Toppackning Polossi 221

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Toppackning Polossi 221

Post by reVintage »

Är inne på att stroka min alu Polini till en Polossi 221 som Primmy gjort. Skillnaden är jag kommmer att köra med reeds.

Primmy har gjort en avancerad lösning genom att svarva ner förbränningsrummet 1,5mm.

Funderar på om det inte fungerar med att bara lägga dit en 1,5mm toppackning?

I annat fall finns Rustab ett par kvarter bort :).
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Toppackning Polossi 221

Post by reVintage »

Surfade lite och enligt SC är topp med O-ring i kombination med toppackning no-no av någon anledning. MMWn ,som jag har, är uppbyggd på det sättet.

Någon som kan förklara?

Den nya Polini-toppen med flänsar på undersidan, som dessutom är fh billig, är konventionellt uppbyggd och bör då förhoppningsvis fungera med 1,5mm packning.

En annan färdig lösning är att välja MMWs topp för 60mm, som är bearbetad som Primmys.

Båda alternativen bör vara billigare än att gå till den lokala verkstaden......
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Toppackning Polossi 221

Post by primmy73 »

Hei,
har tyvärr inga bilder på min topp men som du sa så är den svarvad så att jag slutar med ca1,2mm i squish. Typ 2,7mm blev det väl totalt.

F.ö. så körde jag min topp(med spår för o-ring) utan o-ring med gott resultat. 18nm med High temp sili9kon så var det bra. Garagekompisen bygger en malossi sport 221 och använder sig av 1.5mm toppackning och o-ring.

Det är ju bara att testa lite.

Lycka till.

-n
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Toppackning Polossi 221

Post by reVintage »

Tack n,

Testar självklart med orignal MMW-topp och 1,5mm packning först. Om inte det funkar så blir det samma topp som du har, men färdigsvarvad från MMW. Frågan är dock om man ska köra Polini- eller Malossi-varianten.

Så här skrev SC på sin blog:
"One quick note: Never combine normal head gasket with O-rings on heads. This doesn’t work on the road. For short testing on the dyno it can be done though."

Såg att GS har en kolv till Polini 208. 1:a öd ska ligga på 68,5mm. Detta som alternativ till Malossi. Frågan är bara hur spelet stämmer till alucylinder, kanske man skulle kontakta Grand Sport. Eller vet du någon som testat?
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Toppackning Polossi 221

Post by primmy73 »

Beställde min via Lth. Harald (mmw) svarvad den sedan efter mina önskemål.
Nu är ju din topp menad för polini kolven. Har inte haft chansen att jämföra malossi och polini men troligen skiljer profilen på kolvtoppen något.
Du behöver ju en malossikolv(vet inte hur gs kolvens ringar sitter) för att kunna köra 60 stroke.
Kanske det skulle vara enklast att beställa färdigsvarvat för malossikolv för dig med.

-Nicklas
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Toppackning Polossi 221

Post by reVintage »

SC har 221 MMW-toppen svarvad både för Malossi och Polini. Tanken var dock att testa med Polini 210 MMW-originalet+1,5mm först.

Har läst på GSF om att GS-kolven(68,0) används i strokad gjutjärn Polini 208. De har en GS 68,5 A också, men dessvärre bara på SIP.

GS-kolvarna har ju ett spel på 12/100-13/100. Antar att Nicasil ska ha det lite tajtare?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Toppackning Polossi 221

Post by reVintage »

Pratade just med Olli på GS. Som antogs så är det för stort spel med deras vanliga 68,5mm. De kommer att producera en 68,5 A för Polini 210 alu men det kommer inte att ske förrän om ca ett halvår.

Ang. Nikasil så har jag hittat uppgifter på 5/100.
Post Reply