Känner mig högst osäker gällande mina lager och packboxar till min touring 59a. Fel detaljer har skickats två gånger från välrenomerade firmor och det har gått allmänt motigt. Sista var när jag skulle montera nya packboxen på svänghjulssidan. Fjäderläppen inåt motorn, smörja med wd50 och knackar med ett nerslipat lager men det känns som den bottnar alltför tidigt. Vågar ej banka mer då jag är rädd att deformera blockhalvan.lagret skall ner minst 5 mm till. Vad göra ? Pressa med skruvstycke Eller dra ihop med gängstång ? Vi pratar om betydande krafter som behövs.
Känns som jag behöver handfast hjälp här för att få ihop motorn, kan jag fått fel packbox än en gång ?
Jag minns inte exakt hur jag gjorde själv, var länge sen! Men jag vill minnas att jag pressade med ett skruvstycke och ett gammalt lager som mellanlägg. Och jag tror att samtidigt som jag pressade så värmde jag även godset i huset med en brännare. Ska väl inte behövas så mycket vidgning innan allt kommer på plats egentligen...
Packboxen är jag osäker på, hoppas någon med större erfarenhet kan svara på det!
Lager och bussning läggs i frysen 1 dygn, motorhalvan värms ordentligt, hämta den del som skall i först först. Värm åter, lägg bussning på platts, hämta lager, värm åter, lägg lager på platts. Det är lätt när man gjort det några gånger, jobba med kyla och värme. Viktigt är att man har kunskap om hur delarna satt från början eller kan läsa en manual och har rätt delar.
Hoppas det går bra att avsluta det som påbörjats, är det som på bilden skulle jag rekommendera att värma ur lagret för att börja från början. Kolla i viken ordning delarna skall vara och börja med frysen.
Notera att Volvohans inte diskuterar montering av lager.
Detta gäller enbart montering av packbox där han använder ett nedslipat lager som dorn.
För packboxen behövs inte kyla/värme som vid lagermontering.
Volvohans, förstår dock ändå inte varför du inte får till det. Det lutar faktiskt åt att det är fel packbox igen. Vet inte om svaren på FB hjälpte dig?
Vi tog en titt på motorn och det som ställde till det var några grader i öppningen där veven kommer ut som gjorde att packboxen inte gick ända ner till botten utan hamnade lite snett. Med lite försiktigt filande och ytterligare en havererad packbox kom grejorna på plats. Det är inte många 10-dels millimeter det slår på