Fick vespan stulen igår av några kreativa gossebarn, så säker var garage + bur + styrlås och dubbla klass 3 lås med kätting... Bor i strömmensberg/redbergsplatsen.
Får försöka köpa loss något betongfundament att låsa fast den i då hyresvärden missat denna detalj i bygget av garageplatsen, någon som har förslag på vart man kan få tag på betonggris eller liknande?
De lyckades tydligen inte starta den för polisen tog fast gärningsmännen i Gamlestaden där de kom promenerandes med den...
Så nu får det bli en tur till polisen i Kortedala för att hämta ut ekipaget och inspektera eventuella skador.
Jäkligt tråkigt! Man blir både trött och förbannad!
Det låter ju otroligt att de kunde stjäla den med alla dina lås!? Hur lyckades de egentligen?
Batteridriven vinkelslip?
1 - hur i hela friden får man till ett "säkert" stöldskydd på sin gammeldagsvespa (t.ex. GS 150)? Det finns inte många ställen som lämpar sig för smidig montering av nå´t vettigt. Måste man ta till så grovt artilleri som att borra igenom fälgar eller göra annan åverkan på fordonet bara för att kunna montera ett lås som de kreativa lik förb----t klarar av i en nysning? Originalstyrlåset skrämmer nog inte så många? Känns rätt klent... Och släpa omkring på blytunga kedjor och lås som tar plats och skaver vill man kanske slippa?
Jag har för mig att det i försäkringsvillkoren finns en formulering som tar hänsyn till att om det inte går att få till på vettigt sätt med två separata, godkända lås, så räcker det med ett. Och jag antar att originallåset är godkänt. Eller åtminstone var det, en gång i tiden. Borde i så fall gälla även idag.
2 - Ordningsmaktens ovan beskrivna insats talar väl för att tillgrepp och jakt inträffade nattetid - då de lokala korvmojarna stängt för kvällen?? Annars kunde det lätt ha gått åt skogen med söket?? Enligt vad LGW brukar tycka.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Ja ni mycket bra frågor, har faktiskt inte hunnit hämta ut den från polisen än så inte hunnit se om låsen är kvar, om den är rullad på någon skateboard eller liknande. För enligt polisen så rullade dom den och körde inte, så antingen är låsen kvar eller så visste dom inte var en bensinkran och kick var...
Men tur i oturen iaf. Fick iaf ringt en vän idag som jobbar med stängselmontering, han lovade att bygga lämpligt ankare åt mig och föreslog bildäck som man gjuter betong i och fäster kraftig ögla. Skall bli intressant att se hur tingesten kommer se ut när klar, men kan nog absolut avskräcka en tjuv.
Hos mej klippte dom upp ett ABUS GRANIT dräparlås med 12mm bygel med nåt jag tror är en eldriven bultsax. Sen klarade dom inte av styrlåset på PX:en, lustigt nog, utan nöjde sej med att dra styret snett och sen sno med sej min 1000-kronors ABUS-kätting när dom lämnade. Förslagna typer...fast inte förslagna nog. Fast sur blir man. Lås o kedja = 2000:- som man inte har.
Slutsatsen är att det numera kvittar vad för grova lås o kättingar du hänger dit, fundament eller ej. Tyvärr.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Idag fick jag äntligen hämtat ut Vespan hos polisen.
Fick även polisanmälan hem i brevlådan idag, gärningsmännen hade "hittat" vespan och gick bara helt appropå runt med två mc-hjälmar. Fick även reda på att dem bodde i Frölunda så var ingen från garaget iaf vilket kanske är en liten tröst.
Nedanstående fel redovisade till försäkringsbolaget:
Styre/däck inte i linje, däck pekar åt vänster, styre åt höger.
Trasigt handbromsahandtag.
Chassi intryckt höger sida och undertill
Lister tillknycklade.
Avskavd lack/färg på kåpor och på chassi höger sida.
Bucklad framkåpa däck, avskavd färg/lack.
Tillknycklad kickstart.
Metallkåpa på framdäck borta.
Avskavd lack/färg i midjan på fordonet där lås suttit.
Gashandtag skrapat.
Ojämn tomgång.
Höger sidokåpa skev.
"Störtbur bak" sned.
Styrlås uppbrutet.
Så gossebarnen har brutit upp och stulit 2/3 lås, det tredje låset (Abus KS10 170cm), har dom delvis förstört/hackat sönder men sen har det blivit hängade utefter fordonet i färd. Troligtvis så har dom tvärnitat med frambromsen vid något tillfälle och dykt i backen då skrapmärken m.m. är på höger sida, hoppas dom skadade sig riktigt ordentligt. Den startar och går helt OK, dock är tomgången skev och den låter inte riktigt som den skall. Får även styra lite åt höger då däcket går åt vänster (ej rakt).
Lister vid fötterna är även böjda då vespan gått i backen till höger har underredet fått sig en smäll.
Ringde till polisen igen och begärde skadestånd från gossebarnen och tilläggsanmälde att ena låset är helt borta.
Nu väntar jag på info från försäkringsbolaget misstänker att kostnaden att fixa allt ligger på mellan 10 till 20 000. I helgen shoppade jag dock en ny sadel då min är ganska sliten. Beställde även två separata GPS-system och lite elpryttlar för att kunna underhållsladda ett batteri till en liten raspberry pi jag tänkte montera i Vespan. Tanken är att konfigurera upp minidatorn så att den skickar sin position till min server en gång varje kvart eller liknande. Blir säkert separat tråd om detta när alla leksaker kommit.