Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan färg?
Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan färg?
Jag har en gaffel som jag ska fixa till till en rally som är under renovering. På delen under skärmfästet är det rostigt och därför funderar jag nu på vilka alternativ dom finns.
1. Få den blästrad och lackad.
2. Köra av med grovrengörarskiva/krull och sedan lägga på hammerite, por15 eller något annat?
3?
Kom med synpunkter och andra förslag om ni har. Om någon testat nr. 2, vad använde ni och hur blev det?
Tack på förhand!
1. Få den blästrad och lackad.
2. Köra av med grovrengörarskiva/krull och sedan lägga på hammerite, por15 eller något annat?
3?
Kom med synpunkter och andra förslag om ni har. Om någon testat nr. 2, vad använde ni och hur blev det?
Tack på förhand!
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Jag misstänker att det inte syns så mycket? Isåfall hade jag slipat bort rosten och som du säger, målat med hammarlack. Den finns ju som spray med. Jag har faktiskt gjort likadant själv. Det blir bra.
- Attachments
-
- file.jpeg (86.79 KiB) Viewed 12562 times
-
- file-1.jpeg (112.46 KiB) Viewed 12562 times
/ Christian
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Grymt! Precis som du misstänker så syns det ju inte mycket. Jag tycker det ser bra ut på din! Vilket fabrikat, kulör och finish valde du?
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Jag använder Hammerite hammarlack silver.
- Attachments
-
- 10101162full.image.jpeg (63.19 KiB) Viewed 12510 times
/ Christian
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Tänkte bara nämna att Hammarlack/Hammerite har många fördelar MEN det finns också nackdelar. Om man senare vill lacka om ytan så är den svår att få bort och det är då viktigt att man får bort precis all färg och sedan rengör väldigt noga eftersom vanlig lack har svårt att få fäste på en yta som varit Hammarlackad. Den innehåller silikon som måste bort helt innan omlack.
Om man studerar innehållsförteckningen på bilvax brukar det stå att den är siliconfri just av det skälet.
Om man studerar innehållsförteckningen på bilvax brukar det stå att den är siliconfri just av det skälet.
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Helt rätt. Jag brukar bara använda lacken på delar som är för omständiga att demontera.
/ Christian
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Jo, så har jag förstått att det är. Kanske lika bra att lämna iväg på riktig lack och inte palta med hammarlacken.
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Om delarna redan är demonterade, hade jag ju blästrat och lackat istället för att måla med hammarlack.
/ Christian
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 68
- Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
- Location: Runtorp
- Contact:
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Hej.
Har en annan lösning, fäljfärg kolla bildspel. http://bilder.oscarsmcsida.se/#!album-37-63
Med vänlig hälsning Oscar.
Har en annan lösning, fäljfärg kolla bildspel. http://bilder.oscarsmcsida.se/#!album-37-63
Med vänlig hälsning Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Fälgfärg eller vanlig lack, båda har samma tillvägagångssätt va? Eller är fälgfärgen annorlunda?
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Vad är det för problem med att använda originalkulör? Luska rätt på färgkoden så ber jag Stefan kolla om han kan mixa en sprayburk 1K el. 2K.
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Inga problem alls, jag är bara nyfiken av mig.
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Och färgkoden har jag redan, så det är ju bara att köra.
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
hmmm jag har en rostig pakethållare och ett rostigt/oxiderat rörverk (typ kofångare) till framstänkan till min lambretta som jag undrar lite hur jag ska göra med. Kanske kan hammarlack vara nåt för dem?
Funderade först på krom-sprej men har inte sett/hört om nån som fått bra resultat med nån av de testade produkterna. sen funderade jag på att bara blästra och sedan klarlacka, men tydligen skyddar det inte så bra med klarlack på icke-grundade bitar. Jag har heller inte hört talas om en grund/rostskydd som är transparent...
Jag har ju alternativen att olja in dem, eller att försöka autosol:a dem till döds...
Jag vill ju bara att de skall vara metall-färgade, helst bara som de är, men utan att de rostar/oxiderar.
Funderade först på krom-sprej men har inte sett/hört om nån som fått bra resultat med nån av de testade produkterna. sen funderade jag på att bara blästra och sedan klarlacka, men tydligen skyddar det inte så bra med klarlack på icke-grundade bitar. Jag har heller inte hört talas om en grund/rostskydd som är transparent...
Jag har ju alternativen att olja in dem, eller att försöka autosol:a dem till döds...
Jag vill ju bara att de skall vara metall-färgade, helst bara som de är, men utan att de rostar/oxiderar.
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Varför inte klar pulverlack direkt efter blästring? Har gjort det på en cykelram i aluminium och det blir snyggt, antar att stål ger samma resultat. Välj en firma som kan göra både och.
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Funkar klarlack efter polering? Har för mig att jag sett sånt.
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Jag är ju totalt blåbär och känner mig som en ALU när det kommer till preparation av och lackning...
Pulverlack är väl så man gjorde förr, med lite läskiga kemikalier och så stoppar man in allt i en ugn för att härda lacken va? Mycket intressant det där påståendet att man bara behöver Blästra.... Det skulle spara mig en del tid, träningsverk och fingerkramp tror jag...
Nån som har lust att upplysa mig om skillnaderna mellan pulverlack och gängse 2K-process?
Jag håller nämligen på att försöka preppa allt inför lack och har börjat läsa på mig på div forum om rostborttagning, slipning, slipgrund, spackel, slippapper och hela faderullan, men inser nu att jag inte ens tänkt på alternativet pulverlack. (Jag känner till och med människor som har en pulverlack i östergötland!)
Men menar du ReVintage att man då kunde pulverlacka på ett klarlack bara? Det är ju lite det där råa metall-looken jag vill ha, bara inte rosten...
Pulverlack är väl så man gjorde förr, med lite läskiga kemikalier och så stoppar man in allt i en ugn för att härda lacken va? Mycket intressant det där påståendet att man bara behöver Blästra.... Det skulle spara mig en del tid, träningsverk och fingerkramp tror jag...
Nån som har lust att upplysa mig om skillnaderna mellan pulverlack och gängse 2K-process?
Jag håller nämligen på att försöka preppa allt inför lack och har börjat läsa på mig på div forum om rostborttagning, slipning, slipgrund, spackel, slippapper och hela faderullan, men inser nu att jag inte ens tänkt på alternativet pulverlack. (Jag känner till och med människor som har en pulverlack i östergötland!)
Men menar du ReVintage att man då kunde pulverlacka på ett klarlack bara? Det är ju lite det där råa metall-looken jag vill ha, bara inte rosten...

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Hmmm... kunde ju vara nåt kanske. Jag tror dock att ytan måste vara "ruggad" för att lack ska fästa och har jag polerat upp bitarna med tex Autosol innan så lär de vara slätare än en bäbis-skinka... Jag vet inte, men om det funkar blir ingen gladare än jagDuderino wrote:Funkar klarlack efter polering? Har för mig att jag sett sånt.

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Precis som jag sa, klar pulverlack direkt efter blästring. Ger en mycket trevlig metall-look med fin lyster.
Last edited by reVintage on Wed 05 Mar 2014, 10:25, edited 1 time in total.
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Eh.. missade "klar" däri din mening...
Tackar!
Håller det bra sen?

Håller det bra sen?
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Hopplöst att avlägsna utan att sandblästra igen.
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
äh, strunta i min ovan fråga om skillnader mellan teknikerna, jag hittade den här tråden som förklarar lite: http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=5628
Det kunde kanske vara intressant att pulverlacka ram, stöd och stänkskärmar, men jag är för orolig för nyansskillnader, så jag tror det får bli 2K-lack på min TV. Vad gäller pakethållare och emblem/kofångare-grejjen på framstänkan kan jag ju kolla om jag får hänga på dessa när mina vänner skall lägga klar pulverlack på nåt annat. Annars blir det nog autosol. Mer underhåll kanske, men hellre det än sprucken lack... får läsa på lite mer.
Det kunde kanske vara intressant att pulverlacka ram, stöd och stänkskärmar, men jag är för orolig för nyansskillnader, så jag tror det får bli 2K-lack på min TV. Vad gäller pakethållare och emblem/kofångare-grejjen på framstänkan kan jag ju kolla om jag får hänga på dessa när mina vänner skall lägga klar pulverlack på nåt annat. Annars blir det nog autosol. Mer underhåll kanske, men hellre det än sprucken lack... får läsa på lite mer.
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Om du är intresserad kan jag ta en närbild på cykelramen.
Att pulverlacka ram och stänkskärmar är nog ingen bra idé då det kommer att avvika från originalet. Kör 2K solid. Å andra sidan är väl inte ramen synlig öht på en Lambretta?
Många blästrare har också pulverlackning. Denna håller till ett stenkast från mig, ska dit och få pris på bl.a. klar pulver på Vespaframgaffel, https://www.facebook.com/pages/Maxmec/2 ... 68?fref=ts .
Att pulverlacka ram och stänkskärmar är nog ingen bra idé då det kommer att avvika från originalet. Kör 2K solid. Å andra sidan är väl inte ramen synlig öht på en Lambretta?
Många blästrare har också pulverlackning. Denna håller till ett stenkast från mig, ska dit och få pris på bl.a. klar pulver på Vespaframgaffel, https://www.facebook.com/pages/Maxmec/2 ... 68?fref=ts .
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Alternativ lackering av gaffeln, hammerite eller annan f
Nja... det som Engelsmännen kallar för "Seat arch" - dvs. den delen av ramen som är platt plåt och går från golvet upp förbi handskfack och vidare under sätet/ena och hela vägen bort och ner till bakändan av lambrettan, är i allra högsta grad synlig... Men nä, för varje sida jag hittar som behandlar ämnet känns det mer och mer som att 2K lack på allt är vägen att gå.
OK, ja jag kan ju kolla med de blästrare jag fått offert av också... även om jag slipat bort en del från ramen med borrmaskin och stålborst-trissa kommer jag behöva lämna in den och gaffeln på blästring ändå, då det är för många vinklar och vrår + för mycket arbete att göra med handkraft...
Jag lägger dock gärna mer tid på alla de fullt synliga kaross-delarna, då jag är lite pedant och om det är nån som ska sabba finishen på min scooter så är det inte nån annan än jag...
OK, ja jag kan ju kolla med de blästrare jag fått offert av också... även om jag slipat bort en del från ramen med borrmaskin och stålborst-trissa kommer jag behöva lämna in den och gaffeln på blästring ändå, då det är för många vinklar och vrår + för mycket arbete att göra med handkraft...
Jag lägger dock gärna mer tid på alla de fullt synliga kaross-delarna, då jag är lite pedant och om det är nån som ska sabba finishen på min scooter så är det inte nån annan än jag...

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com