Min PX 200 E 1986 svårstartad

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

Jag har tidigare skrivit om detta i en annan tråd, Oljennivåröret tar emot, men flyttar till ny tråd eftersom detta ju är ett annat ärende än vad den rubriken säger.
Nuläget är att jag monterat ihop maskinen efter att den legat nerplockad i 6-7 år för lackering. Samtidigt har jag då naturligtvis passat på att byta en del wirar mm samt bytt packningar i förgasaren och även rentvättat och renblåst densamma. När jag skulle kicka igång motorn visade det sig att den bekat ihop helt och hållet, så jag följde ett råd här att ta bort toppen, hälla i rostlösningsolja, och därefter klappade jag till kolven via en träbit och tunghammare med några nätta men bestämda slag varvid kolven lossnade, och går nu runt fint. Den ville dock inte starta trots att det fanns gnista, och stiftet ser bra ut. Tidigare skrev jag att sliden inte rörde sig när man justerade på tomgångsskruven, men det var fel, sliden ändrar nu läge. Blandningsskruven står på 1,5 varv ut, och sliden på ca 2-3 mm. Jag noterar dock att gaswiren är slackad så mycket det går med justermuttern helt inskruvad vid förgasaren, med ett spel på ca 2 mm i enlighet med boken. När jag släpper gasen, går dock inte sliden tillbaks hela vägen, utan öppningen bak blir 3-4 mm. Jag ser inte att det finns någonting som spänner vid gashandtaget heller, och wiren är inte bytt, men dock smord. Tror inte denna kärvhet har ngn större betydelse just nu. Jag testade med att hålla tummen för tändstiftshålet medan frugan kickade, och det var svårt att hålla emot, så kompressionen verkar OK. När jag kickar, är motorn helt död. Då testade jag med startgas rakt ner i halsen, och då går den igång 3-4 sekunder varje gång för att sedan dö. Tyder ju på att funktionen finns där. Bensinen tog jag från bilens reservdunk, och den är nog ett par år gammal, men detta kan väl inte betyda att den är obrukbar? Det finns bensin fram till flottören, och det luktar bensin när jag kickar, så soppan kommer nog fram OK. Jag tar nu bort munstyckena igen för renblåsning, så får vi se i morgon hur det går. Har ni andra tips? Nära skjuter som bekant ingen hare!
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by jencla »

Öppningen på trotteln blir 2-3 mm, är nog ungefär som det ska vara för tomgången. Och den tänder på startgas, alltså har du tändning och tillräcklig kompression för att den ska tända. Då är nog tyvärr bränslet/förgasaren huvudmisstänkt.

Flera år gammal bensin låter inte optimalt. Dessutom har bensin och olja en förmåga att klägga igen saker och ting om det står länge. Har du gjort ren tank, bränslekran och förgasare inkl munstycken? Där finns många smala kanaler som kan vara igensatta.

Dessutom en annan sak. När man startar upp en Vespa med separat oljetank efter att ha haft isär den brukar en säkerhetsåtgärd vara att blanda olja i första tanken bensin. Det kan komma luftbubblor etc via separatsmörjningen innan den kört ett tag, och du vill inte att din Vespa nyper på grund av bristande smörjning.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

Tanken gjorde jag faktiskt inte ren, men det du säger får mig att byta bensinen till färsk när jag drar igång igen efter munstyckesrengörningen.
Jo, jag hällde faktiskt olja i bensinen den första litern, så det skall nog gå bra.
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by jencla »

Felavgränsning är en konst.
1. Kommer det bensin genom slangen när du öppnar kranen?
2. För att eliminera tank, kran och "dålig bensin" kan du koppla en plastflaska med färsk oljeblandad bensin direkt till förgasaren, det finns väl "träningsflaskor" med en slang från locket. Låt någon hålla den så att du får fall medan du försöker starta. Går den inte då heller är nästa steg att göra ren förgasaren.
3. Har du någon vän som kan låna ut en bevisligen fungerande förgasare så är det ju också en möjlighet.
4. Hur ser tändstiftet ut? Får hojen bensin men inte har gnista blir det snabbt blött och det luktar bensin när du tar ur stiftet.
Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by Hedge »

Men snälla rara. Du kan ju inte ge dig på att använda en motor som haft en fastrostad kolv bara sådär. Cylindern måste av för kontroll och förmodligen honing samt att kolvringarna nästan säkert måste bytas. Min gissning är att du inte har tillräckligt med kompression, just på grund av att kolvringarna antingen är fastbeckade eller helt sönderrostade.

Ger du dig ut och kör med den motorn utan vidare åtgärder (om den nu skulle starta, mot förmodan) så tror jag att du får ett kolvringsras inom kort.

Men: Grundprocedur 1A för motorer som inte startar:

A) Använd startgas.
B) Startar motorn för att sedan dö = Bränsletillförsel eller bränslekvalitet felar. Kompet kan vara dåligt. Rengör förgasare. Kontrollera bränsletillförsel från tank. Kontrollera kompression.
C) Tänder inte motorn alls = knas med tändningen. Har du gnista, kontrollera tändinställningen. Ingen gnista, kontrollera alla anslutningar, tändspole och mät upp matarspole och pickup med multimeter.

lgidaz wrote:När jag skulle kicka igång motorn visade det sig att den bekat ihop helt och hållet, så jag följde ett råd här att ta bort toppen, hälla i rostlösningsolja, och därefter klappade jag till kolven via en träbit och tunghammare med några nätta men bestämda slag varvid kolven lossnade, och går nu runt fint. Den ville dock inte starta trots att det fanns gnista, och stiftet ser bra ut.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

YIPPEEEE! Efter bensinbyte, munstycksrengörning samt tryckluft baklänges till tanken på både huvud- och reservtank fungerar den nu bra! Återstår finjustering. Däremot ville den inte stanna när jag vred om nyckeln, vare sig till första eller andra "hacket". Vad kan detta bero på, och hur felsöker man?
Jag blir så glaaaad när solen skiner!!! Tack alla för tips och engagemang!
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by Hedge »

Vill den inte stänga av motorn, så är dödarsladden till tändspolen av. Det är den gröna sladden längst till höger på tändspolen om man betraktar tändspolen bakifrån.

Är den sladden av så kan du starta hojen utan nyckel, dvs det är VÄLDIGT enkelt att tjuvkoppla en Vespa P/PX...
lgidaz wrote:YIPPEEEE! Efter bensinbyte, munstycksrengörning samt tryckluft baklänges till tanken på både huvud- och reservtank fungerar den nu bra! Återstår finjustering. Däremot ville den inte stanna när jag vred om nyckeln, vare sig till första eller andra "hacket". Vad kan detta bero på, och hur felsöker man?
Jag blir så glaaaad när solen skiner!!! Tack alla för tips och engagemang!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

Aldrig får man vara riktigt glad.... I går kunde jag inte stänga av motorn, och i dag kan jag inte starta den :twisted:
När jag kollade noga, såg jag att den bruna jordkabeln på tändspolen var av, och då minsann alldeles intill godset, se det inringade + den inre cirkeln. Andra änden av kabeln är fäst med en skruv i motorgodset, se den övre cirkeln. Min fråga är nu, går det att laga/löda en sådan här skada, eller måste jag köpa ny spole? Vem kan man vända sig till om det går att fixa? MC-verkstad, elfirma, jag själv eller vad? Om jag själv, kan man gröpa ur så man får något att fästa i?
Attachments
tändspole.jpg
(169.31 KiB) Downloaded 50 times
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by reVintage »

Det är bara att karva i plasten/epoxiingjutningen så att du får fram lite lödbar ända, 4-6mm. För att sedan få lite dragavlastning kan det vara lämpligt att lägga på lite epoxi över lödstället.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by jencla »

Eller köpa en ny CDI-box (tändspolen kallas så, är mer än bara tändspole). Så väldigt dyra är de inte http://www.emscooters.se/cdibox-p-552-c-165.aspx. Men kan du laga nuvarande är det givetvis billigare ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by reVintage »

Varför ska man köpa nytt när det bara handlar om en reparation som tar 10 minuter. Dessutom fhvis okritisk då det handlar om 0-potential. Men visst, en ny kostar mindre än 300kr inkl. frakt., så det kanske inte är värt besväret.

http://www.scooter-center.com/product/9 ... x*3*3*1*16
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by colsson »

Skicka den till mig så ska jag göra ett försök. Funkar det inte så kan du ju kasta den. Jag tar inget betalt.
/ Christian
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

colsson wrote:Skicka den till mig så ska jag göra ett försök. Funkar det inte så kan du ju kasta den. Jag tar inget betalt.
Tack för det Christian! Den sitter som f-n, men till helgen gör jag en ny attack tillsammans med annan scooterkompis. Jag har beställt en ny från Tyskland, men tänker använda den gamla som reserv, och gör ett försök att löda själv. Då får jag ju ytterligare en användning för min Dremel.. :D Ser det knepigt ut, kanske jag behöver din hjälp. Du kan ju messa mig din adress så länge.
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by Hedge »

Jag har kört utan den sladden i över 10 år utan problem. Så jag föreslår att du letar vidare.

lgidaz wrote:
colsson wrote:Skicka den till mig så ska jag göra ett försök. Funkar det inte så kan du ju kasta den. Jag tar inget betalt.
Tack för det Christian! Den sitter som f-n, men till helgen gör jag en ny attack tillsammans med annan scooterkompis. Jag har beställt en ny från Tyskland, men tänker använda den gamla som reserv, och gör ett försök att löda själv. Då får jag ju ytterligare en användning för min Dremel.. :D Ser det knepigt ut, kanske jag behöver din hjälp. Du kan ju messa mig din adress så länge.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

Nu har jag bytt tändspolen och blåst ren förgasare och munstycken två gånger, och äntligen går motorn som den skall. Vespan är dessutom nu både försäkrad och påställd, så det är bara besiktning kvar.
Dessvärre har jag ytterligare ett smärre problem kvar. Bakblinkerserna fungerar inte, men däremot de främre. När jag provar med provmejsel bak, ser det helt OK ut, men inte när lampan är isatt. Det blir då bara en svag blinkning i glödtråden. Jag har även skiftat mellan fram- och bakblinkerslamporna, men ingen skillnad. Detta beror troligen på ett jordningsfel, kanske beroende på att kärran är omlackerad, varvid det kommit färg på fel ställe. Jag har slipat pluskontakten, fjädern och det lilla stödjärnet fjädern vilar på, kring jordningsskruven på blinkersarmaturen, samt även på piggen som sätts in i pluskontakten. Vidare har jag putsat inne i lampbajonetten men ingen bättring.... Vad kan det vara för fel då? Knappast likriktaren eftersom de främre blinkerserna fungerar som de skall. Har också kopplat plus- och jordkontakt på kåpan till bilbatteriet, och då lyser lampan.
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by colsson »

Ta en titt på kabelanslutningen vid pluspolens hon-del. Dvs inne i chassit där piggen på kåpan går in. Du har ju redan konstaterat att anslutning/jordningen på kåporna är ok så felet borde ligga i kåpans anslutning mot chassie.
En viktig sak har jag lärt mig vid alla felsökningar.. Man ska aldrig säga " - Det kan inte vara....." Jo! Det är just vad det kan vara! Ta inget för givet, utan kontrollera alla komponenter i den felande kretsen även om det tycks onödigt. Jag har själv upptäckt fel på ställen som det egentligen inte kunde vara fel på.
/ Christian
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

När jag kollar på elschemat ser jag att den enda punkt där bakre H+V elkabel går samman är i blinkerskontakten på V styre. Felet bör ju vara på den punkten eftersom både H+V baklampor inte fungerar medan de främre är OK. Skall mäta upp där i morgon. Skiljer Volten på in- och utgående ledning där, måste ju också felet ligga där.
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

Jag bytte blinkerskontakten, men ingen skillnad. Återstod då endast blinkreläet, där jag konstaterade mer ljus på elprovaren på det ena stftet jämfört med det andra. Bytte relä, och nu dj-ar går allt som det skall! Hurrrraaa! Besiktning vilken dag som helst, och sedan sköna scooterturer med den nylackade kärran!
Tack alla som har hjälpt mig med råd och dåd under denna resan! Ni är underbara och ovärderliga!
Bild kommer senare.
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by colsson »

Härligt!!! :-)
Skönt när det löser sig!
/ Christian
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

Nu är jag så klar med kärran att det är dags för besiktning. När jag startade den för en testrunda visar det sig att kopplingen inte verkar ta som den skall. När jag lägger i 1:an smäller det bara till och kärran tar ett skutt framåt, precis som om kopplingen inte tar. Har spänt kopplingswiren så mycket att det knappt finns ngt spel, men ändå uppför den sig på samma sätt. Kan det bero på för lite olja, månne? Jag har uppfattningen att det tidigare var för mycket olja påfyllt, så det droppade länge, men nu ok, så det borde knappast vara det. Motorn har ju legat avplockad i 6-7 år, men det skulle väl knappast ha ngn betydelse?
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

Nu har jag spännt upp wirelåset så mycket jag kan, och om frikopplingshandtaget är intryckt så mycket det går, kan man ändå inte rubba frikopplingsarmen ytterligare vid motorn. Således är kopplingen spänd så mycket det går. Ändå frikopplar den inte. Handtaget känns fast och fint, inget slappt alls. Jag provkörde kärran några hundra meter i hopp om att något skulle släppa, men ingen skillnad... Till saken hör att jag endast bytt kopplingswiren, och inte haft isär någonting av motorn, förutom att den varit avplockad. Vad kan detta bero på, någon som vet?
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by reVintage »

Lamellplattorna har väl fastnat i varandra pga att motorn stått så länge. Plocka ur och ta isär kopplingen.
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

ReVintage, vet du om man kan göra detta med motorn monterad i kärran som den sitter, alt räcker det om man släpper ner den i bakänden vid stötdämparfästet? Eller måste man ta av den helt och hållet?
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by colsson »

Det räcker att plocka bort bakhjulet. Testa att byta olja och sen varmköra motorn. Det funkade för mig
/ Christian
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Min PX 200 E 1986 svårstartad

Post by lgidaz »

Efter det att motorn stått nerplockad i ca 7 år har kopplingen geggat fast, och jag har prövat olika metoder jag fått tips på, bl a bytt olja, varmkört, piskat motorn och ryckt i kopplingshandtaget. Inget har hjälpt, så nu återstår endast demontering av kopplingen.
Jag försöker nu att demontera kopplingen med motorn något nedsänkt i karossen. Kronmuttern som håller kopplingspaketet sitter som berget, och är omöjlig att få bort. Kronmutterverktyget vill liksom inte sitta kvar i mitten, utan slinter ut trots ganska vassa klor och massivt tryck för hand från utsidan. På youtube såg jag en film på följande länk:
https://www.youtube.com/watch?v=KZfOvGXBb6Q
och ca 4 minuter in monterar man på ett hållarverktyg utanpå kronmutterverktyget, som håller detta på plats så det inte kan krypa ut. Finns det någon här som har ett sådant verktyg eller liknande som jag kan få låna, gärna mot viss ersättning, eller vet någon var man kan köpa detta eller ngt liknande? Eller har ni något annat tips på hur jag kommer vidare?
Jag försöker lägga in en bild här på verktyget i filmen:
Kopplingsverktyg 2.pdf
(106.67 KiB) Downloaded 330 times
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Post Reply