Hej!
Har en fin renoverad vespa 50 i källaren som bara står. Anledningen är att motorn inte går något vidare, har kommit fram till att det är packboxarna som har pajjat. Så därför hade jag nu tänkt för första gången att göra en riktig motorrenovering. Hur sitter packboxarna i motorn? En kan man väl nå från svänghjulssidan men den andra sitter inne i motorn va? Jag har kollat på scooterhelp men räcker det att följa den guiden eller är det något mer man bör tänka på när man delar motorn t.ex??
Jag har alltid hört att det kan vara väldigt svårt om man aldrig gjort det förut, t.ex med schimsringar och liknande, stämmer det?
När motorn ändå är delad, ska jag byta andra delar så samtidigt? Vadå t.ex?
Tacksam för svar!
//DL_3614
Byta packbox vespa 50
Re: Byta packbox vespa 50
Jo, det är bra att passa på med att byta lager, växelkors, lameller, packningar och kolv/kolvringar. ( och kanske plocka i en fjärde växel ; )
För att byta p-boxar måste hela motorn isär.
Det är ju lite "tricki" för den som inte har avdragare och andra bra verktyg.
Var finns Du? Det finns kanske någon i ditt när område som kan hjälpa Dej, kanske Jag : )
// Christer
För att byta p-boxar måste hela motorn isär.
Det är ju lite "tricki" för den som inte har avdragare och andra bra verktyg.
Var finns Du? Det finns kanske någon i ditt när område som kan hjälpa Dej, kanske Jag : )
// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Re: Byta packbox vespa 50
Det som krävdes var en rejäl upprustning av motorn med nya lager, packboxar, växelkors, lameller, packningar, kolv/kolvringar samt att elsystemet fick en ordentlig översyn. Jag hittade Chrocko här på forumet som var väldigt bussig att hjälpa mig med renoveringen så ett stort tack till dig Christer

Jag tog med en bild på hur vespan ser ut i nuläget om någon är nyfiken

Re: Byta packbox vespa 50

Vespa är ju väldigt fin, jag har ju bara sett motorn in och utvändigt

Vi ses på någon träff hoppas jag.

// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.