Lambretta TV 175 II -1960

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Ja nu jävlar sätter jag fart igen! Känns bra! :)

Jo, har i min prisförfrågan skrivit att plåten måste hanteras varsamt, kanske med annat blästermaterial än ramen för att de inte skall slå sig...

Har F.Ö. gjort en Att-göra och Att-köpa lista i excel, så nu blir det lättare att hålla koll och planera lite framåt. Är redan uppe på larvig hög slutsumma... :) så jag får nog revidera lite tankar... eller låta det ta längre tid :)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 23 Sep 2013, 18:36

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by Volvohans »

Du kanske skulle överväga syradoppning på detaljer som saknar hålrum, tex motorkåpor.
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by jencla »

Att blästra tunnplåt, som Lambretta-kåpor, är riskfyllt. Den som ska göra jobbet måste exakt veta vad han sysslar med, annars kan plåten sträckas så att delarna inte passar. Jag kan berätta ett antal skräckexempel. Beware :|
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Tackar för tipsen! Nu är dock vissa delar fortfarande på rostlagning, så inget blästrande ännu... Jag har som sagt vart noggrann att poängtera att de måste vara försiktiga med kaross-delarna, men att ramen nog tål lite mer stryk (...med tillägget: "men det där kan väl ni erfarna blästrare bättre än mig?") och de svaren jag fått har hittills verkat vettiga. (beror på tjocklek, materialets kondition etc.)

Läste att Peter S räser-libanes fick sig ett bad i "strip-all", men är det någon här som kan tipsa om detta går att få gjort i sthlms-trakten? ...och vad det kostar? I så fall kunde det ju vara ett alternativ.

Jag har sagt det förut, men jag gjorde ju en dundertabbe när jag bestämde mig för att helrenovera... borde ha låtit det vara... Bara tvätta av ordentligt, blandat ihop lite citronsyra och tapetklister och smetat på och lämnat några dagar, tvättat ordentligt igen, torkat i värmeskåp och klarlackat grejjerna... Vilken patina jag hade haft... *suck*
Där lacken väl sitter (på 95% av hojen) så sitter den ju stenhårt och verkar näst intill skottsäker...

Jaja, det är lätt att vara efterklok... :)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Ahhh... Produktiv kväll ikväll! 8)

Äntligen är den segdragna kampen mot svinglagren, s.k. silent blocks, till slut över! :) (notera väl det hemmapulade verket till avdragar-anordning...
Dessutom kom karossdelarna tillbaka från svetsarn - rostlagat och grovriktat, dvs. De värsta bucklorna fixade. Skönast är nog att ha blivit av med fula hål och alla sprickorna längs med kanterna av benskölden...


Image


Image


Image


Image
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by Peter Sundfeldt »

Ja, jag skulle verkligen rekommendera ett StripAll-bad för alla dina plåtdelar (inte aluminium-prylarna).
Skonsamt och effektivt. Har för mig att jag läste att det fanns någon i Norrtälje, och Ola Backer kände till dem...?
Ska själv lägga en papperslös LD150 i bad så småningom.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

åhååå... Tackar för tipset! Får försöka få kontakt med Ola då! Norrtälje är ju inte så långt. Har du nån idé om priset - mest som en jämförelse...?

Blästrarna jag pratat med (de har även sett bilder) vill ha ca 1500-2000 för att blästra ram, sidkåpor, bensköld och framstänka.
Övrigt -inkl. aluminium-prylarna - förutom bakre fotplattorna, är försiktigt glasblästrat av mig själv i en bekants hobby-blästerskåp. (Framstänkan går väl in där med men det kan bli tight...)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Märklig prissättning på blästringen! I V-ås resp. E-tuna står det ca 500kr på prislappen. Kan snart precisera då jag är på väg med en komplett Vespa, som iofs är aningen mindre.
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

"Välkommen till Stockholm!" :/

...Men litar man på att de är varsamma med sidkåpor etc. så allt inte slår sig när det är så billigt? Kan du rekommendera nån så är det inga problem för mig att ta en sväng förbi "Sme'stan". är det så billigt som du säger så är det ju billigare t.o.m. med soppapengar dit och hem igen..
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by jencla »

Exakt! Var försiktiga när ni väljer blästrare. Vänner i Gbg anlitade en gång en blästrare som var väldigt billig men som oftast blästrade fartyg. Katastrof! Metallen sträckte sig, inget passade ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Fick just detta från StripAll:
Hej,
Du kan också pröva med att kontakta Svenne på telefon:076-5635826 (har tyvärr inga mer kontaktuppgifter till honom, vet bara att han håller till i Västmanland (möjligen Eskilstuna?) och har tidigare köpt stora mängder StripAll för att köra StripAllbehandling yrkesmässigt åt kunder.)
Hoppas det löser sig.
Tack för ditt intresse av StripAllmetoden och lycka till.
med vänlig hälsning från
Roy Jansson
Geografikunskaperna verkar inte vara hundra men Västmanland är ju något så när i närheten.

Ang. blästringen så ska kan jag ganska snart svara på hur det blir IRL. Pratade med dem och de sa att det skulle gå på en timmes debitering á 500kr. Lammy-kåporna är ju känsliga så det är väl där frågetecknen finns. Vet iaf att de gör den här typen av jobb.

Info i länken:
http://fordonshobby.se/eskilstuna-blastringsteknik.html
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Ptja, om det är sidkåporna och benskölden som är känsligast kanske man kan lösa det hemma ändå, med sandpapper, svordomar och en druckens envishet :-) Framskärmen går med lite tur in i min bekantes hobby-bläster-box... Då är det bara ramen kvar och den kanske går på ca 1-2 h för ett proffs?

Gällande pris på blästring så svarade några att de räknade på ca 2h och att det då,skulle bli ca 2000 kr. Med lokalhyror och utrustning utöver lön till blästrarn så är det högre priset tyvärr rimligt här i tjockholm...


ReVintage: tackar för tipsen ödmjukast!

Hehe jo men Å andra sidan ligger ju Fagersta också i Västmanland... ;-) är det i e-tuna så är man ju där på lika lång tid som det tar att ta sig till jobbet på morgonen 8)

En annan idé är ju om det finns strip-all för privatpersoner - om man skulle gå ihop och göra gemensamt bad, men har för mig att man måste ha ett isolerat bad (för att hålla en viss temp) och att det inte bara är att hälla ut i avloppet sen...

Du får gärna göra din lokale blästrare en affärsreferens om du blir nöjd sen. Som sagt, kostar det en 500-ing så är det ju billigare för mig att köra T o R till E-tuna två gånger och få det gjort där. :-)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Lämnar preliminärt in mina bitar nästa vecka. Ska bara provmontera framskärm och gaffel i helgen. Kanhända de vill ha mer när det kommer till kritan men jag ska iaf testa.
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by Peter Sundfeldt »

Om jag har fel om Ola B:s kontakter, sök på StripAll och ringa alla som kommer upp. Någon någonstans i Sthlms-trakten håller säkert på med det badet.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

ReVintage: Får du vespan gjord för en 500-ing så lär en lambretta kosta mer, men är resultatet bra kan det ju vara värt att lämna in ramen om jag kan fixa det andra med sandpapper/svordoms-tekniken...
Tack så mycket för tipsen och så!

Peter: Tackar än en gång! Försökte PM:a Ola här, men de tre senaste PM:en jag försökt skicka hamnar bara i "Outbox". (de kanske ligger där tills mottagaren loggar in och kollar meddelandena?)
Har även petat lite på'n på SSKs sida på "Faecesbook"... 8)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Har du ringt till "Svenne" än för att ta reda på hur långt upp i obygden han håller till? Men Norrtälje är säkerligen närmre....
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Nä, har haft massa annat för mig ikväll men tänkte försöka få tag på'n imorn...
Ja, Norrtälje är väl ca 7 mil från mig... E-tuna är väl ca 10?
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Fick just offerten på sodablästring, men den går bort, 2000kr för Vespan! Blev dock lite nyfiken på JULAs sodabläster för att göra rent mindre bitar typ motorblock och förgasare.
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Aha... Såg just i dagarna ett klipp på youtube där någon sodablästrade rent en mopedmotor med gott resultat! Vet iofs inte om det var en konsumentprodukts-bläster... :)
Om du köper en och den funkar bra, kan jag kasta in nån hundring om jag får komma och pröva den på mitt motorblock. :)

Idag blev det en kort garage-sejour, då min styvmor behövde lite it-support, men jag fick iaf ut lite pinnbultar från blocket, kollat alla gängor (både bultar och hål), sandpapprat oerhört försiktigt på alla ytor som skall fästas tätt mot en packning och något annat, samt tvättat och gjort larvigt rent överallt.
Ett av hålen som med en pinnbult ska hålla transmissionskåpan på plats såg inge kul ut... Jag hade noterat det på komihåg-lappen som ligger i muttrar-och-pinnbultar-till-transkåpa-burken såg jag också sen. Får se hur pinnbulten fäster i det hålet, innan jag funderar ut nåt smart sätt att åtgärda det....

Jag fick även lite riktning gjort; cylinderkåpan är rätt bra åverkad på och nåt snille har kapat ut hålet för avgasfästet, på ett sätt som får en att undra om denne använt en slö kökssax, eller möjligtvis en nagelknipsare. För några garagebesök sen så filade jag till den ojämna kanten med Dremeln och rätade ut linjerna något. Det ser inte snyggt ut men det ser åtminstone inte ut som nåt en hammare och mejsel åstadkommit.... :) dessutom är en av skruvarna som håller cylinderkåpan mot svänghjulshuset (mag flange) ha gått av och sitter kvar avbruten i skruvhålet + att det hålet skruven går igenom på cylinderkåpan, är sprucket...

ikväll fick cylinderkåpan sig emellertid lite kärleksfullt stryk med hammare så nu börjar det passa igen... Måste banka till lite mer innan jag kollar om man kan laga hålet med såndär "kemisk metall"-gegga. Det är för litet för att svetsa känns det som.

Skulle vara smutt att få lite bättre finish på motorblocket och fixa det sista på svänghjulshuset, innan jag börjar stoppa i prylar igen... Kanske en sodablästring skulle göra susen?

Annars har jag lite egenhändig blästring att se fram emot också innan jag kan skicka iväg allt på lack...

Sen var det en liten beställning på verktyg, kopplingsdelar och silent blocks som ska skickas iväg också ja..
Förresten, nån som tycker att man borde satsa på de större silent blocks:en, istället för de mindre som sitter original? De större verkar krångligare att få dit eftersom man måste ha hålen åt rätt håll, men det kanske återgäldas i mindre behov av njurbälte och åtskruvning av karossdelar sen? :)



"Även en tusenmilaresa börjar med ett enda steg"
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 23 Sep 2013, 18:36

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by Volvohans »

Här finns hur du bygger egna blästerskåp,sodablästrar, rengöringstrumlor och fan vet vad !

http://www.homemadetools.net/category/cleaning
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Har just beställt en sån här:

http://www.ebay.com/itm/NEW-15-POUND-SO ... 2c71b79b87

Idén är att använda den till motordetaljer etc.
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 23 Sep 2013, 18:36

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by Volvohans »

Var skaffar du blästermediet till en sån Revintage ? Köpa det som bakpulverburkar lär bli dyrt.
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Vänta här... Är det inte soda tandhygienisten blästrar av tänderna med nuförtiden...? Måste höra med henne nästa gång!

Isf borde det finnas en större marknad för mediet och därmed fler som säljer på bulk kanske?
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Hmm på jula finns det t ex.

http://www.jula.se/sodablaster-018301

Här fanns det visst lite mer info: http://www.classichonda.se/forum_trad.php?id=6048
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Volvohans,
Glömt Googla :wink: ? Det finns flera källor som säljer rätt medel, bl.a. Jula. Närlant, bästa källan med lägst priser håller till i Örebro, se Jonas länk. 5kg dunk 125kr, 25kg säck 300kr.

Jonas,
Julas pistol känns banal och överprisad då den kostar ungefär lika mycket som aggregatet jag har på väg.

Ska hämta hem min stora kompressor annars lär det nog inte funka så bra. Räknar ändå med att använda den till mindre detaljer och motordelar.
Post Reply