Stort hål! Vad tror experterna?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
GSLund
Entusiast
Entusiast

Re: Stort hål! Vad tror experterna?

Post by GSLund »

Om jag skulle likna det här projektet vid en långpromenad så kan man väl säga att nu är "bara" hemvägen kvar, även om den säkert kommer att ta längre tid än vägen ut. Och trista överraskningar finns det förstås risk för, ända till jag kommit helt tillbaks.

Vändpunkten anser jag vara att jag igår lämnade mina motorhalvor för svetsning av den skada som utan tvekan var den som fick förre ägaren att ställa undan GS-en för 32 år sedan. Märkligt, egentligen, om det nu inte visar sig finnas fler allvarliga fel. Det här är väl inte hela världen, kan jag tycka. Han som skall svetsa igen skadan såg inga konstigheter, i vart fall inte ännu.

Alla lager är hur fina som helst. Vevpartiet också. Kolv och cylinder likaså. Det enda som behövs är ett par kolvringar (lite väl stort "end gap", aningen mer än tillåtet). Växellådans drev ser fina ut. Axialspelet på drevpaketet 0,15 mm - alltså behöver jag inte shimsa upp. Jag har iofs inte kollat lamellerna än men det är ju inget märkligt med det - är de slut byter jag. Växelkorset kan man återanvända men jag byter ändå. Kopplingens plunger har gjort sitt. Tryckplattan bör bytas med tiden. Ryckutjämnaren får jag ta en dust med (byta delarna i) men det är väl inget problem.

Sedan kommer det elektriska och lite annat pill som bakdämpare och vajrar. Även det bör vara hanterbart. Ingen rost nå´nstans och inga bucklor (vad jag hittills kunnat se). Endast ett styrstopp som fått på skallen. Och förgasaren bara ligger där - den har jag inte rört sedan jag drog den av insugsröret.

Så det börjar så sakta klarna. Inköpslistan väntar jag dock med tills jag har motorhalvorna i min hand. Sedan blir det väl ett par order till lämplig(a) leverantör(er).

Som jag sagt förr så vill jag nu bara ta den genaste vägen hem. Bara så att jag får chansen att känna på den på riktigt. Vad som händer efter det är skrivet i stjärnorna. Jag hoppas förstås att jag kommer att tycka att en GS 150 är lika kul idag som jag tyckte för ett halvsekel sedan men jag har mina dubier.

I bästa fall kan det bli nytt pyssel nästa vinter. Då blir det uppsnyggning.

Fuskstartade med bakhjulet idag. Hjulen var fult vitlackade förr.
Image
Nu har bakhjulet blivit lite bättre, tycker jag.
Image

För övrigt: Biltemas flytande / gel färgborttagare överraskade stort! Biter riktigt bra!
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Nästa undring från undertecknad:

Hur är ytan på baksvingen från början - ren metall eller lackerad (silver)?

Jag tror på det första alternativet men på min VS5 är den i vart fall lackerad med silverfärg som lossnat / försvunnit från stora partier av svingen. Ser tråkigt ut och jag vill snygga till det hela.

Tanken är att slipa ner skarvar och gnugga upp åtminstone skapligt fin yta. Skulle matcha motorn som redan har halvhyfsad finish.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Ingen kommentar om föregående fråga??

OK - då tar vi en annan: (Ursäkta om det är en opassande frågeställning - vad vet jag om vad som avhandlats i en avlägsen forntid??)

Det finns ju en uppsjö ställen att handla grejor ifrån, både några i Sverige och en hel del utomlands. Och jag inbillar mig att det finns oceaner av erfarenheter att ösa ur, bland SSK:s medlemmar om dessa leverantörer.

Finns det några ställen som sticker ut, jämfört med andra? Tänker sortiment och priser. Eller andra faktorer som gör att man föredrar den ena eller den andra.

Jag har inte börjat handla grejor (mer än bara liiiite!) till mitt projekt än men håller på och listar det som jag nödvändigtvis måste skaffa för att det skall vara meningsfullt att klappa ihop den i ett stycke igen. Motorhalvorna är fortfarande kvar hos killen som skall svetsa (långsam turnaround) men när jag väl har dem hemma igen och ser att de är OK så sätter jag igång med att handla.

Och då hade det varit händigt att veta vilka leverantörer som föredras av folk här. Det kanske också finns lojaliteter att ev. ta hänsyn till??

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Hej Stuhre!

Baksvingen är olackad "ren" metall - dvs samma finish som motorblocket.

När det gäller handlare så är det alltid väldigt personligt… Har själv använd mig mest av SIP scootershop för mina "massbeställningar" och i 99% haft bra erfarenheter… Innandess använde jag mycket Scootercenter Köln när det gällde Lambretta delar…
Sedan finns det alltid delar man kunde hitta hos den lokala Vespa affären (nuförtiden Mods Rockers Shop) eller motsvarande i GBG.
"Omöjlig att hitta" eller "NOS" delar hittar man hos Paka i Sthlm eller kanske Henrik i Lund? …

Men som sagt allt är lite beroende på hur mycket tid och energi du har att leta hos olika shops/personer.
Enklast för min del var att göra en lista med delar och se att jag få så mycket som möjligt hos 1 för att sedan komplettera hos de andra…

Kolla med killarna i den lokala Vespa klubben…just Lund sitter ju en riktig GS expert !

http://www.scooterklubben.com/vespa-club-lund

/T
"Blech und Freude Rollerjungen"
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Tackar för bra svar!

Har redan börjat gnussa upp lite bättre yta på baksvingen - inte högglans men ändå rent och fint. Och den flagnande silverfärgen stack direkt vid blotta åsynen av en nylonrondell, så den var inget problem.

Betr. ställen att handla ifrån hade jag uppenbarligen bilden rätt klar för mig. Jag ville bara veta om det var någon handlare i Sverige man "borde" anlita i första hand. Ibland kan det ju faktiskt vara så att det inte nödvändigtvis behöver vara lägsta pris som är allenarådande.

Som jag fattat det är tryckplattan till VS5-kopplingen inte längre möjlig att få tag på. Plungern verkar inte vara något problem att skaffa. Finns det någon annan tryckplatta man kan använda? Min ser sliten ut och plungern är definitivt rätt finito.

Ingen som lyckats bygga om till kullager?? I mina Honda CX 500 sitter som original små, fina kullager som "urtrampningslager". Funkar hur kalas som helst i tiotusentals mil.

Jag har slängt iväg några mejl till Vespa Club Lund men hittills ingen reaktion alls. Jag får klara mig ändå.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Jag handlar allt på Sip. Snabb leverans (3-5 dagar), billig frakt oavsett paketstorlek (45:-) och ett helt enormt sortiment.
/ Christian
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Jo, men visst finns tryckplattan.
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_87091000

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Tack för det! :D

Jag misstänkte att den där kunde passa men jag tyckte inte jag fick en klockren träff på VS5 när jag kollade på SIP. Dessutom hade jag på nå´n annan sajt sett att just till de senare modellerna av GS 150 var tryckplattan "obsolete", vilket jag tolkade som "NLA".

Det får bli en sådan från SIP! Den gamla gör sig nog bäst i skrottunnan.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Eftersom Du ville ha en med kullager så tror jag denna ska passa http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_50050000.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Imponerad! Det finns uppenbarligen grejor bara man lär sig leta ordentligt! Jag får skärpa mig!

Den där tryckplattan lockar enormt! Vad jag minns från sextiotalet när jag och kompisarna pulade med våra vespor var bl.a. ett närmast konstant tjat om den där j---a plungern som var sliten.

Visst - man skall inte ligga med kopplingen inne i onödan, men ändå verkade plungern ta stryk rätt fort.

Tack för svar!

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Stort hål! Vad tror experterna?

Post by GSLund »

Ny fråga:

Skulle vilja veta om det är någon som har provat de GS 150-kolvar som SIP säljer? Jag har i katalogen hittat en som de säger har "slightly offset gudgeon" och lite annorlunda kolvtopp, vilket skulle minska villigheten att värmenypa. Sådant är väl annars och enligt min ringa erfarenhet GS 150 lite känd för att vilja toka sig med? Vad är bra med offset kolvbult?

Och borde man inte kunna klara sig från problemet genom aningen större kolv - cylinder-spel och / eller aningen större kolvringsgap än vad som anges som minimum / rekommenderat??

Nå´n som vet / har idéer??

Tack på förhand

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Sitter en i min nyborrade VS5. Helt orginal i övrigt. Har inte provstartat den än, risk att det dröjer med mitt tempo i garaget.
Ola.G
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Skulle bara vilja stämma av att jag knåpat ihop kickstartsmekanismen på ett vettigt sätt. Se bif. bild för de nummer jag refererar till.

När jag tog isär skiljde jag aldrig returfjädern (# 7) från kickstartcentrum (# 6) utan lät de två sitta kvar ihop.

O-ringen (#8) var stenhård. Jag hade ingen ny i original men fick tag på en med samma diameter men aningen större tjocklek (ungefär 0,3 mm mer).

Tryckte in # 6 + # 7 som en enhet i hålet på insidan av vevhushalven och fingrade dit O-ringen genom öppningen på utsidan, innan 6 + 7 var "hemma". Skruvade på kicken provisoriskt.

Hur # 4 skulle sitta var rätt uppenbart. Men jag var osäker på hur returfjäderns "horisontella" hake skulle sitta. # 4 har ju ett par urtag längs periferin. I det lite mindre satte jag returfjädern och det större (alldeles intill hålet för "veken" (# 3) / smörjning) hamnar då så att den där "stoppskruven" från utsidan passar in. Verkar vettigt. Knackade fast # 4 i det läget och satte dit låsringen (# 2).

Sedan dit med de två små fjädrarna (# 5) och kickstartsdrevet (# 1). Därefter filtringen ( # 15) och den tunna aluminiumbrickan (# 10).

Att jag väntade med O-ringen tills kickstartcentrum var nästan inne berodde på att jag tyckte den låg lite sladdrig till. Det fanns ingen plats där den med självklarhet skulle sitta - mer än att centrumet har en avfasad kant där O-ringen borde hitta sin plats om den kom in så sent som möjligt innan jag drog ihop det hela.

Så tänkte jag. Var det fel? Allt känns fint och bra men någon annans åsikt vore bra att få.

Tack på förhand

/Sture
http://s225.photobucket.com/user/Sture_ ... sort=3&o=0

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

De gamla oringarna är alltid rejält uttöjda. Den ska sitta tajt på kickaxeln.
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Tack för svaret! Ovärderligt! Nu kan jag ta isär och göra om / rätt. Då måste det vara O-ringen från packningssatsen som skall dit. Den passade mycket riktigt tight och fint på kickaxeln men jag blev lurad av att den gamla var så stor och letade därför istället fram en matchande inne i gömmorna hos Lillemans MC här i Lund.

Så´na här misstag går ju an i det här läget då inget annat hunnit göras - det blir värre sedan. Väntar på renoveringssats till ryckutjämnaren (kommer från SIP på måndag) och lite annat jox, så det här sinkar ingenting.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Åsså var det nästa fråga: Ryckutjämnaren!

Den gamla hade 4 mm nitar av koppar (eller nå´n liknande metall). Även nithålen i den enda kvarvarande stålskivan var av motsvarande storlek.

Rep.-satsen från SIP hade 3 mm tjocka stålnitar och självfallet stålskivor med motsvarande hål. Det verkar dessutom som att jag får justera hålen i stålskivorna för att kunna lirka igenom nitarna - det är inte exakt passning på bitarna. Nitskallarna går heller inte in så långt i stålskivorna som jag tycker de borde - de bottnar helt enkelt inte som jag tror de skall. Prövar jag nitarna i den gamla stålskivan ser allt däremot perfekt ut - nitskallarna ligger plant med stålskivan.

Så nu tänker jag så här: Jag försöker få tag på 4 mm nitar av antingen aluminium eller koppar / mässing och borrar upp stålskivornas hål motsvarande.

Tilläggas kan kanske att jag tröttnade på att försöka lirka in de nya fjädrarna (förstärkta). De var helt enkelt lite för motsträviga för att jag skulle stå ut med pillet - fjädrar och de "nitar" som skall sitta i ändarna sprätte åt alla håll över arbetsbänken. Jag använde helt enkelt istället de gamla fjädrarna som var hela och fina. Då blev det mer uthärdligt!

Går det bra att sätta dit grövre (4 mm) nitar av annat material. Eller är det nå´n fördel med de smala stålnitarna? Det är ju så att den här ryckutjämnaren redan pajat en gång i GS-ens tidigare liv.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Jag blir lite velig om vilken tråd kan skall posta mina frågor i. Fick ju på tafsen en gång för att jag sprider ut för mycket.

Så jag kör vidare på den här gamla - mina frågor gäller ju den här scootern även om rubriken inte längre är relevant - det dyker upp nya problem allteftersom (vilket jag också väntade mig).

1. Jag börjar med styrstoppet. Det fungerar bara åt höger. Åt vänster tar strålkastarens underkant i skölden. Plockade idag ut styrröret och det ser ut så här:
Image

Jag antar att det där segmentet skall vara symmetriskt. I så fall får jag väl be vackert om lite svetshjälp nere på Lillemans, som vanligt. Än så länge står de ut med mig. De två stoppen i "ramen" ser iofs aningen olika stora ut men verkar ändå rimligt OK.

2. Styrlagren. Lagerbanorna ser rätt OK ut och medan grejorna satt ihop så kunde jag inte känna några hack när jag vred styret mellan maxlägena. Däremot fanns det ett mindre glapp.

På motorcyklar har jag bytt jag vet inte hur många styrlagersatser. Och ersatt med koniska lager som verkar hålla i "evigheter". En av mina hojar har rullat nästan 7000 mil med koniska och är fortfarande helt perfekt i styrningen. Sådana lager verkar inte finnas till scootrar - kanske behovet inte finns? Scootrar är ju lättare. körs väl inte lika långt och sliter därför troligen inte alls lika mycket på styrlagren. På motorcyklar är det ju ett vanligt fel att lagerbanorna får hack där kulorna "vilar", vilket ger knöliga styregenskaper. Bilprovningen gillar att slå ner på sådant.

Det verkar som att nya lagerbanor inte finns att köpa till GS 150 - åtminstone har jag inte lyckats hitta några. Kulor, lite "skruvringar" och undre dammskyddet har jag hittat men inget mer. Det lutar åt att det blir nya kulor, åtminstone nertill, för hela gänget rasslade iväg ner i ramtunneln när jag släppte ner framändan. Jag "visste" att det skulle hända.

Nå´n som vill kommentera?

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Glapp i styrlagret brukar vara en justeringssak men om man spänner lagret så det slutar glappa och det istället direkt börjar gå hackigt eller trögt får man byta komponenterna. Oftast räcker det med att byta det övre lagret, det undre är ganska robust och brukar inte heller rosta eftersom det vätter nedåt och inte samlar vatten

/HB
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Du bör se till att få ut lagerkulorna ur karossen, inte så skoj att det ligger där och rullar runt när du kör och för oväsen. Bara att lyfta scootern i bakstycket så rullar de ut samma väg som de kom in. Till en annan gång så sätt en bit kartong runt lagret som blockerar så att de rullar ut på golvet istället.

vad gäller gaffelstoppet finns bilder på
http://vespafix.blogspot.se/

/HB
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Henrik!

Tack för som vanligt utmärkta svar! Styrstoppet blir som sagt en svetsreparation och lagren får nog nya kulor, även om jag skulle lyckas hälla ut de gamla ur karossen.

Jag kontrollerade lagerbanorna noggrant och det finns inga hack i dem - möjligen mikroskopiska men inget jag kunde känna med vare sig naglar eller en fin skruvmejsel. De får duga!

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Nytt pass i garaget idag!

Det handlar uppenbarligen om en rätt flack inlärningskurva. Gjorde rent framröret och upptäckte att styrstoppet inte är i stål utan nå´n sorts lättmetall. Hade ingen aaaning! Det förklarar kanske att det kan se ut som det gör på min Vespa. Att åstadkomma samma skada på en stålbit hade fordrat rätt häftiga krafter. Och min är, åtminstone som det ser ut, alldeles oväntat rak och fin i plåten. men ingen kan ju veta vad en sådan här kan ha varit med om.

Så meken på Lillemans klarar sig den här gången. Det blir alu-svets och det anförtror jag gärna samma kille sm svetsade min motorhalva. Vad jag kan se gjorde han ett snyggt jobb med den.

Undras vad jag kommer att lära mig i morgon??

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

En annan sak:

Det där lilla klena signalhornet (6V DC) gör inte mycket väsen av sig. Utöver konvertering till 12 V el- och tändningssystem som jag inte tänker mig (av kostnadsskäl) - finns det någon bra variant?

Jag vet att ett par av mina Vespa-kompisar på 60-talet (6 V) använde sig av delar från det luftdrivna vindrutespolararrangemanget till VW 1200 och drev ett par kompressorhorn med luften från sina reservhjul. Funkade bra och lät kalas. Själv försökte jag (elektrisk noob av allra värsta kaliber) mig på att få ett par 6-voltshorn (snäckor) att lira ihop med originalbatteriet utan relä eller andra finesser. Gick så där...

Jag är lite inne på - om det nu inte skulle finnas 6-voltshorn som väsnas åtminstone lite - att ha ett litet 12-volts batteri som jag laddar upp vid behov monterat inne i vänsterkåpan. Man använder ju bara tutan högst tillfälligtvis, så en laddning borde räcka ett bra tag. Det skulle nog klara sig med ett rätt litet batteri på några relativt få amperetimmar (fördel kostnads, vikts- och utrymmesmässigt). Ett par 12-voltshorn drar väl inte mer än några ampère (5-6??) så det borde bli rätt mycket tutande "för pengen". Även om de skulle dra uppåt 10 A så borde ett litet startbatteri klara av det hela en stund. Sedan får jag väl ladda upp ganska direkt så att batteriet inte blir djupurladdat. Man kan ju ha en tåt liggande klar innanför kåpan och bara ansluta laddaren där.

Som sagt: Finns det nå´t alternativ som fungerar bra?

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Åsså nästa fråga: (jag ger inte upp så lätt :) )

Styrlagren (som jag frågade om för ett tag sedan) är ju av den tråkiga varianten med lösa kulor och jag hade tidigare inte hittat nå´t bättre alternativ. Nu dök de här upp på eBay:

http://www.ebay.de/itm/7-tlg-Lenklagers ... 19fa6fb7c3

På motorcyklar har jag bytt kompletta styrlagersatser många gånger och oftast har det gått smärtfritt. Dock finns en risk att de lagerbanor som skall knackas / pressas in i styrhuvudet kantrar och kilar sig fast. Klart irriterande!

Har någon erfarenhet av hur pass "straight-forward" byte av lagerbanorna i en wideframe-ram är? Jag är väldigt frestad att prova den här varianten - lösa kulor är lite väl mycket femtiotal för att jag skall uppskatta det fullt ut.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Mycket tveksam till att det där passar i en GS, men bilden kanske inte stämmer med vad man får, vad vet jag.
Lagerbanorna är annars inte särskilt svåra att byta, det som kan vara lite trixigt är den nedre banan i ramen.
Själv har jag aldrig haft några problem med lösa kulor och en massa fett.
/P
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Jaha! Då var man då i ett sådant där "ett steg framåt och två tillbaks"-läge!

Provade det nu reparerade styrstoppet i ramen utan att lägga i lagerkulor och annat, bara för att se att reparationen fungerade - d.v.s. att killen lagt på lagom mycket material på den skadade kanten. Jodå - det slog lika åt både höger och vänster. So far - so good!

Så skulle jag pilla dit nya lager för framsvingen och knackade in dem med en liten gullig plasthammare. Det räckte för att reparationen med ett pling skulle rasa ur och hamna på lyften. Det får mig att tro att den inte blivit långlivad om jag lyckats få ihop framändan hela vägen.

Så vad gör man, lämpligen? Naturligtvis kommer jag i morgon att höra med killen som svetsade om det är värt med ett nytt försök. Men som utväg: finns det någon alternativ reparationsmetod till att lägga i material? Det är ju aluminium. Har någon gjort på något annat sätt?

Skulle vara väldigt intressant att få veta.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Post Reply