Trög koppling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">[<i>Originally posted by Federico</i>
<br /> har man nytta av 4skivor om man inte trimmar väldigt mycket?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Tror inte man behöver 4-skivig koppling förrän vid ordentligt hård trimning
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bara nyfiken i största allmänhet: vilken grad av trimning pratar vi om för att 4-skivigt skall vara motiverat?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="red"><b><font size="4">3:e graden</font id="size4"></b></font id="red">:D:D
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">[<i>Originally posted by Federico</i>
<br /> har man nytta av 4skivor om man inte trimmar väldigt mycket?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Tror inte man behöver 4-skivig koppling förrän vid ordentligt hård trimning
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bara nyfiken i största allmänhet: vilken grad av trimning pratar vi om för att 4-skivigt skall vara motiverat?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="red"><b><font size="4">3:e graden</font id="size4"></b></font id="red">:D:D
Jag körde med tre skivor i min race-primmy, inga problem. Starkare fjäder, japp, men endast tre skivor.
Nånting är ju galet med den kopplingen om den är så hård. Kan vara samma fel som jag hade, att koppar-plungern var så sliten att man var tvungen att spänna kopplingsarmen till ett läge där den var galet hård att dra in.(Fast den kopplade inte riktigt ur ändå). Bytte plungern till en fräsch, och visst är kopplingen hård, men inte vansinnigt hård.
Kan vara värt att kolla upp.
Edit: Mässings-plungern skall det vara!
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />vet inte, det var inte alla som körde racing som behövde 4-skivig koppling (vet inte vad dessa maskiner gav i HK, kanske 10?)
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Nånting är ju galet med den kopplingen om den är så hård. Kan vara samma fel som jag hade, att koppar-plungern var så sliten att man var tvungen att spänna kopplingsarmen till ett läge där den var galet hård att dra in.(Fast den kopplade inte riktigt ur ändå). Bytte plungern till en fräsch, och visst är kopplingen hård, men inte vansinnigt hård.
Kan vara värt att kolla upp.
Edit: Mässings-plungern skall det vara!
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />vet inte, det var inte alla som körde racing som behövde 4-skivig koppling (vet inte vad dessa maskiner gav i HK, kanske 10?)
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />vet inte, det var inte alla som körde racing som behövde 4-skivig koppling (vet inte vad dessa maskiner gav i HK, kanske 10?)
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">10 hk - jösses! Då pratar vi alltså om ett "enormt" effektuttag...
:D:D Vem vet, kanske t o m min underbart roliga Primavera (förutom kopplingen då...) klassar in sig i dessa sammanhang?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />vet inte, det var inte alla som körde racing som behövde 4-skivig koppling (vet inte vad dessa maskiner gav i HK, kanske 10?)
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">10 hk - jösses! Då pratar vi alltså om ett "enormt" effektuttag...

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Jag körde med tre skivor i min race-primmy, inga problem. Starkare fjäder, japp, men endast tre skivor.
Nånting är ju galet med den kopplingen om den är så hård. Kan vara samma fel som jag hade, att koppar-plungern var så sliten att man var tvungen att spänna kopplingsarmen till ett läge där den var galet hård att dra in.(Fast den kopplade inte riktigt ur ändå). Bytte plungern till en fräsch, och visst är kopplingen hård, men inte vansinnigt hård.
Kan vara värt att kolla upp.
Mvh
Guran
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack för tipset! Skall kolla upp plungen och se vad det ger. Uppmuntrande devis du har där nere!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />Jag körde med tre skivor i min race-primmy, inga problem. Starkare fjäder, japp, men endast tre skivor.
Nånting är ju galet med den kopplingen om den är så hård. Kan vara samma fel som jag hade, att koppar-plungern var så sliten att man var tvungen att spänna kopplingsarmen till ett läge där den var galet hård att dra in.(Fast den kopplade inte riktigt ur ändå). Bytte plungern till en fräsch, och visst är kopplingen hård, men inte vansinnigt hård.
Kan vara värt att kolla upp.
Mvh
Guran
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack för tipset! Skall kolla upp plungen och se vad det ger. Uppmuntrande devis du har där nere!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Plungern - eller kopplingskolven som jag tänker kalla den i fortsättningen är lite lurig. Den slits inte mycket i kontakten med tryckplattan på kopplingskorgen, men däremot en hel del där kopplingsarmen trycker, dvs 'inut' kolven. Det gör att den -ser- OK ut, men det lilla slitaget inuti gör att koppligsmekanismen tar i fel vinkel, vilket gör att kolven inte kan tryckas in långt nog och den kopplar inte ur. Då spänner man kopplingen mer, vilket gör den mycket hårdare (vinkeln försämras ytterligare, och förspänningen ökar). Till slut har man en superhård koppling som ändå inte kopplar ur helt.
Dina symptom låter på pricken som hur det var med min primavera. Fatta hur mycket jag svor över den kopplingen. Rev den fyra gånger, och till sist bytte jag på chans kolven, och häpnade över hur bra den plötsligt funkade.
Sen är det ett STORT plus om du avpassar längden på vajerhöljet till kopplingen så att det är precis exakt på pricken. Ligger det i kurvor inuti ramen, så tappar du massor med kraft att dra in den. Detta pga att höljet tillåts flexa. Ytterligare en lärdom jag drog med min maskin.
Fixa kolven, fixa rakskuret teflonhölje i precis rätt längd (kom att sätta i vajerstoppen!) dra höljet rätt väg utan krumbukter och smörj handtaget och alla rörliga delar. Då lär du bli nöjd.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Jag körde med tre skivor i min race-primmy, inga problem. Starkare fjäder, japp, men endast tre skivor.
Nånting är ju galet med den kopplingen om den är så hård. Kan vara samma fel som jag hade, att koppar-plungern var så sliten att man var tvungen att spänna kopplingsarmen till ett läge där den var galet hård att dra in.(Fast den kopplade inte riktigt ur ändå). Bytte plungern till en fräsch, och visst är kopplingen hård, men inte vansinnigt hård.
Kan vara värt att kolla upp.
Mvh
Guran
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack för tipset! Skall kolla upp plungen och se vad det ger. Uppmuntrande devis du har där nere!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Dina symptom låter på pricken som hur det var med min primavera. Fatta hur mycket jag svor över den kopplingen. Rev den fyra gånger, och till sist bytte jag på chans kolven, och häpnade över hur bra den plötsligt funkade.
Sen är det ett STORT plus om du avpassar längden på vajerhöljet till kopplingen så att det är precis exakt på pricken. Ligger det i kurvor inuti ramen, så tappar du massor med kraft att dra in den. Detta pga att höljet tillåts flexa. Ytterligare en lärdom jag drog med min maskin.
Fixa kolven, fixa rakskuret teflonhölje i precis rätt längd (kom att sätta i vajerstoppen!) dra höljet rätt väg utan krumbukter och smörj handtaget och alla rörliga delar. Då lär du bli nöjd.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Jag körde med tre skivor i min race-primmy, inga problem. Starkare fjäder, japp, men endast tre skivor.
Nånting är ju galet med den kopplingen om den är så hård. Kan vara samma fel som jag hade, att koppar-plungern var så sliten att man var tvungen att spänna kopplingsarmen till ett läge där den var galet hård att dra in.(Fast den kopplade inte riktigt ur ändå). Bytte plungern till en fräsch, och visst är kopplingen hård, men inte vansinnigt hård.
Kan vara värt att kolla upp.
Mvh
Guran
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack för tipset! Skall kolla upp plungen och se vad det ger. Uppmuntrande devis du har där nere!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Plungern - eller kopplingskolven som jag tänker kalla den i fortsättningen är lite lurig. Den slits inte mycket i kontakten med tryckplattan på kopplingskorgen, men däremot en hel del där kopplingsarmen trycker, dvs 'inut' kolven. Det gör att den -ser- OK ut, men det lilla slitaget inuti gör att koppligsmekanismen tar i fel vinkel, vilket gör att kolven inte kan tryckas in långt nog och den kopplar inte ur. Då spänner man kopplingen mer, vilket gör den mycket hårdare (vinkeln försämras ytterligare, och förspänningen ökar). Till slut har man en superhård koppling som ändå inte kopplar ur helt.
Dina symptom låter på pricken som hur det var med min primavera. Fatta hur mycket jag svor över den kopplingen. Rev den fyra gånger, och till sist bytte jag på chans kolven, och häpnade över hur bra den plötsligt funkade.
Sen är det ett STORT plus om du avpassar längden på vajerhöljet till kopplingen så att det är precis exakt på pricken. Ligger det i kurvor inuti ramen, så tappar du massor med kraft att dra in den. Detta pga att höljet tillåts flexa. Ytterligare en lärdom jag drog med min maskin.
Fixa kolven, fixa rakskuret teflonhölje i precis rätt längd (kom att sätta i vajerstoppen!) dra höljet rätt väg utan krumbukter och smörj handtaget och alla rörliga delar. Då lär du bli nöjd.
Mvh
Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Lysande, dr Trim, lysande!
Slog på stort idag och testade både med att byta plungen och korta wiren - voilá! - kopplingen blev som förbytt! Jag har nu en koppling som är mjukare än nyplockad bomull (nåja, nästan iallafall...). En runda med "Primmyn" på små knixiga vägar är nu enkom ren njutning och definitivt bättre än sex! Att en liten Primavera med hjälp av lite "trimgodis" kan bli så ruskigt skoj, det är bannemig rent sanslöst...
Tackar Er alla riktigt j-kla mycket för alla tips och råd!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />Plungern - eller kopplingskolven som jag tänker kalla den i fortsättningen är lite lurig. Den slits inte mycket i kontakten med tryckplattan på kopplingskorgen, men däremot en hel del där kopplingsarmen trycker, dvs 'inut' kolven. Det gör att den -ser- OK ut, men det lilla slitaget inuti gör att koppligsmekanismen tar i fel vinkel, vilket gör att kolven inte kan tryckas in långt nog och den kopplar inte ur. Då spänner man kopplingen mer, vilket gör den mycket hårdare (vinkeln försämras ytterligare, och förspänningen ökar). Till slut har man en superhård koppling som ändå inte kopplar ur helt.
Dina symptom låter på pricken som hur det var med min primavera. Fatta hur mycket jag svor över den kopplingen. Rev den fyra gånger, och till sist bytte jag på chans kolven, och häpnade över hur bra den plötsligt funkade.
Sen är det ett STORT plus om du avpassar längden på vajerhöljet till kopplingen så att det är precis exakt på pricken. Ligger det i kurvor inuti ramen, så tappar du massor med kraft att dra in den. Detta pga att höljet tillåts flexa. Ytterligare en lärdom jag drog med min maskin.
Fixa kolven, fixa rakskuret teflonhölje i precis rätt längd (kom att sätta i vajerstoppen!) dra höljet rätt väg utan krumbukter och smörj handtaget och alla rörliga delar. Då lär du bli nöjd.
Mvh
Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Lysande, dr Trim, lysande!
Slog på stort idag och testade både med att byta plungen och korta wiren - voilá! - kopplingen blev som förbytt! Jag har nu en koppling som är mjukare än nyplockad bomull (nåja, nästan iallafall...). En runda med "Primmyn" på små knixiga vägar är nu enkom ren njutning och definitivt bättre än sex! Att en liten Primavera med hjälp av lite "trimgodis" kan bli så ruskigt skoj, det är bannemig rent sanslöst...

Tackar Er alla riktigt j-kla mycket för alla tips och råd!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Kul att det löste sig!
Ibland är det dom små sakerna som ställer till mest, speciellt på scootrar.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Plungern - eller kopplingskolven som jag tänker kalla den i fortsättningen är lite lurig. Den slits inte mycket i kontakten med tryckplattan på kopplingskorgen, men däremot en hel del där kopplingsarmen trycker, dvs 'inut' kolven. Det gör att den -ser- OK ut, men det lilla slitaget inuti gör att koppligsmekanismen tar i fel vinkel, vilket gör att kolven inte kan tryckas in långt nog och den kopplar inte ur. Då spänner man kopplingen mer, vilket gör den mycket hårdare (vinkeln försämras ytterligare, och förspänningen ökar). Till slut har man en superhård koppling som ändå inte kopplar ur helt.
Dina symptom låter på pricken som hur det var med min primavera. Fatta hur mycket jag svor över den kopplingen. Rev den fyra gånger, och till sist bytte jag på chans kolven, och häpnade över hur bra den plötsligt funkade.
Sen är det ett STORT plus om du avpassar längden på vajerhöljet till kopplingen så att det är precis exakt på pricken. Ligger det i kurvor inuti ramen, så tappar du massor med kraft att dra in den. Detta pga att höljet tillåts flexa. Ytterligare en lärdom jag drog med min maskin.
Fixa kolven, fixa rakskuret teflonhölje i precis rätt längd (kom att sätta i vajerstoppen!) dra höljet rätt väg utan krumbukter och smörj handtaget och alla rörliga delar. Då lär du bli nöjd.
Mvh
Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Lysande, dr Trim, lysande!
Slog på stort idag och testade både med att byta plungen och korta wiren - voilá! - kopplingen blev som förbytt! Jag har nu en koppling som är mjukare än nyplockad bomull (nåja, nästan iallafall...). En runda med "Primmyn" på små knixiga vägar är nu enkom ren njutning och definitivt bättre än sex! Att en liten Primavera med hjälp av lite "trimgodis" kan bli så ruskigt skoj, det är bannemig rent sanslöst...
Tackar Er alla riktigt j-kla mycket för alla tips och råd!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Ibland är det dom små sakerna som ställer till mest, speciellt på scootrar.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Plungern - eller kopplingskolven som jag tänker kalla den i fortsättningen är lite lurig. Den slits inte mycket i kontakten med tryckplattan på kopplingskorgen, men däremot en hel del där kopplingsarmen trycker, dvs 'inut' kolven. Det gör att den -ser- OK ut, men det lilla slitaget inuti gör att koppligsmekanismen tar i fel vinkel, vilket gör att kolven inte kan tryckas in långt nog och den kopplar inte ur. Då spänner man kopplingen mer, vilket gör den mycket hårdare (vinkeln försämras ytterligare, och förspänningen ökar). Till slut har man en superhård koppling som ändå inte kopplar ur helt.
Dina symptom låter på pricken som hur det var med min primavera. Fatta hur mycket jag svor över den kopplingen. Rev den fyra gånger, och till sist bytte jag på chans kolven, och häpnade över hur bra den plötsligt funkade.
Sen är det ett STORT plus om du avpassar längden på vajerhöljet till kopplingen så att det är precis exakt på pricken. Ligger det i kurvor inuti ramen, så tappar du massor med kraft att dra in den. Detta pga att höljet tillåts flexa. Ytterligare en lärdom jag drog med min maskin.
Fixa kolven, fixa rakskuret teflonhölje i precis rätt längd (kom att sätta i vajerstoppen!) dra höljet rätt väg utan krumbukter och smörj handtaget och alla rörliga delar. Då lär du bli nöjd.
Mvh
Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Lysande, dr Trim, lysande!
Slog på stort idag och testade både med att byta plungen och korta wiren - voilá! - kopplingen blev som förbytt! Jag har nu en koppling som är mjukare än nyplockad bomull (nåja, nästan iallafall...). En runda med "Primmyn" på små knixiga vägar är nu enkom ren njutning och definitivt bättre än sex! Att en liten Primavera med hjälp av lite "trimgodis" kan bli så ruskigt skoj, det är bannemig rent sanslöst...

Tackar Er alla riktigt j-kla mycket för alla tips och råd!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Nu verkar det ju ha lös sig för dig, Fredrik, men jag kan bara höja ett varningens finger för de som har det nyare fyrkantigare huvudet på sin primmy och vill byta till teflonhölje.
Ha gott, säger mycket gott, om tålamod!!!
Det tog mig säkert 3 timmar att få till höljet i det minimala utrymmet i styrhuvudet utan att knäcka höljet. Ett utrymme som för övrigt fått utstå en och annan svordom vid andra tillfällen, dvs i stort sett varje gång man ska in och pilla med något.
Fast kopplingen blev supernajs när det väl var klart, helt klart värt besväret.
Ha gott, säger mycket gott, om tålamod!!!
Det tog mig säkert 3 timmar att få till höljet i det minimala utrymmet i styrhuvudet utan att knäcka höljet. Ett utrymme som för övrigt fått utstå en och annan svordom vid andra tillfällen, dvs i stort sett varje gång man ska in och pilla med något.
Fast kopplingen blev supernajs när det väl var klart, helt klart värt besväret.

Prova att göra samma grej med ett Vespa 50-styre och jag kan lova dig att du jublar över utrymmet som finns i Primavera-styret. Ett skönt citat från den engelska scenen:
'Working inside the Vespa 50 steering head is like performing heart surgery through a patients anus.'
Nog sagt.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Nu verkar det ju ha lös sig för dig, Fredrik, men jag kan bara höja ett varningens finger för de som har det nyare fyrkantigare huvudet på sin primmy och vill byta till teflonhölje.
Ha gott, säger mycket gott, om tålamod!!!
Det tog mig säkert 3 timmar att få till höljet i det minimala utrymmet i styrhuvudet utan att knäcka höljet. Ett utrymme som för övrigt fått utstå en och annan svordom vid andra tillfällen, dvs i stort sett varje gång man ska in och pilla med något.
Fast kopplingen blev supernajs när det väl var klart, helt klart värt besväret.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
'Working inside the Vespa 50 steering head is like performing heart surgery through a patients anus.'
Nog sagt.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Nu verkar det ju ha lös sig för dig, Fredrik, men jag kan bara höja ett varningens finger för de som har det nyare fyrkantigare huvudet på sin primmy och vill byta till teflonhölje.
Ha gott, säger mycket gott, om tålamod!!!
Det tog mig säkert 3 timmar att få till höljet i det minimala utrymmet i styrhuvudet utan att knäcka höljet. Ett utrymme som för övrigt fått utstå en och annan svordom vid andra tillfällen, dvs i stort sett varje gång man ska in och pilla med något.
Fast kopplingen blev supernajs när det väl var klart, helt klart värt besväret.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Det tog mig säkert 3 timmar att få till höljet i det minimala utrymmet i styrhuvudet utan att knäcka höljet. Ett utrymme som för övrigt fått utstå en och annan svordom vid andra tillfällen, dvs i stort sett varje gång man ska in och pilla med något.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du känner väl till det, i scootersammanhang, klassiska "byta-wire-hölje-utan-svordomar-knepet"? Om inte: tejpa ihop någon ände av det gamla wirehöljet med det nya och dra igenom karossen. Klart!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Prova att göra samma grej med ett Vespa 50-styre och jag kan lova dig att du jublar över utrymmet som finns i Primavera-styret. Ett skönt citat från den engelska scenen:
'Working inside the Vespa 50 steering head is like performing heart surgery through a patients anus.'
Nog sagt.
/Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">:D Ha-ha, mycket talande citat... Håller med. Vet inte hur de italienska ingenjörerna tänkte när de designade Vespa 50:ans styre, men inte var det på funktionalitet och åtkomlighet iallafall. Nåja, det är åtminstone tilltalande ur estetisk synpunkt. Jag vet inte hur många gånger jag har svurit mig heligt förbannad när man ska skruva ur hastighetsmätaren för att komma åt på V50:an. Inte ens om man var tre år eller pygmé skulle man klara av att meka där på ett vettigt sätt. Man kan drabbas av torgskräck när man mekar inne i lamphuset på en Primavera i jämförelse. Säg något och ett eko uppenbarar sig därinne...
<b><font color="purple">PS. Jimi Hendrix dog denna dag, den 18 september 1970, så sätt gärna på en av hans plattor och skruva upp volymen dagen till ära! DS.</font id="purple"></b>
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />Det tog mig säkert 3 timmar att få till höljet i det minimala utrymmet i styrhuvudet utan att knäcka höljet. Ett utrymme som för övrigt fått utstå en och annan svordom vid andra tillfällen, dvs i stort sett varje gång man ska in och pilla med något.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du känner väl till det, i scootersammanhang, klassiska "byta-wire-hölje-utan-svordomar-knepet"? Om inte: tejpa ihop någon ände av det gamla wirehöljet med det nya och dra igenom karossen. Klart!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Prova att göra samma grej med ett Vespa 50-styre och jag kan lova dig att du jublar över utrymmet som finns i Primavera-styret. Ett skönt citat från den engelska scenen:
'Working inside the Vespa 50 steering head is like performing heart surgery through a patients anus.'
Nog sagt.
/Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">:D Ha-ha, mycket talande citat... Håller med. Vet inte hur de italienska ingenjörerna tänkte när de designade Vespa 50:ans styre, men inte var det på funktionalitet och åtkomlighet iallafall. Nåja, det är åtminstone tilltalande ur estetisk synpunkt. Jag vet inte hur många gånger jag har svurit mig heligt förbannad när man ska skruva ur hastighetsmätaren för att komma åt på V50:an. Inte ens om man var tre år eller pygmé skulle man klara av att meka där på ett vettigt sätt. Man kan drabbas av torgskräck när man mekar inne i lamphuset på en Primavera i jämförelse. Säg något och ett eko uppenbarar sig därinne...
<b><font color="purple">PS. Jimi Hendrix dog denna dag, den 18 september 1970, så sätt gärna på en av hans plattor och skruva upp volymen dagen till ära! DS.</font id="purple"></b>
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
'Working inside the Vespa 50 steering head is like performing heart surgery through a patients anus.'
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
but it looks good! varför måste allt vara praktiskt?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<b><font color="purple">PS. Jimi Hendrix dog denna dag, den 18 september 1970, så sätt gärna på en av hans plattor och skruva upp volymen dagen till ära! DS.</font id="purple"></b><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
will do.
körde just mecki-mark-men, man kan ana att de lyssnat på hendrix...
Federico
'Working inside the Vespa 50 steering head is like performing heart surgery through a patients anus.'
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
but it looks good! varför måste allt vara praktiskt?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<b><font color="purple">PS. Jimi Hendrix dog denna dag, den 18 september 1970, så sätt gärna på en av hans plattor och skruva upp volymen dagen till ära! DS.</font id="purple"></b><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
will do.
körde just mecki-mark-men, man kan ana att de lyssnat på hendrix...
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />will do.
körde just mecki-mark-men, man kan ana att de lyssnat på hendrix...
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så trevligt, Federico! Kopplingen är mer än så: du vet kanske att MMM t o m agerade förband åt Hendrix i Göteborg och Sandviken den 4-5 januari 1968? Hendrix höll 20 officiella konserter (32 föreställningar) i Sverige mellan 19 mars 1967 - 1 september 1970 och jammade mer än gärna med svenska band när tillfälle bjöds. Han blev t o m så influerad av Hansson & Karlsson (Bo Hansson och Janne "Loffe" Karlsson) att han öppnade konserter världen över med deras låt "Tax Free" under 1968. Sorry för den rejäla "off-topicen" - det blir lätt så när intresse väcks...
EDIT: Hade faktiskt en bild på Mecki Mark Men från just Jernvallens Sporthall i Sandviken den 5 januari 1968, som förband åt farbror Hendrix. Håll tillgodo!

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />will do.
körde just mecki-mark-men, man kan ana att de lyssnat på hendrix...
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så trevligt, Federico! Kopplingen är mer än så: du vet kanske att MMM t o m agerade förband åt Hendrix i Göteborg och Sandviken den 4-5 januari 1968? Hendrix höll 20 officiella konserter (32 föreställningar) i Sverige mellan 19 mars 1967 - 1 september 1970 och jammade mer än gärna med svenska band när tillfälle bjöds. Han blev t o m så influerad av Hansson & Karlsson (Bo Hansson och Janne "Loffe" Karlsson) att han öppnade konserter världen över med deras låt "Tax Free" under 1968. Sorry för den rejäla "off-topicen" - det blir lätt så när intresse väcks...

EDIT: Hade faktiskt en bild på Mecki Mark Men från just Jernvallens Sporthall i Sandviken den 5 januari 1968, som förband åt farbror Hendrix. Håll tillgodo!

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag såg Jimi Hendrix på Liseberg, någon gång på sensommaren 1967. Minns att jag åkte till konserten på min röda Vespa SS (regnr O81) fö.
/Scooterdaddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Wow! Den där kombinationen (Vespa till Hendrixkonsert) du gjorde den 3 september 1967, går sannerligen inte av för hackor! Jag skulle lätt offra min högra arm (samt elda upp alla mina nuvarande Vespor) för en sådan sak... Har alltid hävdat att jag lever i fel tid, men tyvärr är det inte mycket att göra åt "mossan o fassans" familjeplanering retroaktivt...
Till övriga: Ursäkta än en gång mitt dravel helt off-topic, som snarare hör hemma under "Livsstil/Musik". Det kanske är just Hendrix & Co som är den sanna scootermusiken trotsallt? Hans musik verkar åtminstone vara poppis i scooterkretsar när allt kommer omkring...
Till Jencla: Respect, man. Respect! (För att låna senare generationers uttryck för beundran).
Peace & Happiness!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<br />Jag såg Jimi Hendrix på Liseberg, någon gång på sensommaren 1967. Minns att jag åkte till konserten på min röda Vespa SS (regnr O81) fö.
/Scooterdaddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Wow! Den där kombinationen (Vespa till Hendrixkonsert) du gjorde den 3 september 1967, går sannerligen inte av för hackor! Jag skulle lätt offra min högra arm (samt elda upp alla mina nuvarande Vespor) för en sådan sak... Har alltid hävdat att jag lever i fel tid, men tyvärr är det inte mycket att göra åt "mossan o fassans" familjeplanering retroaktivt...

Till övriga: Ursäkta än en gång mitt dravel helt off-topic, som snarare hör hemma under "Livsstil/Musik". Det kanske är just Hendrix & Co som är den sanna scootermusiken trotsallt? Hans musik verkar åtminstone vara poppis i scooterkretsar när allt kommer omkring...

Till Jencla: Respect, man. Respect! (För att låna senare generationers uttryck för beundran).
Peace & Happiness!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
väcker liv i en gammal tråd.
Någon som har lust att säga namnet på "plungern" eller rent av länka till den på SIP eller EM?
Hade varit tacksamt, då jag upplever exakt samma som ni pratar om i denna tråd, lite lagom kopplingsslir och samtidigt sjukt trögt kopplingshandtag.
Tack
Hade varit tacksamt, då jag upplever exakt samma som ni pratar om i denna tråd, lite lagom kopplingsslir och samtidigt sjukt trögt kopplingshandtag.
Tack
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Re: väcker liv i en gammal tråd.
Heter "push rod" på engelska och finns både att köpa löst samt i ett "kit" med tryckplatta:Fredrick wrote:Någon som har lust att säga namnet på "plungern" eller rent av länka till den på SIP eller EM?
Hade varit tacksamt, då jag upplever exakt samma som ni pratar om i denna tråd, lite lagom kopplingsslir och samtidigt sjukt trögt kopplingshandtag.
Tack
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=10490
http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=18941