ?? Vi kör ju bägge med km/h och Sunny gör ju ändå inte mer än 50, som min mätare är graderad till. :-?
Surt svärande bestämde jag mig för att sätta fast hylsan med buntband (!), en Epalösning som kanske kunde funka. Först skulle jag bara dra på framhjulet och se att vajern snurrade - nix!!
Men vad i själva..!?!? Ännu mer surt muttrande rev jag loss vajern vid navet, satte fingret mot utgående drev, snurrade och - ingenting!! Men jag testade ju att det funkade mär jag haee isär navet och fixade handbromsen?? :x
Jaja, monterade alltihop i alla fall och hoppas på miraklet att navet plötsligt kommer på bättre tankar. Annars så sitter åtminstone grejerna där för senare rivning av navet, typ i höst. Nu ska det scootras!!
Fick i alla fall njuta av åsynen av den snitsiga helljusbrytaren. 8)
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Hade hunnit glömma hur bra Bonnie går! Visst var det lite surt med en hastighetsmätare som retfullt stid kvar på noll, men vilket lyft att i skymningen kunna växla till helljus! :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Rev ut hastighetsmätardrevet idag och kunde konstatera att några av spiralkuggarna var så slitna att drevet går fram till dem och sedan stopp. Drevet finns på ebay i Tyskland - endast för avhämtning! :evil: Så det får nog bli en cykeldator så länge, så får jag se om jag hittar ett originaldrev eller ett annat som går att få att passa.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

ÖDLEMOR!! :evil:
Idag tyckte jag att Bonnie hackade och tvekade en del. Fick förklaringen när jag skulle stänga av den nedre, av mig ditsatta, bensinkranen: Plopp, så trillade slangen till förgasaren av! :shock:
Jaja, det är bara slangklämman som är liiite för stor så dit med lite eltejp runt slangen å så dra fast igen. Startade snällt.
När jag ändå var i farten tänkte jag justera bromljuskontakten lite, så dragrörelsen blir mer rak. Testade sedan - inget bromsljus! Drog direkt vid kontakten - inget. Bytte lampa - inget. :x
Märkte redan för några dagar sedan en viss tvekan på ljuset så jag tror att även denna kontakt nu gått sönder. Okej, de kostade typ 25kr/styck men vad.... :evil: Nu måste jag alltså ha bort styrkåpan IGEN. Av tre grejer jag och dottern ägnat vintern åt att fixa är nu bara en i funktion - helljuset. :(
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 01 Sep 2011, 19:35

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by il dude »

Bäste Janne!

Låt mig citera norrlandskomikern Ronny Eriksson:

"det är aldrig för sent att ge upp." :)
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Han har bla även sagt "Det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete i alla fall"...
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Bonnie vårligt dekaltrimmad! 8)
Image
Post Reply