För fet för Vespa?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

För fet för Vespa?

Post by Ola Lång »

Tjena panelen!

Kan bara konstatera att Sommarens alla Öl tydligen gjort mig gladare och rundare. Häromdagen sjönk nämligen Touringens trekantsadel ihop med ett "Fjopp" och sen hade man inget skönt gung längre. Tog isär det igår och fjädern hade gått av, på 2 ställen!! Dags att banta
(Väger ju bara 95, suck)? Nåväl, monterade en bättre beg fjäder från mitt skrotupplag. När jag väl dragit den till lagom svaj så har jag bara en fjädringsväg på ca 3cm, sedan bottnar den. Provade även med en ny fjäder till en LD, samma tråkiga resultat. Måste jag sluta äta Billys & Folköl till kvällsmat eller finns det starkare fjädrar att tillgå?

Till min HD-47 så fanns det olika sadelfjädrar att beställa beroende på förarens vikt!




"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Har ett par fjädrar som en fjäderfabrik gjorde åt mig, men dom är <font color="red">hårda</font id="red">.

Image


Se montage på dubbelsadel.
Image

Kan det a nåt?

<h1><font color="teal">350:- inkl. frakt</font id="teal"></h1>
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

man blir nyfiken på att se ovansidan på den där sadeln...

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

eller 2 chio sadelfjädrar....:D:)8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

snyggt, är det egentillverkning?

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />snyggt, är det egentillverkning?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack, javisst:):)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Ola, jag tror nog att fjädern kom till sitt slut och att det bara råkade sammanfalla till denna höstliga tid. Inget att drabbas av panik över, ätstörningar är inte att rekommendera. Fjädrar drabbas av trötthet, de också. Och då är det bara att skaffa nya energiska i stället. Dags att trimma sadeln med andra ord! :)

Det där med sadelfjädrar är ett problem för oss också. Vi har en SS som borde få nya fjädrar, de gamla är rostiga och har gått av, och sådana finns ju inte i affärerna. Du, Fritte, som har låtit tillverka nya, hur gör man? Tar de gamla och går till en fjädertillverkare och säger "Kan jag få ett par sådana, tack"? Eller är det något speciellt eller supertekniskt man skall veta innan? Och är det dyrt?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag kollade en gång med spiros om att tillverka stötdämparfjädrar i rostfritt, men det blev ungefär 800kr per fjäder om man skulle göra bara 1-2st, men de flesta som tillverkar fjädrar har ett stort standardutbud (där din fjäder kanske redan finns?) och då är priserna bättre

http://www.spiros.se/

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Jahappp, jag är alltså inte för fet, det var min fjäder som var för gammal... :)
Jag provgungade lite på Ninas Touringsadel, den är bra mycket bättre schvung i och det beror nog på att den är så lite använd. Om man komprimerar( drar åt) min sadelfjädermutter så mycket att det blir bra dämpning så blir ju följden att den redan är så mycket ihoptryckt att den inte kan få någon vidare slaglängd. Ska prova med att montera 1 å ½ fjäder tror jag, blir mera slagläng då hoppas jag!
Tackar för erbjudandet Fritte! Men din sadel hänger ju på 2 punkter, det blir ju liksom halva styrkan per fjäder, här pratar vi om ett fetto placerat på EN fjäder, huh!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br /> Tar de gamla och går till en fjädertillverkare och säger "Kan jag få ett par sådana, tack"?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är det bästa. Man bör även säga vilka mått som är viktiga, och om man vill ha samma fjäderkraft och slaglängd. Material också. Som Federico säger: "de flesta som tillverkar fjädrar har ett stort standardutbud" och dessa kan tillverkaren modefiera ändarna på, så att de passar.:):)

Image

Om man lämnar in fjädrar på kromning, skall man begära värmebehandling omedelbart efter kromningen. Detta för att i elektrolysen tränger väte in i stålet och orsakar vätesprödhet, och kan innebära att fjädern brister. 8)8)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Tackar Fritte&co! Hittade en fjädertillverkare med lager via google här i Hfors. Gäller att få guben med på noterna så skurrar vi dit på väg till jobbet någon morgon.

SS-fjädern är en sådan där som är bulligare på mitten och har en ögla i slutet i kanten. Och är säkert, som allt annat på den rackars Vespan, aningen annorlunda och svår att få tag på. Men skam den som ger sig!

Visste ni att SS har haft tre olika sadelversioner? Och den sista är visst den svåraste att hitta någonting till. Och det är just den vi har... :cry: Jag försökte föreslå till museigranskaren att vi kunde byta till singelsadlar, men se det gick inte alls, för sådana såldes inte till denna vespa. Jag gillar singelsadlar mera. Jag får liksom bättre greppatag om vespan med en sådan och kan svänga den bättre.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

egentligen är det bara att byta tank om du vill köra singelsadel, nya bajaj eller px tankar passar rakt i och hålen är rätt för singelsadel. men frågan är om singelsadeln är tillräckligt sportig för att sitta på en SUPER-SPORT.

Federico
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Jahappp, jag är alltså inte för fet, det var min fjäder som var för gammal... :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kanske hjälper med nytillverkad fjäder i största allmänhet? Passar den här på en Touring:http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=802? I så fall kan man ju beställa den från asiatiska lagret som vanligt brev för 120 pix (fast man har ju inga leveransgarantier då...)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Ja, stil är nog litet som smaken... Jag tycker banansadlarna ser billigare ut och singelsadlarna signalerar lyx. Jag har inte tänkt på att assocciera sadel och hastighet. Jag har nog förstått att man kan kana längre bak i en banan för att få lägre postition, vilket ger mindre luftmotstånd, vilket ger aningen mera fart. Själv tycker jag att om man böjer sig så får man samma resultat. Kanske jag har fel? Som nybörjare är jag minsann inte den som kan fatta alla sådana svåra detaljer! :) Bäst tycker jag om att åka kring 60-70 km/h så att jag hinner kolla landskap och då behöver man inte böja sig ödmjukt för hastighetens gudar.

Vi skall peta in Super Sporten i museiregistret så då får vi lov att följa reglerna och SS-stilen behålls. Men jag har min kära GL (VLA) med singelsadlar och den tycker jag ser jättesnoffsig ut. Och det är ju bra eftersom den är min... :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

härligt med två fina modeller!
men det där med sportighet och sadel hänger ihop tycker jag. inte för att kunna köra fort eller så. Jag tycker att fordonet ska se snabbt ut även när det står parkerat om det nu är snabbhet/sportighet man är ute efter. En slimmad limpa som följer chassiets former m.m.
Snabbhet och sportighet kan ju också förstärkas av färger, det är nog ingen slump att de första super-sport maskinerna var knallröda med raka kåplister, men den blev aldrig lika "snabb" som konkurrenten SX200. en parkerad S3 lambretta ser ju ut att köra i 200km/h!
Singelsadel andas mer classic/vintage i mina ögon, och jag håller med om att en limpa därför kan se "billig" ut på en original GL med alla fina kromlister. den enda femtiotalsvespan som kommer undan med limpa är ju GS150.



Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Kanske mitt Ferrarimärke på skölden ger den där fartkänslan då den är parkerad? :D Det fanns redan då jag köpte min VLA och det skall få förbli. Ersätter med nytt likadant märke när det gamla blir fult. Gissa om folk småler när de ser märket! Men det härstammar visst från färgen, om jag förstått rätt så är Vespan Monzaröd, Monza som Ferrari. Och nu är ju Ferrari helt rätt här i Finland när Räikkönen byter F1-stall. Så visst signalerar min kära luffsande Vespa väldig fart trots singelsadlar, eller?

Är jag helt knäpp när jag tycker att GS 150-sadeln är ful? De andra limporna ser ju helt ok ut, jämfört med den. Tycker att det baktunga formatet inte riktigt ser bra ut. Det har ju med ramens format att göra och det ändras ju så småningom. Om sadeln hade haft Vespans färg skulle det inte sticka i ögonen, men som svart (blåsvart?) blir det väldigt synligt. Nåja, jag kanske ändrar mig när jag någon gång får äran att se en GS 150 på riktigt.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Jag förstår inte vad du menar med "sticker i ögonen"? Här en vacker GS150, fotad på Saunarun
http://www.scooterklubben.com/fotogalle ... CN0333.jpg
:D

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Är jag helt knäpp när jag tycker att GS 150-sadeln är ful?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
klart att man kan tycka att den är ful, eller fulsnygg, eller cool för att den är så ful?

själv har jag alltid tyckt att GL (touring) 59-62 är snyggare än GS 150, jag har inte hakat upp mig på sadeln utan alltid undrat vaför vänsterkåpan är rund på undersidan. det ser mysko ut bakifrån. Touring är en underskattad modell i Sverige, kanske för att den är så vanlig?

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Var din blomsitsvespa en GS 150, Ola?? Tänka sig, man har inte förstått att kolla upp det för all ro... hummm... öö... patina, vi säger patina! Hoppas man får se Blomman nästa S&R. Vad är det för modell som har lurvig sits? Tycker mig ha sett en sådan på era bilder.

Jag tycker också att Touringen (och min GL förstås) hör till de vackraste Vesporna! Definitivs är modellerna undervärderade! Men är faktiskt kåporna olika på Touringen? Alla mina bilder på gubens Vespa är just nu hemma tillika med Vespan så jag kan inte kolla. På de tidigare modellerna (50-talet) så är det synligt, men att också på 60-tals Vesporna?

Kollade in på olika Vespanätsidor efter fjädern till singelsitsen. Tydligen ingen normalvara det heller... Fast man tycker att det har tillverkats så mycket singelsadlar att det borde finnas... Konstigt. Kanske Olas fjäder är den första som gått sönder? ScooteRS fjäder är ju alldeles för tunn. Fjädern liknar ju framhjulets fjäder i tjockleken. Kanske man kan ta en framhjulsfjäder och såga bort från den tjöckre ändan? :)
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

hehe jo det är faktiskt en GS under all rost! en -58. Den med rött lurv är densamma, men jag brukar stoppa undan fårskinnet när det regnar, som här på sauna & rain 2004. Om du studerat sadeltyget noga så fann du att det var äkta Finnlayson kerni OY. Ensdast det bästa duger åt en 1/4 finne. :D


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Post Reply