Touring 1961, motor går ej runt.
- perdahlberg
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Mon 04 Oct 2010, 13:55
- Contact:
Touring 1961, motor går ej runt.
Jag har blivit med garagefynd, en Vespa GL från 1961 som stått avställd i garage sedan 1971.
Den går inte att kicka och växelhandtaget rör sig trögt.
Vad kan ha hänt?
I vilken ände skall jag börja förutom att byta växellådsolja?
Om det är kolven som fastnat, går det att spruta i 5/56 genom topplocket och få den att lossna, eller är det bara önsketänkande?
Den går inte att kicka och växelhandtaget rör sig trögt.
Vad kan ha hänt?
I vilken ände skall jag börja förutom att byta växellådsolja?
Om det är kolven som fastnat, går det att spruta i 5/56 genom topplocket och få den att lossna, eller är det bara önsketänkande?
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Hej och grattis till fyndet!
Sitter kolven fast, så kan/är det lite knepigt.
Vet Du om Vespan fungerade när den hamnade i garaget eller hade något hänt som förklarade att den hamnade där?
Den kan ju ha skurit ordentligt!
Om den fungerade vid parkeringen:
Kolven i sig fastnar inte i en gjutjärnscylinder (som GL:en har), det är kolvringarna som har rostat fast.
Har dom rostat så är det stor risk för att även vevparti och lager är rostiga.
Kopplingen brukar ha fastnat ordentligt, då går det inte att koppla ur. Den går dock lätt att plocka ut utan att riva motorn.
Går även att fixa med motorn i ramen.
Men en bra början är att:
Som Du säger, byt olja i växellådan. Lådan ska ha c:a 2,5 dl SAE30 (gräsklippar olja).
Bort med tändstiftet och spruta i någon bra rostlösare (WD40, 556 eller liknande).
Vänta några dagar, ta bort fläktkåpan och försök att vrida svänghjulet för hand.
Är det stumt är det förmodligen kolven som sitter fast, går det att röra litegrann (nån milimeter) så är det växellådan som är stum.
Tror att det blir svårt att få denna att fungera bra utan att riva motorn, inte omöjligt att göra för en normalhändig person och lite hjälp från detta forum.
Meddela var Du bor så kanske det finns någon i din närhet som kan hjälpa dig att komma igång.
Som Du ser så finns det ingen patentlösning på detta dilemma, bara att kavla upp ärmarna och börja jobba
Sitter kolven fast, så kan/är det lite knepigt.
Vet Du om Vespan fungerade när den hamnade i garaget eller hade något hänt som förklarade att den hamnade där?
Den kan ju ha skurit ordentligt!
Om den fungerade vid parkeringen:
Kolven i sig fastnar inte i en gjutjärnscylinder (som GL:en har), det är kolvringarna som har rostat fast.
Har dom rostat så är det stor risk för att även vevparti och lager är rostiga.
Kopplingen brukar ha fastnat ordentligt, då går det inte att koppla ur. Den går dock lätt att plocka ut utan att riva motorn.
Går även att fixa med motorn i ramen.
Men en bra början är att:
Som Du säger, byt olja i växellådan. Lådan ska ha c:a 2,5 dl SAE30 (gräsklippar olja).
Bort med tändstiftet och spruta i någon bra rostlösare (WD40, 556 eller liknande).
Vänta några dagar, ta bort fläktkåpan och försök att vrida svänghjulet för hand.
Är det stumt är det förmodligen kolven som sitter fast, går det att röra litegrann (nån milimeter) så är det växellådan som är stum.
Tror att det blir svårt att få denna att fungera bra utan att riva motorn, inte omöjligt att göra för en normalhändig person och lite hjälp från detta forum.
Meddela var Du bor så kanske det finns någon i din närhet som kan hjälpa dig att komma igång.
Som Du ser så finns det ingen patentlösning på detta dilemma, bara att kavla upp ärmarna och börja jobba

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
1971 då föddes jag!
Kan varmt rekommendera den eminenta boken "Meka & kör" av Gunnar Flodén och Jim Lundberg. Där finns ett helt kapitel om att få loss kolven i en gammal motor.
Om du är den person som ditt namn och din fordonspark antyder vet jag att du bor i gbg och där finns den att låna på biblioteket http://encore.gotlib.goteborg.se/iii/en ... uite=pearl" onclick="window.open(this.href);return false;
/simon
Kan varmt rekommendera den eminenta boken "Meka & kör" av Gunnar Flodén och Jim Lundberg. Där finns ett helt kapitel om att få loss kolven i en gammal motor.
Om du är den person som ditt namn och din fordonspark antyder vet jag att du bor i gbg och där finns den att låna på biblioteket http://encore.gotlib.goteborg.se/iii/en ... uite=pearl" onclick="window.open(this.href);return false;
/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Per bor i Göteborg och har mycket goda kontakter i Masthuggets scootergarage, så han har resurser
Och jag var med och förmedlade den här Vespan som är fantastisk men som har stått oanvänd väldigt länge, typ 40 år.
Dock, vad jag vet, torrt, varmt och inomhus, så det är snarare beckad olja än rost vi talar om. Så steg ett bör vara att försöka finna vad det är som sitter fast. Det första bör vara att ta loss cylindern (om det går).
Per: Ett förslag. Ta ett snack med Dr Goes. Han kommer att älska din hoj och är helt rätt man för att få den tillbaka till de levande igen.
/jens

Dock, vad jag vet, torrt, varmt och inomhus, så det är snarare beckad olja än rost vi talar om. Så steg ett bör vara att försöka finna vad det är som sitter fast. Det första bör vara att ta loss cylindern (om det går).
Per: Ett förslag. Ta ett snack med Dr Goes. Han kommer att älska din hoj och är helt rätt man för att få den tillbaka till de levande igen.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- perdahlberg
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Mon 04 Oct 2010, 13:55
- Contact:
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Tack för tips, alla!
Växellådsolja bytt och 5/56 insprutat i cylindern.
Skall försöka ha tålamod att låta det verka innan jag gör något mer just där.
Bra:
Bromsar funkar både fram och bak och kopplingshandtaget rör sig som det ska.
Just nu är den i friläge så den rullar lätt på sina nypumpade däck.
Mindre bra:
Gasen är trög och växelhandtaget går inte att vrida runt.
Växellådsolja bytt och 5/56 insprutat i cylindern.
Skall försöka ha tålamod att låta det verka innan jag gör något mer just där.
Bra:
Bromsar funkar både fram och bak och kopplingshandtaget rör sig som det ska.
Just nu är den i friläge så den rullar lätt på sina nypumpade däck.
Mindre bra:
Gasen är trög och växelhandtaget går inte att vrida runt.
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Du kan nog räkna med att byta vajrar och höljen. Även om de går att smörja upp så de funkar nu så är det hyfsad risk att de är rostiga någonstans och då går dom av när man bäst behöver dom.
Kan också tänkas att gas- och växelhandtagen rostat och därmed inte snurrar som de ska i styret.
I övrigt så vill jag gratulera till att du blivit med garagefynd! Bland det bästa som kan hända en människa.
/s
Kan också tänkas att gas- och växelhandtagen rostat och därmed inte snurrar som de ska i styret.
I övrigt så vill jag gratulera till att du blivit med garagefynd! Bland det bästa som kan hända en människa.
/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
- perdahlberg
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Mon 04 Oct 2010, 13:55
- Contact:
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Tog PX till garaget och kollade en extra sväng till på GL.
Fläkthjulet sitter som satan, men bakhjulet rör sig någon cm med växel i.
Jag får se om det blivit bättre om någon dag.
Tog ett par bilder.
Kolv:
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
Topplock:
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespa GL i mitten:
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
Fläkthjulet sitter som satan, men bakhjulet rör sig någon cm med växel i.
Jag får se om det blivit bättre om någon dag.
Tog ett par bilder.
Kolv:
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
Topplock:
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespa GL i mitten:
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Det där är en riktigt trevlig trio du har där.
Diesel brukar också kunna vara rätt duktigt på att få loss saker och ting.
Kombinera det gärna med att värma cylindern.
/Tomas
Diesel brukar också kunna vara rätt duktigt på att få loss saker och ting.
Kombinera det gärna med att värma cylindern.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Hmm, tråkigt att det inte lossnar.
Som Captain Slow säger så är värme bra, är det bara olja som beckat ihop (tror dock inte det) så hjälper värme definitivt, är det rost så hjälper också värme men då måste det vara ganska så varmt. Prova att värma med en varmluftspistol så att hela cylindern blir runt 100 grader, det kan ta en stund. Är det olja som ställer till det så lossnar allt snällt, är det rost så kan det vara lättare att få loss kolven men det kommer att krävar lite våld.
Du skrev tidigare i tråden att "Fläkthjulet sitter som satan" och det kan tyda på att veven sitter fast/eller har skurit. Om det bara är kolven som sitter fast så brukar det finnas lite glapp som kan man kan känna i svänghjulet. Kolven såg ju ganska så fräch ut på bilden. Sitter kolven så lågt ned i cylindern att man kan se kolvringarna i avgasporten? I så fall kan man ju se hur dom ser ut.
Ett alternativ för att kolla om det är kolven som sitter fast är att ta bort pinnbultarna som håller toppen/cylindern då kan man ju vrida cyllen lite fram och tillbaka eller helt enkelt dra upp den om kolven inte sitter fast. Går det så är det ju veven som spökar.
Som Captain Slow säger så är värme bra, är det bara olja som beckat ihop (tror dock inte det) så hjälper värme definitivt, är det rost så hjälper också värme men då måste det vara ganska så varmt. Prova att värma med en varmluftspistol så att hela cylindern blir runt 100 grader, det kan ta en stund. Är det olja som ställer till det så lossnar allt snällt, är det rost så kan det vara lättare att få loss kolven men det kommer att krävar lite våld.
Du skrev tidigare i tråden att "Fläkthjulet sitter som satan" och det kan tyda på att veven sitter fast/eller har skurit. Om det bara är kolven som sitter fast så brukar det finnas lite glapp som kan man kan känna i svänghjulet. Kolven såg ju ganska så fräch ut på bilden. Sitter kolven så lågt ned i cylindern att man kan se kolvringarna i avgasporten? I så fall kan man ju se hur dom ser ut.
Ett alternativ för att kolla om det är kolven som sitter fast är att ta bort pinnbultarna som håller toppen/cylindern då kan man ju vrida cyllen lite fram och tillbaka eller helt enkelt dra upp den om kolven inte sitter fast. Går det så är det ju veven som spökar.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Finns massvis med trix att få loss kolven:
5-56, diesel (i extremfall; lägg hela motorn i marinad i någon vecka), värme, ännu mer värme (gasol istället för en mjäkig varmluftspistol), bonka med liten slägga med en trästav mot kolven (viss försiktighet bör iaktagas och ett eller flera av ovanstående steg bör ha tagits först), tryckluft, fettspruta (den två sistnämnda fungerar dock bara om kolven befinner sig ovanför alla portar och är egentligen lämpligast för 4-taktare).
Mest drastiskt är så klart att borra bort kolven!
Så hav förtröstan Per den kommer att lossna förr eller senare efter mer eller mindre drastiska åtgärder.
/s
p.s. en man som kan betydligt mer än jag:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... lv-pa-jawa" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... jag-kolven" onclick="window.open(this.href);return false;
5-56, diesel (i extremfall; lägg hela motorn i marinad i någon vecka), värme, ännu mer värme (gasol istället för en mjäkig varmluftspistol), bonka med liten slägga med en trästav mot kolven (viss försiktighet bör iaktagas och ett eller flera av ovanstående steg bör ha tagits först), tryckluft, fettspruta (den två sistnämnda fungerar dock bara om kolven befinner sig ovanför alla portar och är egentligen lämpligast för 4-taktare).
Mest drastiskt är så klart att borra bort kolven!
Så hav förtröstan Per den kommer att lossna förr eller senare efter mer eller mindre drastiska åtgärder.
/s
p.s. en man som kan betydligt mer än jag:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... lv-pa-jawa" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... jag-kolven" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
- perdahlberg
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Mon 04 Oct 2010, 13:55
- Contact:
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
5-56 och Biltemas snabbrostlösare i två dagar. Sedan tog jag en träbit som sågats till ungefärligt efter cylinderdiametern. Två smällar med lille släggan på träbiten och så var det klart.
Nu rör den sig så fint så.
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... 911661007/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för hjälpen alla!
Nu rör den sig så fint så.
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... 911661007/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för hjälpen alla!
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
- perdahlberg
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Mon 04 Oct 2010, 13:55
- Contact:
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Nästa dilemma är tändningen. Jag får ingen gnista.
Har bytt ut det gamla stiftet mot ett nytt.
Hjälpte ju inte.
Blått stift:
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... 911661007/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har bytt ut det gamla stiftet mot ett nytt.
Hjälpte ju inte.
Blått stift:
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... 911661007/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Men fan vad härligt!perdahlberg wrote:5-56 och Biltemas snabbrostlösare i två dagar. Sedan tog jag en träbit som sågats till ungefärligt efter cylinderdiametern. Två smällar med lille släggan på träbiten och så var det klart.
Nu rör den sig så fint så.
http://www.flickr.com/photos/daladurang ... 911661007/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för hjälpen alla!
/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Härligt att den lossnade! Om tändningen: Steg 1 är väl att kolla brytarspetsarna, att de ser rätt ut och öppnar sig korrekt.
Men rent allmänt, det är en gammal motor som stått länge. Säkert bra på många sätt men saker som packboxar åldras. Dessutom, har du gjort ren förgasare och bensintank? Brukar vara en del klet där ...
/jens
Men rent allmänt, det är en gammal motor som stått länge. Säkert bra på många sätt men saker som packboxar åldras. Dessutom, har du gjort ren förgasare och bensintank? Brukar vara en del klet där ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- perdahlberg
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Mon 04 Oct 2010, 13:55
- Contact:
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Hej Jens.
Nej, jag har inte gjort rent tank eller förgasare. Än.
Tar ett steg i taget.
Har kollat brytarna. De ser ok ut vad jag kunde se.
Skall dra av svänghjul och kolla närmre. Beställa en ny kondensator skadar nog inte heller.
Nej, jag har inte gjort rent tank eller förgasare. Än.
Tar ett steg i taget.
Har kollat brytarna. De ser ok ut vad jag kunde se.
Skall dra av svänghjul och kolla närmre. Beställa en ny kondensator skadar nog inte heller.
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Dags att ändra namnet på tråden för övrigt!
/s

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
en liten favorit i garaget när inte den rätta gnistan vill infinna sig.

Kostar 35 kr på biltema och man slipper hålla på att joxa med att hålla tändstiftet när man kickar.
kablarna torkar sönder och blir dåliga med åren så gör som du sa och plocka bort svänghjulet och undersök hur det ser ut. Om du enkelt kan lokalisera kabeln som går fram till dödaren så koppla gärna bort den. Så att du bara är inkopplad direkt från tändplattan till tändspolen. Jag kan inte elsystemet på touring men det syns säkert i elschemat hur det är kopplat. Då vet du att inte felet finns någonstans i karossen eller i kopplingarna i styret.
Lycka till/
Tomas

Kostar 35 kr på biltema och man slipper hålla på att joxa med att hålla tändstiftet när man kickar.
kablarna torkar sönder och blir dåliga med åren så gör som du sa och plocka bort svänghjulet och undersök hur det ser ut. Om du enkelt kan lokalisera kabeln som går fram till dödaren så koppla gärna bort den. Så att du bara är inkopplad direkt från tändplattan till tändspolen. Jag kan inte elsystemet på touring men det syns säkert i elschemat hur det är kopplat. Då vet du att inte felet finns någonstans i karossen eller i kopplingarna i styret.
Lycka till/
Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
- perdahlberg
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Mon 04 Oct 2010, 13:55
- Contact:
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Tack för alla tips!
Bytt kondensator, bytt tändspole två gånger (den första gick sönder när jag skulle montera, hrm). Fick ej igång. Tog hjälp av Dr Goes som mätte spänning och jox på tändplattan. Kollade så det inte var något fel på dödaren och liknande.
Efter lite skruvande gick den igång på fjärde kicken. Tjoho! 41 års samlad rök kom visst ut. En stackars hund sprang och gömde sig en våning upp i parkeringsgaraget.
Den ihopgeggade kopplingen fixade sig själv efter ett varv i parkeringsgaraget. Har 5/56:at gashandtag och växelhandtag så nu funkar de också.
Gött mos!
Någon som har pejling på hur många varv man bör öppna luftskruven i förgasaren?
http://www.youtube.com/watch?v=zDJdPFgf8bM
Bytt kondensator, bytt tändspole två gånger (den första gick sönder när jag skulle montera, hrm). Fick ej igång. Tog hjälp av Dr Goes som mätte spänning och jox på tändplattan. Kollade så det inte var något fel på dödaren och liknande.
Efter lite skruvande gick den igång på fjärde kicken. Tjoho! 41 års samlad rök kom visst ut. En stackars hund sprang och gömde sig en våning upp i parkeringsgaraget.
Den ihopgeggade kopplingen fixade sig själv efter ett varv i parkeringsgaraget. Har 5/56:at gashandtag och växelhandtag så nu funkar de också.
Gött mos!
Någon som har pejling på hur många varv man bör öppna luftskruven i förgasaren?
http://www.youtube.com/watch?v=zDJdPFgf8bM
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Vad glad man blir av att läsa om en lyckad uppstart!! GRATTIS!!! 

/ Christian
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Yeepeiiii!
Den rökutvecklingen var inte att leka med, tur att sprinkler systemet i garaget inte startar av rök
Mycket imponerande.
Apropå luftskruven så testa med 1,5-2 varv.
Lycka till.
Den rökutvecklingen var inte att leka med, tur att sprinkler systemet i garaget inte startar av rök

Mycket imponerande.
Apropå luftskruven så testa med 1,5-2 varv.
Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
/ssssimon wrote:Finns massvis med trix att få loss kolven:
5-56, diesel (i extremfall; lägg hela motorn i marinad i någon vecka), värme, ännu mer värme (gasol istället för en mjäkig varmluftspistol), bonka med liten slägga med en trästav mot kolven (viss försiktighet bör iaktagas och ett eller flera av ovanstående steg bör ha tagits först), tryckluft, fettspruta (den två sistnämnda fungerar dock bara om kolven befinner sig ovanför alla portar och är egentligen lämpligast för 4-taktare).
Mest drastiskt är så klart att borra bort kolven!
Så hav förtröstan Per den kommer att lossna förr eller senare efter mer eller mindre drastiska åtgärder.
p.s. en man som kan betydligt mer än jag:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... lv-pa-jawa" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... jag-kolven" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag själv är i slutfasen på en lång renovering av en PX, och när motorn efter flera år på garegolvet var påhängd och skulle startas, satt den som berget. Jag gjorde som du beskrivit här, och vips gick den runt! Det behövdes inte ens värmas, bara rostlösningsspray och ett par duktiga hammarslag. Tack för fina tips, både här och i övriga forumet!
Det kan inte mer än gå åt helvete
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
- perdahlberg
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Mon 04 Oct 2010, 13:55
- Contact:
Re: Touring 1961, motor går ej runt.
Gött mos Igidaz!
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93
Bajaj Chetak 125 -93 - såld