Vändpunkten anser jag vara att jag igår lämnade mina motorhalvor för svetsning av den skada som utan tvekan var den som fick förre ägaren att ställa undan GS-en för 32 år sedan. Märkligt, egentligen, om det nu inte visar sig finnas fler allvarliga fel. Det här är väl inte hela världen, kan jag tycka. Han som skall svetsa igen skadan såg inga konstigheter, i vart fall inte ännu.
Alla lager är hur fina som helst. Vevpartiet också. Kolv och cylinder likaså. Det enda som behövs är ett par kolvringar (lite väl stort "end gap", aningen mer än tillåtet). Växellådans drev ser fina ut. Axialspelet på drevpaketet 0,15 mm - alltså behöver jag inte shimsa upp. Jag har iofs inte kollat lamellerna än men det är ju inget märkligt med det - är de slut byter jag. Växelkorset kan man återanvända men jag byter ändå. Kopplingens plunger har gjort sitt. Tryckplattan bör bytas med tiden. Ryckutjämnaren får jag ta en dust med (byta delarna i) men det är väl inget problem.
Sedan kommer det elektriska och lite annat pill som bakdämpare och vajrar. Även det bör vara hanterbart. Ingen rost nå´nstans och inga bucklor (vad jag hittills kunnat se). Endast ett styrstopp som fått på skallen. Och förgasaren bara ligger där - den har jag inte rört sedan jag drog den av insugsröret.
Så det börjar så sakta klarna. Inköpslistan väntar jag dock med tills jag har motorhalvorna i min hand. Sedan blir det väl ett par order till lämplig(a) leverantör(er).
Som jag sagt förr så vill jag nu bara ta den genaste vägen hem. Bara så att jag får chansen att känna på den på riktigt. Vad som händer efter det är skrivet i stjärnorna. Jag hoppas förstås att jag kommer att tycka att en GS 150 är lika kul idag som jag tyckte för ett halvsekel sedan men jag har mina dubier.
I bästa fall kan det bli nytt pyssel nästa vinter. Då blir det uppsnyggning.
Fuskstartade med bakhjulet idag. Hjulen var fult vitlackade förr.

Nu har bakhjulet blivit lite bättre, tycker jag.

För övrigt: Biltemas flytande / gel färgborttagare överraskade stort! Biter riktigt bra!
/Sture