Förstärkt eller uppgraderad koppling

Här diskuterar vi Lambrettor!
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JonasPetrini »

Tjenixen!

Ni som har en lambretta li s1, serie 2, 3 eller dl och liknande - samt har trimmat sådär lite lagom, t ex Mugello, bgm race-tour eller stage 4 etc...

Har ni på något sett förstärkt eller uppgraderat kopplingen, eller märkt behov av det? Klarar orginalkopplingen med extra fjädrar en sisådär 12-15 kusar och 30-50% mer vrid?

Förstår såklart att detta hänger på många faktorer, inte minst chaufförens körstil, men ändå... Om vi generaliserar lite... 8)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by Hedge »

Jag kör Mugello v4, 28mm fg, JL3 och orginalkoppling på min TV175. Det går att få kopplingen att slira om man verkligen gasar fullt och slänger i tvåan, men annars är det inga problem. Kopplingen är dock känslig för slitna lameller och dålig olja. Jag rekommenderar att välja en bra olja istället för den som alla använder, dvs OKQ8's GL1. Vanlig växellådsolja för motorcykel med våtkoppling skyddar bra mycket bättre än GL1, och håller längre.

Min bänkades till 12 hp med Clubman och Mugello v1, så med dagens bitar lär den ha lite drygt 15 hp.

Ska du däremot trimma mer än det, och gå uppåt 20 hp så måste du förstärka kopplingen om du vill komma någonstans. Speciellt om du kör en högt växlad låda som t ex tv175.

JonasPetrini wrote:Tjenixen!

Ni som har en lambretta li s1, serie 2, 3 eller dl och liknande - samt har trimmat sådär lite lagom, t ex Mugello, bgm race-tour eller stage 4 etc...

Har ni på något sett förstärkt eller uppgraderat kopplingen, eller märkt behov av det? Klarar orginalkopplingen med extra fjädrar en sisådär 12-15 kusar och 30-50% mer vrid?

Förstår såklart att detta hänger på många faktorer, inte minst chaufförens körstil, men ändå... Om vi generaliserar lite... 8)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JonasPetrini »

Tack för diskussionsbränsle Hedge! :)

I nästan alla trådar om medel-trim jag spanat, så nämns inte kopplingen alls, vilket fick mig att bli nyfiken. Många som monstertrimmar, främst i forum som LCGB och Scooterotica så nämns kopplingen endast om de bytt den mot typ en MMW eller 7-skivig.

Har däremot sett att en hel del smugit in några PX-fjädrar - enligt Stickys tips - eller en extra, kort och tjock fjäder i mitten av kopplingen, men diskussionerna då har snarare handlat om hur trögt kopplingshandtaget är, alternativt trådar där kopplingen inte bytts någonsin och nu slirar...

Nu råkar jag ju ha en tv175 s2 och därmed känner jag mig lite träffad... Jag har dock inga högre motorambitioner än BGM race-tour 195, 28mm Kehin och ett bra clubman (typ gori eller BGM) vilket borde landa på runt 15 - enligt utsago från Mark B's sida, med en nypa salt applicerat.
Nu kanske det snarare är vridet som gör det jobbigt för växellåda och koppling och det vill jag ju ha mycket av...
Eftersom jag från början har vart inne på att renovera kopplingen ändå, så tänkte jag ju att nya lameller och fjädrar är givet. Frågan är bara hur många lameller och hur många fjädrar måste jag köpa :)

Tolkar jag dig rätt Hedge, så tror jag att det är smartast för mig att börja med nya lameller och nån form av "uprated springs" tillsammans med nån form av extra-fjäder och lägger lite extra pengar och tid på bra olja och skötsel, innan jag går loss och höjer bygg-budgeten ännu mer.

Någon annan som vart med om att en uppgradering till fler-än-orginal-skivig koppling varit nödvändig? :)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JBL »

Har BGM RT 225, 28mm + clubman pro bgm. Drevad. Det slirar på varje växelbyte. Har ingen aning om hur många hk men enl sck är det ca 22. Byta olja var ett bra tips!
J
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JonasPetrini »

Jesper! Tackar för inlägget!

Förstår jag rätt att du kör original-koppling utan extra eller förstärkta fjädrar?

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by jencla »

Mugello v.1, PHBH30, JL3, Varitronic. Bänkad till drygt 15 hk. Jag kör med fyrskivig standardkoppling, lameller av god kvalitet (Surflex) och förstärkta fjädrar från MB. Fungerar perfekt, släpper aldrig :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JonasPetrini »

Tackar för kommentaren Jens!

Har nu ägnat lite tid att gå igenom MB:s Tech Artichles om kopplingar, men även om jag respekterar hans långa erfarenhet, skriver han lite dassigt och av nån anledning är hans egna produkter alltid bäst... :) Så kan det ju bli eftersom han låter tillverka nya delar, så som han själv tycker att de borde vara.

Nåja... Jag har i alla fall förstått att lambrettakopplingar är lite som lambrettabromsar... Är de korrekt ihopsatta och justerade, fungerar de ganska bra. Trimmar man får man dock vara beredd att uppgradera. typ så.

Jag börjar nog med original-uppsättningen, nya lameller (av god kvalitet), fjädrar som är lite hårdare men som tar lite mindre plats helt ihoptryckta och fyller på med en bra växellådsolja - specifikt framtagen för motorcyklar. Räknar med att få sätta ihop den några gånger innan den fungerar bra...

Sen får vi se om den håller helt enkelt! 8)

Andra med andra åsikter?
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JBL »

Är en originalkoppling med lätt förstärkta fjädrar. Ska byta till starkare fjädrar alt helt nytt kopplingspaket. men den får rulla som den är ett år till. Funkar om man kör och växlar lite snällt. Den är redan nu ganska hård att koppla ur... (Alt jag är stark som en mesost)
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JonasPetrini »

Hehe! Menar du gudbrandsdalsost? ;-)

Läste att MB har fjädrar som är lite starkare, men framförallt så är de bara 13,5 mm långa när de är fullt ihoptryckta, jämfört med 16 mm standard. Detta för att man lättare tydligen får problem med att kopplingen inte kopplar ur ordentligt när man ökat fjädertrycket för att slippa kopplings-slir... Enligt MBs tech site i alla fall.

Påpassligt nog säljer densamme sin egen kopplingsklocka som tillåter 5, 6, eller 7 skivor, beroende på tjocklekar... Kanske finns bonna-trim-varianter på det med om man har en klocka till övers?
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by Hedge »

Det KAN räcka med orginalkopplingen. Jag har aldrig satt i någonting annat än orginal i min.

Men: Om din koppling är sämre än min (t ex att någon av stålskivorna är lite skev, eller att lamellerna inte riktigt flyter så fritt som de ska), och den trots allt slirar, så kan det vara en bättre väg att köpa en flerskivig, flerfjädrad, koppling än att smälla i hårdare fjädrar. Hårdare fjädrar gör direkt att kopplingen blir trög och svårjobbad, vilket (för mig) sabbar åkningen. Vajern tar dessutom mer stryk, vilket leder till mer frekventa byten (något jag avskyr).

En flerskivig koppling som 'kopierats' från modernare motorer (t ex Honda) är smartare konstruerad än Innocentis från sextiotalet, och är en dröm att använda.

Tycker rätt väg, för en sexiotalskonstruktion, är följande: Kontrollera alla ingående delar i kopplingen. Dvs:

* Kolla lamellers skick (Skeva? Slitna? Beläggning? Brända? Hur ser 'öronen' ut?)
* Kolla stålskivornas och tryckplattans skick (Skeva? Beläggning? Blankslitna? 'öronens' skick?)
* Hur mår orginalfjädrarna? (Samma längd på alla? Samma rating på samtliga (dvs har de samma motstånd allihopa? Har någon fjäder tröttnat med åren?))
* Hur står det till med kopplingskorgen? (Hålen för 'öronen' fulla med grader?)
* Passar alla delar lätt och ledigt i kopplingskorgen?
* Används en bra våtkopplingsolja?

Är alla delar 100% så tror jag inte att du behöver en uppgraderad koppling. Nya fjädrar köper du med fördel från en specialist. Köper du dem från t ex SCK, så får du indiska diton, och de kan ha vilka mått som helst...


JonasPetrini wrote: Tolkar jag dig rätt Hedge, så tror jag att det är smartast för mig att börja med nya lameller och nån form av "uprated springs" tillsammans med nån form av extra-fjäder och lägger lite extra pengar och tid på bra olja och skötsel, innan jag går loss och höjer bygg-budgeten ännu mer.

Någon annan som vart med om att en uppgradering till fler-än-orginal-skivig koppling varit nödvändig? :)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JonasPetrini »

Hedge, jag tror att du skulle kunna skriva en uppföljare, eller ett komplement kanske, till Stickys Lambretta-bibel! Mer metodiska och logiska beskrivningar får man leta efter! :)

Min koppling verkar till synes helt frisk, men jag måste ändock erkänna att jag inte synat den med lupp ännu... (Men nu har jag ju dessutom en gedigen checklista här ovan för utförandet också!)

Jo har vart inne på att mäta testa att kolla om jag har en "större" variant av kopplingskorg/klocka och i så fall kolla om jag får plats med andra typer av och fler skivor... Ser allt bra ut och passar ihop enligt stickys, mark b:s och dina riktlinjer, börjar jag med original med nya och bättre fjädrar enligt ovan. Trots att min är ett ladufynd, var det rejält med olja i växellådan och då motorn plockats av, i samband med magasineringen 1976 tror jag den har legat på sidan under all den här tiden, för allt såg riktigt bra ut och allt satt riktigt bra när jag öppnade den 2010... 8)

Fjädrarna var jämn-stenhårda och varken kork- eller stålskivor såg speciellt trasiga ut. Kollade efter spår av slit på allt, helt enligt Spanners guide, men fann inget anmärkningsvärt (och jag är petig), inget spån på oljepluggens magnet heller! Jag har tvättat allt jag plockat av med avfettning innan jag sorterade allt i burkar. Så mycket minns jag i alla fall...

Närusattehh, en smygslirande koppling vill man inte ha brinnandes upp under en åktur, långt, långt hemifrån... :)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by Hedge »

Smygslirande...låter lite som skåpsupning :)

Den gängse uppfattningen bland de äldre Lambretta- och tillika trimrävarna är att om man känner det allra, allra minsta slir, så ska det förstärkas. För nästa mål på menyn om detta inte görs, är varmrökta lameller. De har förmodligen rätt, även om jag lyckats köra min sedan 2004 utan just DET problemet. Har dock sett exempel på när det motsatta inträffar, och det är ju absolut inget nöje. Vem har lameller och kopplingskompressor med sig i packningen vanligtvis?

En lambrettamotor är litegrann som att studera fotoner, börjar man anta vissa saker kring dess tillstånd så går den sönder på just det sättet man antog att den inte skulle gå sönder...eller nåt.


JonasPetrini wrote: Närusattehh, en smygslirande koppling vill man inte ha brinnandes upp under en åktur, långt, långt hemifrån... :)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JBL »

Såg en hydraulkonverterad transmissionskåpa på ebay. Ganska dyr men man slipper byta vajer och kan förmodligen ha hur hårda fjädrar som helst... Nån som provat?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by jencla »

Rolf Axel Almqvist hade en sådan på sin (nu till Norge sålda) RB-kittade värsting. Senaste ägaren (vän till mig) har nu återgått till wiredragen koppling. Det krävs ju inte bara en hydraulkonverterad kåpa utan även ett dito kopplingshandtag, inte helt stilfullt tyckte Rob. Dessutom hydraulledning från styret till motorn. Men, jag tror den funkade helt ok :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JBL »

Eller så gör man som jag gjort med frambromsen; gömmer mastercylindern nånstans på vägen. Tutkåpan handsfack eller bakom reservhjulet.
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JonasPetrini »

Jag läste i Mark Bs tech-articles att han under en period använt andra kopplingshandtag och modifierat för att få bättre hävstångskraft och längre drag, vilket möjligör -i teorin - en annan "utväxling", dvs att även om kabeln drar marginellt längre, har man även en längre kopplingsarm vilket gör det lättare att dra in. Detta förutsätter då att kopplingen är monterad med precision.... Vet ej hur långt kopplingen trycks ihop, men en intryckt koppling skulle ju ha 1,5 - 2 mm spel mellan lamellerna enligt MB...

Nä, man vill ju inte ha 2 stora blaffor på styret... Samtidigt gäller väl den gyllene regeln: ju fler grejer du har på hojen, desto större är chansen att nåt pajjar ;-)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by Hedge »

Man kan också montera en längre kopplingsarm nere på blocket. Det gör stor skillnad. Tror MB säljer en sån. Inte snyggt att montera andra handtag.

Sen finns som du säger någon mysko grunka som växlar upp(?) vajerkraften, nästan som ett litet block/talja. Finns många britter som använder den, men frågar du mig är det ett haveri som bara väntar på att inträffa.
JonasPetrini wrote:Jag läste i Mark Bs tech-articles att han under en period använt andra kopplingshandtag och modifierat för att få bättre hävstångskraft och längre drag, vilket möjligör -i teorin - en annan "utväxling", dvs att även om kabeln drar marginellt längre, har man även en längre kopplingsarm vilket gör det lättare att dra in. Detta förutsätter då att kopplingen är monterad med precision.... Vet ej hur långt kopplingen trycks ihop, men en intryckt koppling skulle ju ha 1,5 - 2 mm spel mellan lamellerna enligt MB...

Nä, man vill ju inte ha 2 stora blaffor på styret... Samtidigt gäller väl den gyllene regeln: ju fler grejer du har på hojen, desto större är chansen att nåt pajjar ;-)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JBL »

Har inte hittat någon förlängd kopplingsarm, men hittade den här manicken...
http://beedspeed.com/lambretta-clutch-e ... -1227.html
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by Truls »

finns lite på LTH's sida

http://www.lambretta-teile.de/Hebel-Kup ... -Lambretta

skulle rekommendera att stanna så länge som möjligt med 4 skivig innan man provar 5 skivig.
problemet då blir att den inte friar i stället. + lite huvudbry att montera och man kan inte ha något spel i systemet.

satt i 4 skivig och förstärkta fjädrar i löftets rb20 som en nödlösning som visade sig fungera utan problem. använde castrols sms-x olja. var inte för hård.

liedolsheim är ju både dyr och bra men har man råd och 4 skivig är för klent så spar man en del tid.

frågan är också hur man kör.
kör man en 16 hp motor som en 30 hp motor så har man kopplingsproblem även med en 4 skivig.
och vice versa kan även en 4 skivig funka med en 30 hp motor.

spänt på hur liedolsheim funkar har bara provat den i bromsbänk än så länge. vet folk som även fått slirproblem med dom på starka motorer och låga utväxlingar. den är ju tung som ett svänghjul
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JBL »

OK jag tänkte mig en längre arm på blocket.
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by Truls »

nej..... :shock:

läs på LTH sidan, MB sidan och fråga igen i fall du behöver det bättre förklarat/översatt

som Jonas Petrini skriver : "få bättre hävstångskraft och längre drag"

tyvärr får man välja och antigen "bättre hävstångskraft och kortare slag", eller "sämre hävstångskraft och längre slag"

tyvärr faller 4-5 skivig med mannliga fjädrar utanför den kategorin då behöver man helst
MB vajerhållare, spelfri mekanik och så långt slag man kan få för en perfekt friande koppling.
ju hårdare koppling ju längre slag för full frigång.
5 skivig, mindre fjäderkraft för samma momentöverföring dock ännu mindre spel
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JBL »

Vad tror du om beedspeed manicken?
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JonasPetrini »

Ja bättre hävstångskraft och längre att dra kanske jag borde ha uttryckt mig... :-)

Läste nånstans att man kunde fultrimma kopplingen genom att göra hålet som håller fast handtaget i styret, mer ovalt för att få den att dra längre - hur det nu funkade... Undrar om det är det som hänt med ett av mina handtag...

Image
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JonasPetrini »

[quote="Truls"]
...frågan är också hur man kör.
kör man en 16 hp motor som en 30 hp motor så har man kopplingsproblem även med en 4 skivig.
och vice versa kan även en 4 skivig funka med en 30 hp motor.

[/quote="Truls"]

Hur menar du Truls? Höga varv och slira koppling, är det så man kör 30hp motor? Eller är det när man segdrar från botten... 8) eller är det mer 15 hp? Jag är mer av en segdragare tror jag... 8)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Förstärkt eller uppgraderad koppling

Post by JonasPetrini »

JBL wrote:Vad tror du om beedspeed manicken?
Hmm... Spontant känner jag att en längre kopplingsarm på blocket känns mer driftsäkert och troligen inte lika dyrt...

Jag kör nog original och gnäller tills dess att spenaten och träningen gett mig bättre lambretta-anpassad underarm, så får vi se sen :lol:
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Post Reply