Likriktatens kapacitet
Likriktatens kapacitet
Då detta inlägg inte handlar om att renovera till originalskick, så placerar jag det här.
Enligt vad jag hört, ska spolarna innanför svänghjulet på en PX ge 80 watt. En del av denna ström går ut i systemet som AC till belysning och tändning, en del likriktas och går till signalhorn och laddar batteri.
Jag undrar om det är någon på forumet som har koll på hur mycket likriktaren förmår att maximalt leverera? Funderar på möjligheten koppla strålkastare till DC, men vill inte riskera att råka ut för att ha tömt batteri pga att likriktaren har för svag kapacitet.
Enligt vad jag hört, ska spolarna innanför svänghjulet på en PX ge 80 watt. En del av denna ström går ut i systemet som AC till belysning och tändning, en del likriktas och går till signalhorn och laddar batteri.
Jag undrar om det är någon på forumet som har koll på hur mycket likriktaren förmår att maximalt leverera? Funderar på möjligheten koppla strålkastare till DC, men vill inte riskera att råka ut för att ha tömt batteri pga att likriktaren har för svag kapacitet.
Re: Likriktatens kapacitet
Har själv funderat på samma sak, hittar inget på nätet om det men det sitter ju en 7,5A säkring mellan regulator och batteri så då borde ju regulatorn klara mer än 100W (om den ska kunna bränna säkringen). Tror att det kan fungera, spänningen från regulatorn till batteriet (DC) är 14,25V så lite mer lyse lär det ju bli.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Jag har förberett på så sätt, att en 2,5-kabel är dragen i ramen. Men ska den anslutas till C eller +B på regulatorn/likriktaren? Har i något forum läst att den standardmonterade av produktionsekonomiska skäl ska lägre kapacitet. Minns inte var. Någon här i norden borde väl vid något tillfälle ha känt behov av mer spänning (sic). 

Hmm, ta och koppla din kabel till batteriet (+Pol), via en säkring. Det är lite bättre, annars så ska Du ansluta till +B.
C är en spänningsavkännare för regleringen och den kopplas till +B när man slagit på tändningen. Annars så kan Du koppla den grå kabeln från regulatorn direkt till batteriet (via en säkring). Då slipper Du dra nåt eget. Har inte testat det men ser ingen orsak i att det inte skulle fungera, enda AC beroende prylen är blinkersreläet det är märkt AC. Kanske fungerar det med DC, har som sagt inte testat.
C är en spänningsavkännare för regleringen och den kopplas till +B när man slagit på tändningen. Annars så kan Du koppla den grå kabeln från regulatorn direkt till batteriet (via en säkring). Då slipper Du dra nåt eget. Har inte testat det men ser ingen orsak i att det inte skulle fungera, enda AC beroende prylen är blinkersreläet det är märkt AC. Kanske fungerar det med DC, har som sagt inte testat.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Allt har givetvis gjorts förut! Runt 1970 byggde min vän, elingenjören Rutger, om elsystem på Vespor på löpande band för gänget i Vespa Club Göteborg. Standardupplägget var allt ljus mm på batteri/DC, bara tändningen på AC. Två spolar laddade batteriet, en matade tändningen.
Utom på hans egen Rally 180 då, där han lät alla tre spolarna ladda batteriet och körde allt på DC. Jag har länge hållit utkik efter någon som fått tag på en SS eller Rally 180 med märkligt elsystem men inga har ännu uppenbarat sig.
/jens
Utom på hans egen Rally 180 då, där han lät alla tre spolarna ladda batteriet och körde allt på DC. Jag har länge hållit utkik efter någon som fått tag på en SS eller Rally 180 med märkligt elsystem men inga har ännu uppenbarat sig.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Varför vill man mata extraljusen med DC? All spänning till DC och AC kommer från samma spolar.
Helt rätt Jens, inget är nytt under solen.
En PX är lite enklare att konvertera eftersom elen är gjord som den är. Har man batteri redan så är det bara att flytta den grå kabeln till batteriet, men en säkring är att rekommendera så man inte bränner upp pärlan. Sätt en vanlig hängsäkring på kabeln, max 10 A, då borde man vara "säker"
.
Den säkring som finns är avsedd att skydda batteri/likriktare om likriktaren skulle haverera. Den enda förbrukaren på +12 DC är startreläet/startmotorn samt signalhornet. Det går att tuta om man slår på tändningen.
En PX är lite enklare att konvertera eftersom elen är gjord som den är. Har man batteri redan så är det bara att flytta den grå kabeln till batteriet, men en säkring är att rekommendera så man inte bränner upp pärlan. Sätt en vanlig hängsäkring på kabeln, max 10 A, då borde man vara "säker"

Den säkring som finns är avsedd att skydda batteri/likriktare om likriktaren skulle haverera. Den enda förbrukaren på +12 DC är startreläet/startmotorn samt signalhornet. Det går att tuta om man slår på tändningen.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Ja Du, reVintage, det är en bra fråga men jag skulle nog vilja göra det eftersom spänningen är högre från batteriet.
AC delen är begränsad/reglerad till c:a 13,5V medan batterispänningen är lite högre, 14,25 V enligt specen på regulatorn.
Fördelen är att lyset är konstant även om scootern är på tomgång eller varvar några tusen varv. Som en PX är nu så fladdrar lyset ordentligt vid tomgång, det är lite irriterande. Om man, som jag till exempel, kör mycket på kvällen så behöver man allt lyse som man ska få. Blinkers och parkeringsljus skulle fungera om Du fått stopp vid vägrenen, kan var viktigt.
AC delen är begränsad/reglerad till c:a 13,5V medan batterispänningen är lite högre, 14,25 V enligt specen på regulatorn.
Fördelen är att lyset är konstant även om scootern är på tomgång eller varvar några tusen varv. Som en PX är nu så fladdrar lyset ordentligt vid tomgång, det är lite irriterande. Om man, som jag till exempel, kör mycket på kvällen så behöver man allt lyse som man ska få. Blinkers och parkeringsljus skulle fungera om Du fått stopp vid vägrenen, kan var viktigt.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Man tappar aningen kapacitet när du likriktar och reglerar DCn, men du har ju iofs en kompensation från batteriet. Olle vill ju ha ett komplement med extraljus om jag förstått det rätt. Så visst, om man vill ha stabilare ljus vid tomgång så kan man ju lägga ordinarie hel/halv-ljuset via DC, men lägga extraljusen från AC.
Men Olle, jag tittade lite närmare på din fråga men blir nu inte klar över om det är ordinarie eller extraljus du vill ha.
Ingen som har ett schema på 5-pins regulatorn, hittar inget när jag googlar?
Men Olle, jag tittade lite närmare på din fråga men blir nu inte klar över om det är ordinarie eller extraljus du vill ha.
En likriktare är antingen hel eller trasig, tappar kapacitet vid högre belastning. Är andra strömbegränsande kretsar involverade kan dessa naturligtvis ha strömbegränsning inbyggda.men vill inte riskera att råka ut för att ha tömt batteri pga att likriktaren har för svag kapacitet.
Ingen som har ett schema på 5-pins regulatorn, hittar inget när jag googlar?
Som jag skrivit i annan tråd tidigare, så är jag inte nöjd med ljusutbytet från strålkastaren. Jag kör nu med H4, 35/35 W lampa av bästa kvalitet. Och lampan sitter i en klarglasreflektor.
Så jag funderar på att försöka höja spänningen till lampan genom att koppla in ett relä och mata det direkt från batteriet eller från Gs gråa utgång med direktkabel.
Men om det nu inte hjälper, så finns det Bi-Xenonsystem, men drivdonet kräver DC. Därav mina funderingar.
Nu ser jag på skissen från Vespalun att likriktaren är en halvvågslikriktare. Det borde väl då innebära att endast halva generatorns kapacitet utnyttjas som DC, plus konverteringsförluster. Så fattade jag det reVintage skrev till mig när jag fick diod och kondensator.
Så jag funderar på att försöka höja spänningen till lampan genom att koppla in ett relä och mata det direkt från batteriet eller från Gs gråa utgång med direktkabel.
Men om det nu inte hjälper, så finns det Bi-Xenonsystem, men drivdonet kräver DC. Därav mina funderingar.
Nu ser jag på skissen från Vespalun att likriktaren är en halvvågslikriktare. Det borde väl då innebära att endast halva generatorns kapacitet utnyttjas som DC, plus konverteringsförluster. Så fattade jag det reVintage skrev till mig när jag fick diod och kondensator.
Du kommer inte att få in en Bi-Xeon OlleM. Jag har redan provat
.
Nån illvillig Italienare satte en hastighetsmätare direkt bakom strålkastaren och sen var det förstört!
Det ryms helt enkelt inte, möjligen om Du flyttar fram strålkastare c:a 3-5 cm, men det blir inte snyggt.
Du kan däremot höja effekten på lampan till 55/60W och då blir det bättre men inte riktigt bra, man vill ha mer. Så länge man kör så blir inte lampan (reflektor/glas) för varm men man får passa sig att stå still någon längre stund.
Extraljus kan kanske vara nåt men jag har inte hittat något som lockar mig.
Du får ju nästan en volt mer genom att köra på batteri så lite bättre blir det

Nån illvillig Italienare satte en hastighetsmätare direkt bakom strålkastaren och sen var det förstört!
Det ryms helt enkelt inte, möjligen om Du flyttar fram strålkastare c:a 3-5 cm, men det blir inte snyggt.
Du kan däremot höja effekten på lampan till 55/60W och då blir det bättre men inte riktigt bra, man vill ha mer. Så länge man kör så blir inte lampan (reflektor/glas) för varm men man får passa sig att stå still någon längre stund.
Extraljus kan kanske vara nåt men jag har inte hittat något som lockar mig.
Du får ju nästan en volt mer genom att köra på batteri så lite bättre blir det

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Mätte AC-regulatorn (P200) för några år sedan och den klampar inte helt på 12V utan ligger något högre. Leif, antar att mätt DC resp. AC, IRL med PX?
Vill man ha högre AC-spänning kan man med fixa det genom att lägga ett par dioder i serie från minus på AC-regulatorn och till jord. Men då är det iofs risk att man blåser DC-delen.
Vill man ha högre AC-spänning kan man med fixa det genom att lägga ett par dioder i serie från minus på AC-regulatorn och till jord. Men då är det iofs risk att man blåser DC-delen.
Tror inte det är optimalt, bygg en egen regulator istället. Då kan Du bestämma utspänningen själv.
Kolla här http://mastercircuits.blogspot.se/searc ... 0regulator om Du vill grotta ner dig.
Kolla här http://mastercircuits.blogspot.se/searc ... 0regulator om Du vill grotta ner dig.

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Det lär bli suboptimalt hur man än gör med befintligt system där man kan anta att bef. spolar och batteri är begränsande faktorer. Leif, vilken av kretsarna syftar du på, hamnar på en sida med flera
? Hade du förresten mätt AC och DC på en PX?

Tänkte framför allt på denna http://mastercircuits.blogspot.se/2010/ ... lator.html.
Ja, jag har mätt men i sanningens namn kommer jag inte ihåg detaljer om det (var 3 år sedan). Kan ju hänga in batteriet och göra om mätningarna i helgen, är i Örebro ons/tor så jag hinner inte före det.
Det tar inte många minuter att testa detta, skulle kunna låna ett "true RMS" instrument så blir det lite exaktare.
Ja, jag har mätt men i sanningens namn kommer jag inte ihåg detaljer om det (var 3 år sedan). Kan ju hänga in batteriet och göra om mätningarna i helgen, är i Örebro ons/tor så jag hinner inte före det.
Det tar inte många minuter att testa detta, skulle kunna låna ett "true RMS" instrument så blir det lite exaktare.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Kul, ser fram emot detta. Nästa steg borde vara att mäta utan AC-shuntregulatorn och med realistisk last. Det är ju så att ju mer man varvar desto mer förluster försvinner i regulatorn.
Om man skulle göra ett hel DC-system torde det vara lämpligt att låta de seriekopplade spolarna flyta mot jord och helvågslikrikta med en Graetz-brygga och därefter reglera. Det var kanske i den ändan Rutger började.
Om man skulle göra ett hel DC-system torde det vara lämpligt att låta de seriekopplade spolarna flyta mot jord och helvågslikrikta med en Graetz-brygga och därefter reglera. Det var kanske i den ändan Rutger började.
Ser också fram mot att kunna få lite data om och ur den där boxen. Såg på något forum hur man med stor möda hade öppnat upp boxen för att se vad som doldes däri.
Jag har också hittat en beskrivning på en likriktare till P200 med de G G +B C -beteckningar som är på senare PX. Men visst är detta schemabeteckningen på en helvågslikriktare? Halvvågs är väl bara diod och stor kondensator?
Men jag har inte bara i denna tråden läst att det är en halvvågslikriktare för att helvågs är 4-5 gånger dyrare.
/Olle
Jag har också hittat en beskrivning på en likriktare till P200 med de G G +B C -beteckningar som är på senare PX. Men visst är detta schemabeteckningen på en helvågslikriktare? Halvvågs är väl bara diod och stor kondensator?
Men jag har inte bara i denna tråden läst att det är en halvvågslikriktare för att helvågs är 4-5 gånger dyrare.

/Olle