Pops Vespa 50N

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Pops Vespa 50N

Post by PeterPop »

Hallå!

"Den som tänker han ska spara några kronor genom att köpa sig en 2 taktare är naiv" - vän av 2takt

Så, efter ha tröttnat på dom mopeder jag har, puch maxi's och en Crescent 2000 etc, så en vacker sommar morgon så vaknade jag och gick in på närbesläckade forumet "raketsport.com"s forum (i det avseende att det är två hjul och en motor som driver farkosterna) så uppenbarade det sig en Vespa 50. från 71... 5 mil från där jag bor... men lite lätt adrenalin i kroppen, ungefär som när man fått ragg på krogen och man vet vart det kommer leda, men ändå inte, så ringde jag killen efter några sms skickats fram och tillbaka, såklart hade någon varit före mig. men efter en höjning av priset, och en övertalning som utan problem att jämnföras som ett tal på Nobelmiddan, och att jag skulle föra över pengar direkt så vart den min. 5 minuter efter jag hört av mig till honom va den min.

Visste att den startade, framlyckta saknades, den va bucklig och den va skabbig i lacken... men den va ändå min första vespa.

Har länge tänkt att jag ville ha en. min kompis från gymnasiets farsa hade en 150cc från 58. fan så fin den va alltså, wideframe, men inget jag visste då. flera kompisar som meckade moped i vuxen ålder har haft monarscooters... inget som lockat, det är inte riktigt scooter... men ändå så va scoterett ett sätt att kunna lindra behovet av en vespa... men dom har ju också en rätt bra prisbild, och ett otroligt dåligt ryckte kring kylning. jag vill ha en moped som går fixa med 10-13 ringnyckel och en platt skruvmejsel. en ilo eller sachs motor kräver en verktygstavla för byta tändstift på.

Så hämtade den, ställde den utanför min hyreslägenhet. fick besök första natten av någon som ville låna den, men ändå lämna kvar den efter ett vad jag skulle påstå va ett skit dåligt försök, ställde in den i garage, där den bor mest hela sedan dess med 3-4 "mopeder" i varierande kubik.

Började med att sluka allt om small frame det fanns på internet, tyska, engelska och italienskan ord kommer upp som förslag när någon nämner något annat ämne än...

..."Vespa smallframe 50N ...."

Image

Image
Den är blå, den har varit blå i sitt tidigare liv också, det avslöjade det övermålade emblemet. men inte lika porrig och 90 tals volvo laserblå.

det som ska göras är att få den lite mer respektable, inte topp notch, jag är ett fan av patina mossa och försök till rostlagning anno 1962, men då min är en 71 så är alla dess lagningar för jävliga, och måste bort! så det är en del av vinterns aktivitet, det kommer alltså mer av det senare.

Image
Det drogs iväg en laddning saker till sip-scooter, bara motor saker, allt! rubbet... förutom ny kolv och tänd saker. det va ju ett rejält nybörjar misstag... så det har blivit 2-3 beställningar med karosseri grejer med tiden också...

Image
Avgasröret såg ut som det hade spelat rekvisita i en alien film och var helt ihoptryckt av något som kanske kunde vara tomrum och vakuum, eller närkontakt av första graden mot marken. den va söt.

Image
Nytt åkte på! genast. även som ni ser längre upp så åkte det dit en plastlins för att kunna se något i morgon rusket!

Image
Image
det skönaste med vespan va att det va 100% drivning hur mycket jag en kopplade, så jag slapp koppla. det kändes inte helt korrekt med crossväxla. så därför opererade vi motorn och plockade isär kopplingen. där hade skivorna bättre gemenskap än ett gäng nynazister i rinkeby.

Image
Image
sätet såg ungefär ut som en människa med grovt synfel hade varit på och roddat i. och jag känner sympati med den personen, även jag har synfel, men hade nog inte tagit på mig det jobbet om jag visste att resultatet skulle bli som det blev... men efter någon månad så hade det landat ett nytt säte hemma. en limpa. så den torrmonterades.

Image
sen renoverade vi motorn. lägg märke till dom nya säkerhets skorna som kinas nya arbetsmiljö verk har ansett är tillräckligt för att få arbeta i verkstadsmiljö. det är en kombination av gummi och tyg.

Och nu kanske någon börjar fundera, undrar om det är riktigt original motorn? nope. det är en v5a2m. utanpåliggande tändspole

Image
tyvärr hade avgaskröken, del 1, alltså den från motorn, fått sig en liten smäll, så den har spruckit någon gång i tiden, någon har då tvinnat dit ståltråd och kemisk metall. tyvärr inte varit tillräckligt så jag har sänt iväg efter en ny sådan. då swedols inte hade kemisk metall kunde jag inte fortsätta med denna typ av hemmasnickrande/almogekonst.

Image
minns random gore skräckis från VHS eran, den här har varit med i sminkrummet.

Image
eftersom jag inte haft problem med kärringar eller andra varelser som rört på sig i stan och upp för backar, så har jag inte haft empati eller sympati med andra som kört vespa 50, och deras rant om att dom är otroligt trött! så trötta så att dom borde anses vara belagda med underhållsstöd enligt lss. någon har varit nere i min och pillat klart. därför jag klarar av att ta 30% lutande backar i full kareta.

Image
efter inte mycket om och men så kom den isär, enkelt. jag kunde redan innan jag plocka isär motorn kunna betrakta som en van renoverar av vespa motorer trots jag bara läst om det.

Nya lager åkte i motorn med hjälp av kyl lagerna och värm sätet där lagerna ska ligga. och det gick super enkelt. nya packboxar gjorde vi inte så med, eftersom det skulle resultera i ett fall av köpa nya packboxar tills läxan va lärd. så det hoppades över.

och där är det idag. motorn är 99% ihop plockad, väntar på delar ifrån sip, väntar på delar från västkusten.

cylinder som delade likheter med gegga va rätt slut, den hade en stor och väligt tråkig repa i sig som krävdes en omborning, något jag ansåg inte va så roligt, eller effektivt. så en vänlig själ erbjöd mig en bättre begagnad för 100 spänn.

Ni får gärna säga vad jag gjort fel, vad jag inte ska får och borde göra. jag har aldrig meckat vespa förut.
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Re: Pops Vespa 50N

Post by PeterPop »

Så. Efter någon vecka av väntan. Och några dagar av jobb så åkte det sista ihop.

Image
Cylibderb åkte på en horning. Detta är innan. Och efter måste man likt Jesus varit ögonvittne till för tro det kunde bli bra av utgångspunkten

Image
Sen åkte motorn i. För prov om den va något att lita på. Jodå! Går gör han. Men slö som fan är han.

Något annat som har sig ett jävla liv är kopplingen. Högljud och låter illa som idol på tv4. Misstänker att det är mässings biten och dit den trycker mot som spökar. Så köpt allt för kopplingen och väntar på det.

Image
Körde även prov på hur bra graffiti sprayen funka på blåa färgen
5 min senare gick den torka av men grunden satt kvar.

Någon annan som har tips på vart oljudet kommer ifrån? Alla lagren och packningar är 100 nya och isatta på sånt sätt som jag gjort 100 gånger på växelllådor och bilar. Så lager vajs tror jag i inte på.
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

fick ett ryck i helgen. rostlagning, en framgaffel som behöver lite kärlek. och sen färg på det

Image
caddy.

Image
Rakt och fint... blir hitta någon lösning. men alu listen är bortsliten.

Image
"hmm, hur långt ska jag gå..."

Image
allt. så nu är det inget som står i vägen förut lite rost och bucklor. 2-3 dagars jobb.. säkert.

planen är 1 maj.
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

sådär. varit ute och röjt i garaget.

Image
första inblicken i hur kanten såg ut.

Image
lite spackel. borttaget

Image
gick lös.

Image
inte prosvetsar, men den sitter ihop. och efter en hel del hamrande.
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

Sådär, ute och härjar igen. Mest för att.

Slagit med plåt. Och rensa den på lite färg som släppte med färglösningsmedel.
Image

Image

Image

Image
Raka kanter överallt..

Ut i morgon och svetsa och spackla
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

ja,tyvärr vart det lite mindre jobb igår och idag än jag trodde. hittade på roligare saker som att skruva ihop det sista på kompisen bränsle system på hans golf.
Image

men slipat mellan turerna man inte kunde jobba två på bilen.

Image
fint väder som attans idag! hoppas fler fick njuta. satt i t-shirt i lä och slipade och njöt ute i garaget.

Image

Image
fin liret kvar såklart, och en hel del plåt jämning.

spackel före eller efter grunden? har tänkt lite på det, någon som har något tips? jag brukar lägga spackel efter grundfärg, men andra förståsigpåare har hävdad att det är dumt
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

idag vart det ett besök också.

Image
sånna här trevliga slipmärken fanns överallt på styret, aluminium och slipskiva funkar sådär.

Image
mycket slipande...

Image
sen åkte det på lite grund för se och kunna lägga lite spackel på.

Image
har också hunnit med montera och gå igenom motorn igen. efterdra alla bultar etc.
Image
ett nytt avgasrör någon? suttit mindre än 10 mil...

Image
och tog isär fälgen för att kunna ta bort däck.
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

sådär, ett besök till idag.

vart tyvärr mer meck med kompisen golf etta eftersom den skulle ut på första åkturen med nya motorn. jääävlar så härligt ljud i dom.

Image
MEN! har hunnit med ganska mycket riktning av kanten på fotplattan. den har ju varit väldigt illa tilltryckt på vissa ställen.

Image
före.
Image
samma efter

Image
efter

Image
efter

Image
Före

Image
samma efter

och hur?
Image
enkelt, pressa med ett rör och en rundstav med rätt diameter med svetstång

även slipat spackel. har bestämt färg också så det får ni väl se så småningom. även så slet jag isär framgaffeln. dock missade jag ta bilder på allt.

Image
men! detta är dom två lager som rör sig i framgaffeln, det är två stycken nållager. så ni vet.
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

Sådär. lite saker händer utöver allt annat tråkigt.

Image
Lite nerslipning och färg.
Image
och sen lite shysst dämpare på det. navet ligger på tork

Image
provade även luckan. det är lite jobb med den. som jag visste.

Image
och så slutade dagen med lite provåkning, och lite halt underlag
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Detta måste vara forumets bästa dokumenterade V50 renovering, fortsätt med detta det är mycket intressant.
Heja heja...
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Du är en händig man, och du kämpar hårt. Respekt!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Bombollon
Lärling
Lärling

Post by Bombollon »

Bra jobbat!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

Roligt att ni skriver. Jo, det är ju en hel del gjort, som ska göras ogjort och göras rätt. hade klart valt ett bättre utgångsobjekt.
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

sådär, lite gjort i solen.

Image
pressat i en ny tapp, skillnad på den gamla och nya.. det syns att det gått hårt med metall mot metall.

Image
nya stötdämparen och nya lager i framgaffeln, smutt som fan!

Image
gamla mot nya

Image
ihop!

Image
sen gick jag på förgasaren och gjorde rent den och bytte den som såg för taskigt ut. bytte även chokwire

Image
har lite spackel slip kvar... men har skjutit på det ett tag, för det är inte lika roligt som att sätta ihop nya fina grejer...
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

ja! nu äntligen hänt saker... lacken ser ut som skit, får köra lite våtslipning sen

Image

Image

Image
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Hatten av! Blir nog bra det där.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jämfört med skicket på de första bilderna har du ju åstadkommit mirakel. Ännu en fin gammal Vespa räddad, snyggt jobbat!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Häng inte läpp! Det blir bra när det är färdigt!
/ Christian
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

sådär. hemkörd och byte av garage. lackade med epoxy härdning, så den härdningen lär jag inte se skymten av, lacken är mjuk med andra ord.

Image

Image

går som en dröm! sjukt bra komfort! inga vibrationer mer än något vid belastning.

har lite saker på ingång som hastihetsmätare, ribbor i gummi till golvet och extra slang

dock injustering kvar. körde hela vägen hem på treans växel och bara frambroms... blir åka nyköping malmköping som långtur på lördag.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Snyggt jobb.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

första körningen gick super! 30 knyck hela 5 mil utan ett enda missöde. förutom att det är otroligt slött.. (tankar sväva iväg att 40-45 vore lagom).

Image

Image

Image

fint väder och solen brände på gött! tanken va en åktur på 5 mil på lördagen, och tillbaka på söndagen lagom till scooterträff i nyköping. jag kom 4 mil och 1 km. tändsystemet är tvärdött. ska kolla den utanpåliggande tändspolen imorgon, ger det inget så blir det byta konding och brytare
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

bränt av kabeln till utanpåliggande tändspolens kabel som går från tändplattan på avgasröret. fixade på 2 sekunder. skönt!
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Tur att det inte var värre.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

japp, skönt när det är enkelt! har gått ungefär en vecka sedan hen blev klar. nu är det dags att gå på motorn igen. 18-67 drevning samt en öppnare vev och 4 skivig kopplingskit med hårdare fjäder ligger i tyskland på en postcentral
PeterPop
Nybörjare
Nybörjare

Post by PeterPop »

men den va ju klar! funkade hur bra som helst! men ska bara

Image
Post Reply