Ladfynd VGL1T 1957

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Vespalun »

Finns med längre upp i tråden, det verkar som Stoffi's modifieringar kommer att finnas tillgängliga i Mars. Det kommer att bli ganska dyrt, vevparti, kolv och specialtopp blir inte billigt. Väntar med spänning.....
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

Idag har jag rivit framvagnen,det gick sådär :-?
Jag får inte bort skärmen över nedre lagerbanan.
Det verkar saknas en mutter på framaxeln bakom täckmuttern.
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Vespalun »

Du måste knacka bort den nedre lagerbanan, den är bara pressad på plats. Knacka den uppåt så ska den lossa ganska så snabbt
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

Det verkar saknas en mutter på framaxeln bakom täckmuttern.
Tror jag har en liggande. Båda lagren byts till dubbeltätade. Var noga med att inte tappa bort lagerdelar och brickor till svingen. Jag har en ny pertinaxbricka åt dig.
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

Idag stod portning på programmet.
Avgasport bredare och ca:2mm högre rejält tillsnyggad ut till flänsen.
Insug motsvarar ca:30mm i diam.
Kan någon råda om kolven och cylinderfoten.
Det är lucka i cylinderfoten och kolven för överströmmarna,ska jag såga bort nederdelen på fönstren i kolv och cyl.för bättre flöde in i kanalerna?
Hur bred törs man ta avgasporten?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

Hur stor är arean för överströmningskanalerna resp. "luckorna" i cylinderfoten/kolven?
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

Arean är nog tillräcklig men från vevhuset blir det ju en kant så att säga.
Det känns som att flödet skulle bli bättre om gasen kan följa blocket upp i kanalerna.
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

Framåtstupa sidoläge underlättar andningen på folk som är sjuka.
På gamla cylindrar funkar det med filar och slipstift. 8)
Image
Avgas 32mm bred duration 150
Image
Insug ca:28mm var portad nedåt med ett jack r5mm .
Och ganska ful gjutning före inloppet i cyl.
Image
"Luckorna" i fodret bortsågade borde var positivt.
Kan det vara lagom med en 28mm mikuni flatslide?
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

Räknar man avgasduration från överkant på kolvringen eller kolven?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hedge »

Från det att porten öppnar tills att den stänger. Porten öppnas av kolvens övre kant mao.
Hokkis wrote:Räknar man avgasduration från överkant på kolvringen eller kolven?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Chrocko »

Hur går det med Renoveringen ?
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Post Reply