Det KAN räcka med orginalkopplingen. Jag har aldrig satt i någonting annat än orginal i min.
Men: Om din koppling är sämre än min (t ex att någon av stålskivorna är lite skev, eller att lamellerna inte riktigt flyter så fritt som de ska), och den trots allt slirar, så kan det vara en bättre väg att köpa en flerskivig, flerfjädrad, koppling än att smälla i hårdare fjädrar. Hårdare fjädrar gör direkt att kopplingen blir trög och svårjobbad, vilket (för mig) sabbar åkningen. Vajern tar dessutom mer stryk, vilket leder till mer frekventa byten (något jag avskyr).
En flerskivig koppling som 'kopierats' från modernare motorer (t ex Honda) är smartare konstruerad än Innocentis från sextiotalet, och är en dröm att använda.
Tycker rätt väg, för en sexiotalskonstruktion, är följande: Kontrollera alla ingående delar i kopplingen. Dvs:
* Kolla lamellers skick (Skeva? Slitna? Beläggning? Brända? Hur ser 'öronen' ut?)
* Kolla stålskivornas och tryckplattans skick (Skeva? Beläggning? Blankslitna? 'öronens' skick?)
* Hur mår orginalfjädrarna? (Samma längd på alla? Samma rating på samtliga (dvs har de samma motstånd allihopa? Har någon fjäder tröttnat med åren?))
* Hur står det till med kopplingskorgen? (Hålen för 'öronen' fulla med grader?)
* Passar alla delar lätt och ledigt i kopplingskorgen?
* Används en bra våtkopplingsolja?
Är alla delar 100% så tror jag inte att du behöver en uppgraderad koppling. Nya fjädrar köper du med fördel från en specialist. Köper du dem från t ex SCK, så får du indiska diton, och de kan ha vilka mått som helst...
JonasPetrini wrote:
Tolkar jag dig rätt Hedge, så tror jag att det är smartast för mig att börja med nya lameller och nån form av "uprated springs" tillsammans med nån form av extra-fjäder och lägger lite extra pengar och tid på bra olja och skötsel, innan jag går loss och höjer bygg-budgeten ännu mer.
Någon annan som vart med om att en uppgradering till fler-än-orginal-skivig koppling varit nödvändig?
