Kicken låser sig

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
reVintage
Lärling
Lärling

Kicken låser sig

Post by reVintage »

Byggde en motor med i stort sett enbart nya delar förra säsongen. Enbart bakaxel, växellådsdrev, julgran och kickdrev är begagnade.

Mycket otrevligt fel som yttrar sig i att kicken tar tvärstopp i viloläget ungefär varannan kick. Gör ont efter ett tag om man har tunna skor.

Om man tar ur stiftet lirar det hela tiden. Samma sak om man kopplar ur. Pinasco 177 VTT-kitet jag har sägs ha hög kompression men känns långsökt eftersom varannan kick fungerar. Hittade detta men det känns lite mysko:

http://modernvespa.com/forum/topic112042

Motorn går mycket bra och nej, jag försöker inte kicka igång den med växel i :roll: .

Någon som råkat ut för något liknande?

Ska ändå riva motorn för att byta till 4-växlat. Funderar på om ett slitet kickdrev i kombination med ny kickaxel vara problemet.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Kicken låser sig

Post by jencla »

Jag minns att när jag kickade min dåvarande Malossi-PX, med högt komp, så tog det emot rejält när den skulle tända. Inte tvärstopp kanske men nog kändes det genom skosulorna alltid. Så din motor kanske är helt frisk? Som jag minns det (såld för 15 år sedan) så var tekniken att snärta till rejält när jag kickade.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Jo Jencla, jag förstår ditt resonemang men här tar det inte bara emot, det är tvärstumt, som om det vore en mekanisk låsning i växellådan. Om jag skulle snärta till för mycket skulle jag bryta foten.

Det lustiga(?) är ju också att det bara sker varannan kick. När det fungerar så är det normalt tungkickat. Man skulle iofs kunna tänka sig att det inträffar när kolven är i "fel" läge.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

låter som de är kickaxelns tänder som inte möter hjulets tandlucka utan försöker klättra med första tanden, ett resultat av att kickaxeln glapp i godset är för stort. Den första tanden på kicken brukar vara lägre (på andra MC, minns inte hur vespans ser ut) för att lättare kunna möta hjulets tänder, men då glappet blivit för stort möter den en topp istället o det du beskriver sker. Jag hade detta problem på en hoj o slipade bort kickaxelns första tand, sen funkade det.

problemet sker väl inte varannan gång du försöker rulla igång den?
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Fritte!
Betvivlar glappet då både block och kickaxel är fabriksnya. Men jag tror att du är på rätt väg. Man skulle ju kunna tänka sig att OEM-axeln inte är korrekt bearbetad. Ska testa din åtgärd, tillsammans med ett nytt kickdrev. Hade flera beg. och valde ut ett utan slitagemärken.

Ung. varannan gång är ett mysterium, men det är helt klart relaterat till kickmekanismen. Har dock för mig att det funkade bättre nymonterat för att sedan stabilisera sig på varannan.
Post Reply