Renovera hastighetsmätare, Touring -57
Renovera hastighetsmätare, Touring -57
Har någon tips på hur man får bort "nålen" på hastighetsmätaren så att det går att montera en ny bakgrund? Se bild
- Attachments
-
- IMG_20140214_163017.JPG (71.08 KiB) Viewed 3611 times
Re: Renovera hastighetsmätare, Touring -57
Jag skulle kanske avstå från att svara, för jag kan inte säga med 100 % säkerhet.
Men jag skulle våga ett litet vad på att det "bara" är att lyfta av "nålen" från axeln. Den kan nog sitta rätt bra men det är ändå värt ett försök. Håll i "centrumplutten" och vicka lite försiktigt om det vrenskas. Om inte mitt minne spelar mig spratt så pillade vi regelbundet isär våra mätare på sextiotalet. Don´t ask why..
Sedan skall man nog märka ut hur "nålen" sitter, i förhållande till axeln, så att man hamnar någorlunda rätt när man petar ihop det hela igen. Om du känner till felvisningen (vid en speciell hastighet) så kan du t.o.m försöka att delvis kompensera för det.
Som sagt - kanske idé att vara försiktig och / eller vänta på klarare besked från nå´n annan.
/Sture
Men jag skulle våga ett litet vad på att det "bara" är att lyfta av "nålen" från axeln. Den kan nog sitta rätt bra men det är ändå värt ett försök. Håll i "centrumplutten" och vicka lite försiktigt om det vrenskas. Om inte mitt minne spelar mig spratt så pillade vi regelbundet isär våra mätare på sextiotalet. Don´t ask why..
Sedan skall man nog märka ut hur "nålen" sitter, i förhållande till axeln, så att man hamnar någorlunda rätt när man petar ihop det hela igen. Om du känner till felvisningen (vid en speciell hastighet) så kan du t.o.m försöka att delvis kompensera för det.
Som sagt - kanske idé att vara försiktig och / eller vänta på klarare besked från nå´n annan.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Jag har försöka att dra i "knappen" så hårt jag vågat, med tång till och med, men får den inte att lossna. Skulle vilja höra något mer definitivt innan jag tar till tunga artilleriet och riskerar att ha sönder något.
Kollade runt lite på nätet och hittade detta som kanske kan vara nå´t?:
http://modernvespa.com/forum/topic78085
/sture
http://modernvespa.com/forum/topic78085
/sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Näe, tyvärr löste det inte problemet. Den "knappen" där nålen har suttit är av metall och liknar inte mycket den i tråden du länkade till.
Uppskattar dock verkligen att du tar dig tid att leta!
Någon annan? Måste ju ha gjorts av några fler kan man tycka?
Uppskattar dock verkligen att du tar dig tid att leta!

Någon annan? Måste ju ha gjorts av några fler kan man tycka?