"Den som tänker han ska spara några kronor genom att köpa sig en 2 taktare är naiv" - vän av 2takt
Så, efter ha tröttnat på dom mopeder jag har, puch maxi's och en Crescent 2000 etc, så en vacker sommar morgon så vaknade jag och gick in på närbesläckade forumet "raketsport.com"s forum (i det avseende att det är två hjul och en motor som driver farkosterna) så uppenbarade det sig en Vespa 50. från 71... 5 mil från där jag bor... men lite lätt adrenalin i kroppen, ungefär som när man fått ragg på krogen och man vet vart det kommer leda, men ändå inte, så ringde jag killen efter några sms skickats fram och tillbaka, såklart hade någon varit före mig. men efter en höjning av priset, och en övertalning som utan problem att jämnföras som ett tal på Nobelmiddan, och att jag skulle föra över pengar direkt så vart den min. 5 minuter efter jag hört av mig till honom va den min.
Visste att den startade, framlyckta saknades, den va bucklig och den va skabbig i lacken... men den va ändå min första vespa.
Har länge tänkt att jag ville ha en. min kompis från gymnasiets farsa hade en 150cc från 58. fan så fin den va alltså, wideframe, men inget jag visste då. flera kompisar som meckade moped i vuxen ålder har haft monarscooters... inget som lockat, det är inte riktigt scooter... men ändå så va scoterett ett sätt att kunna lindra behovet av en vespa... men dom har ju också en rätt bra prisbild, och ett otroligt dåligt ryckte kring kylning. jag vill ha en moped som går fixa med 10-13 ringnyckel och en platt skruvmejsel. en ilo eller sachs motor kräver en verktygstavla för byta tändstift på.
Så hämtade den, ställde den utanför min hyreslägenhet. fick besök första natten av någon som ville låna den, men ändå lämna kvar den efter ett vad jag skulle påstå va ett skit dåligt försök, ställde in den i garage, där den bor mest hela sedan dess med 3-4 "mopeder" i varierande kubik.
Började med att sluka allt om small frame det fanns på internet, tyska, engelska och italienskan ord kommer upp som förslag när någon nämner något annat ämne än...
..."Vespa smallframe 50N ...."

Den är blå, den har varit blå i sitt tidigare liv också, det avslöjade det övermålade emblemet. men inte lika porrig och 90 tals volvo laserblå.
det som ska göras är att få den lite mer respektable, inte topp notch, jag är ett fan av patina mossa och försök till rostlagning anno 1962, men då min är en 71 så är alla dess lagningar för jävliga, och måste bort! så det är en del av vinterns aktivitet, det kommer alltså mer av det senare.

Det drogs iväg en laddning saker till sip-scooter, bara motor saker, allt! rubbet... förutom ny kolv och tänd saker. det va ju ett rejält nybörjar misstag... så det har blivit 2-3 beställningar med karosseri grejer med tiden också...

Avgasröret såg ut som det hade spelat rekvisita i en alien film och var helt ihoptryckt av något som kanske kunde vara tomrum och vakuum, eller närkontakt av första graden mot marken. den va söt.

Nytt åkte på! genast. även som ni ser längre upp så åkte det dit en plastlins för att kunna se något i morgon rusket!

det skönaste med vespan va att det va 100% drivning hur mycket jag en kopplade, så jag slapp koppla. det kändes inte helt korrekt med crossväxla. så därför opererade vi motorn och plockade isär kopplingen. där hade skivorna bättre gemenskap än ett gäng nynazister i rinkeby.

sätet såg ungefär ut som en människa med grovt synfel hade varit på och roddat i. och jag känner sympati med den personen, även jag har synfel, men hade nog inte tagit på mig det jobbet om jag visste att resultatet skulle bli som det blev... men efter någon månad så hade det landat ett nytt säte hemma. en limpa. så den torrmonterades.

sen renoverade vi motorn. lägg märke till dom nya säkerhets skorna som kinas nya arbetsmiljö verk har ansett är tillräckligt för att få arbeta i verkstadsmiljö. det är en kombination av gummi och tyg.
Och nu kanske någon börjar fundera, undrar om det är riktigt original motorn? nope. det är en v5a2m. utanpåliggande tändspole

tyvärr hade avgaskröken, del 1, alltså den från motorn, fått sig en liten smäll, så den har spruckit någon gång i tiden, någon har då tvinnat dit ståltråd och kemisk metall. tyvärr inte varit tillräckligt så jag har sänt iväg efter en ny sådan. då swedols inte hade kemisk metall kunde jag inte fortsätta med denna typ av hemmasnickrande/almogekonst.

minns random gore skräckis från VHS eran, den här har varit med i sminkrummet.

eftersom jag inte haft problem med kärringar eller andra varelser som rört på sig i stan och upp för backar, så har jag inte haft empati eller sympati med andra som kört vespa 50, och deras rant om att dom är otroligt trött! så trötta så att dom borde anses vara belagda med underhållsstöd enligt lss. någon har varit nere i min och pillat klart. därför jag klarar av att ta 30% lutande backar i full kareta.

efter inte mycket om och men så kom den isär, enkelt. jag kunde redan innan jag plocka isär motorn kunna betrakta som en van renoverar av vespa motorer trots jag bara läst om det.
Nya lager åkte i motorn med hjälp av kyl lagerna och värm sätet där lagerna ska ligga. och det gick super enkelt. nya packboxar gjorde vi inte så med, eftersom det skulle resultera i ett fall av köpa nya packboxar tills läxan va lärd. så det hoppades över.
och där är det idag. motorn är 99% ihop plockad, väntar på delar ifrån sip, väntar på delar från västkusten.
cylinder som delade likheter med gegga va rätt slut, den hade en stor och väligt tråkig repa i sig som krävdes en omborning, något jag ansåg inte va så roligt, eller effektivt. så en vänlig själ erbjöd mig en bättre begagnad för 100 spänn.
Ni får gärna säga vad jag gjort fel, vad jag inte ska får och borde göra. jag har aldrig meckat vespa förut.