Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
Hej, kamrater!
Efter ett i mina ögon lyckat fjolårsprojekt har det blivit dags att blicka framåt och då jag gillar karaktären på Pinasco 177 cc med tre spolportar sneglar jag nu på storebrormodellen.
Om man leker med tanken på en frisk 190 cc aluminiumcylinder och en 60 stroke racingvev. Vilken typ av förgasare borde man i sådant fall satsa på?
Efter ett i mina ögon lyckat fjolårsprojekt har det blivit dags att blicka framåt och då jag gillar karaktären på Pinasco 177 cc med tre spolportar sneglar jag nu på storebrormodellen.
Om man leker med tanken på en frisk 190 cc aluminiumcylinder och en 60 stroke racingvev. Vilken typ av förgasare borde man i sådant fall satsa på?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
Gottegris! 
Har du fått den att lira som du vill nu?

Har du fått den att lira som du vill nu?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
Hej! Det går att hitta en hel del spännande vevar till PX125, Sprint Veloce och liknande, men till Touring/Sprint är det värre. Vet någon var jag kan hitta en klockformad vev med 60-stroke till mitt projekt?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
Om det är för reed som i din andra tråd, så kan du nog glömma det, har också letat men inte hittat. Men det finns en 60mm vev för PX svänghjul/tändning för slidematning. Är det förresten samma projekt du kör i två i två trådar?
Re: Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
Då har vi kommit till samma slutsats och den här tråden får falla i träda.
Jo, det är samma projekt med olika infallsvinkel. Jag hade sjösatt den andra som projekttråd och kom fram till att jag behövde stöd och tips för att välja komponenter. Inte helt optimalt, men så blev det.
Om jag får fatt på ytterligare nya block/fordon som passar in här så kan det bli aktuellt att återuppta den.
Jo, det är samma projekt med olika infallsvinkel. Jag hade sjösatt den andra som projekttråd och kom fram till att jag behövde stöd och tips för att välja komponenter. Inte helt optimalt, men så blev det.
Om jag får fatt på ytterligare nya block/fordon som passar in här så kan det bli aktuellt att återuppta den.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
Börjar snart fulkapa i en billig OEM stdvev, dock ej 60mm, för att köra små reeds med SI24/24 i ett likadant block som du. Men detta blir budgettrim med 2-ports Pinasco 177 gjutjärn.
Om du vill köra reeds i befintligt block kan du dock köra Pinasco VIT som fungerar med alla vevar oavsett typ. Matningen sitter på cylindern.
Om du vill köra reeds i befintligt block kan du dock köra Pinasco VIT som fungerar med alla vevar oavsett typ. Matningen sitter på cylindern.
Re: Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
Jo, tack. Det har jag också kikat på, men jag var sugen på större volym, reed och aluminium.
Man kan inte få allt till begränsad budget, men det blir i och för sig spännande att jämföra med förra projektet ändå.
Man kan inte få allt till begränsad budget, men det blir i och för sig spännande att jämföra med förra projektet ändå.

"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
Om du menar VIT så går den att stroka till 187cc med 60mm vev och är försedd med reeds. Dock ej Alu.
Re: Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
Ok. Jag får nog fördjupa mig ytterligare i alternativen, men resultaten hamnar i den andra tråden. Den här försöker jag ju få stopp på. 

"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Mycket vill ha mer. 190 cc hägrar
reVintage wrote:Börjar snart fulkapa i en billig OEM stdvev, dock ej 60mm, för att köra små reeds med SI24/24 i ett likadant block som du. Men detta blir budgettrim med 2-ports Pinasco 177 gjutjärn.
Om du vill köra reeds i befintligt block kan du dock köra Pinasco VIT som fungerar med alla vevar oavsett typ. Matningen sitter på cylindern.
Har du något tips på hur en " fulkapning" skall gå till, har också skaffat Reeds block samt 30mm fugge och vill ha något lätt o varvvilligt

OBS: Har letat lite på nätet men där är det mest slipning samt mod av "Lippen Welle"
// Ola
I feel The need for Speed