Ligger och drar på kopplingen.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ligger och drar på kopplingen.

Post by Edward »

Satte i en tunnare kopplingsvajer än original för nån vecka sedan och idag när jag var ute och cruisade i Västerås så märkte jag att min p200e börjat dra på växeln fast jag har kopplingen helt intryckt. Misstänkte att stoppskruven hade glidit lite så jag spände om vajern efter det att jag skruvat ner justerskruven i botten. Jag har spänt vajern mer nu än vad jag gjort tidigare då det gick klockrent.

Är det så att jag kanske är för klen efter det solen gått ner eller kan det vara nått annat som har detta symptom?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Såvida inte den tunnare vajern är av tokdålig kvalisort borde det inte påverka kopplingsvägen mer än ngn mm (utfyllnaden av höljet).

Tryck in kopplingshandtaget fullt och lys in i styret och titta så att vajerhöljet ente krupit ut genom hålet.

VH/Calle
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Hej!

Calle, jag kollade att vajerhöljet inte krupit ur genom hålet.

Problemet kvarstår, nu har jag tokspänt(!) vajern så mycket att det är ohälsosamt både för gripmuskeln i handen och antagligen för scotern också..

När jag har friläge så rullar den fint när jag vaggar den fram och tillbaka men så fort jag läger i en växel så känner jag att växeln tar i trots att jag håller in kopplingshandtaget till max.

Jag kan inte begripa vad det kan vara för nått som gör att det blir så. Är det någon som har en aning?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det skulle kunna vara så att din kopplingskorg är väldigt sliten, dvs att lameller och stålskivor har slipat in grader i kopplingskorgen. När kopplingen var spänd, så funkade allt, men när du tog loss vajern så hamnade någon lamell eller skiva i ett läge där den binder mot kopplingskorgen.

Låter som det är dags att riva kopplingen, faktiskt.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edward</i>
<br />Hej!

Calle, jag kollade att vajerhöljet inte krupit ur genom hålet.

Problemet kvarstår, nu har jag tokspänt(!) vajern så mycket att det är ohälsosamt både för gripmuskeln i handen och antagligen för scotern också..

När jag har friläge så rullar den fint när jag vaggar den fram och tillbaka men så fort jag läger i en växel så känner jag att växeln tar i trots att jag håller in kopplingshandtaget till max.

Jag kan inte begripa vad det kan vara för nått som gör att det blir så. Är det någon som har en aning?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Jag ska passa på att tillbringa vintern i garaget och plocka dän motorn och komma åt kopplingen och se vad det kan vara. Det är ju trots allt endast 300 mil sedan som förre ägaren renoverade vespan inkluderat koppling.

Har ni fler felsökningstips innan jag plockar dän motorn så är dessa mycket välkomna

Vänligen

Edward
Post Reply