Ladfynd VGL1T 1957
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Kanske lite overkill om man bara vill få en anständig bruksvespa men klart intressant.
Det drar ju iväg med ganska många tusenlappar innan man ens kan provköra så det gäller ju att veta vad man vill.
Men en APE cylinder kan vara bra att starta med, det räcker ju att man kommer upp i 10-15 hp på motorn och en vettig utväxling för att det ska bli roligt med en wideframe.
Det drar ju iväg med ganska många tusenlappar innan man ens kan provköra så det gäller ju att veta vad man vill.
Men en APE cylinder kan vara bra att starta med, det räcker ju att man kommer upp i 10-15 hp på motorn och en vettig utväxling för att det ska bli roligt med en wideframe.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Det var inte själva applikationen med Quattrini jag tänkte på utan snarare att det går att applicera en cylinder från en largeframemotor(med en hel del pyssel). En gjutjärns 177 går ju att få för ca 1000kr. Föreslog lite längre upp att man om möjligt skulle ta upp ett insug i blocket och köra reeds. Hittade faktiskt ett youtube-klipp där man ser en APE med insuget där jag föreslog.
Intressant med Ape, frågan är dock vad dessa kostar?
Intressant med Ape, frågan är dock vad dessa kostar?
Re: Ladfynd VGL1T 1957
VB1 motorn har 4,73:1 i utväxling på 3:an, det skulle kunna funka. Nästa 100 km/t vid 6000 rpm. Frågan är om någon har en VB1 motor liggande.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Ta en titt på denna sida https://www.facebook.com/media/set/?set ... 613&type=1, man måste ha ett FB konto!
Även denna sida har lite bilder (https://www.facebook.com/media/set/?set ... 785e200d60) den är dock öppen.
De siffror som jag sett på GSF med original cylinder (lite moddad men den vanliga 3 pinnbults varianten) är c:a 8-9 hkr och det är ju acceptabelt.
Även denna sida har lite bilder (https://www.facebook.com/media/set/?set ... 785e200d60) den är dock öppen.
De siffror som jag sett på GSF med original cylinder (lite moddad men den vanliga 3 pinnbults varianten) är c:a 8-9 hkr och det är ju acceptabelt.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Cool
!
Vad har GL-blocket för deckhöjd, dvs vevlagercentrum-blockets översida? Mätte nyss upp ett VNB/VBB-block till 85mm.

Vad har GL-blocket för deckhöjd, dvs vevlagercentrum-blockets översida? Mätte nyss upp ett VNB/VBB-block till 85mm.
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Cylinderhals VNB/VBB 66,8mm dia, sticker 39mm ner i blocket.
Re: Ladfynd VGL1T 1957
En galen ide för att bättra på utväxling vore att ekra upp en 12 tums fiddyfälg 32 ekrar med en 8tum scooterfälg som centrum.Korta ekrar blir det
Är det svårt att kapa och gänga ekrar.
utbudet av 12 tumsdäck är ganska bra.

Är det svårt att kapa och gänga ekrar.
utbudet av 12 tumsdäck är ganska bra.
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Nej och ja!
Inte svårt att kapa men att gänga!
Tror inte det blir snyggt heller.
Inte svårt att kapa men att gänga!
Tror inte det blir snyggt heller.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Ladfynd VGL1T 1957
kolla Roffes webshop, där kanske finns nåt som passar...
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 54
- Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
- Location: Göteborg
Re: Ladfynd VGL1T 1957
eller köp en trim motor
http://www.scooter-center.com/product/3 ... l*6*6*1*16
plugg and play (nästan lite el-fix 12v konventera) och kanske denna med http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... r=63003000
http://www.scooter-center.com/product/3 ... l*6*6*1*16
plugg and play (nästan lite el-fix 12v konventera) och kanske denna med http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... r=63003000
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Nej, det är INTE plug and play!
En Wideframe motor är inte samma konstruktion som en Largeframe.
Ta en titt på http://www.scooterhelp.com/tips/engine/engine.main.html så ser du skillnaden. En VGL1 motor är kolvstyrd och har förgasaren under en lucka i ramen under sadeln. Ska man stoppa dit en modern PX motor måste man förutom adaptern (den från SIP) även göra plats för förgasaren och det brukar innebära lite plåtarbete, inte säkert att tankhöjden räcker heller så man kan behöva en bränslepump också.
Lita inte på säljare, enligt dom passar allt dom säljer....

En Wideframe motor är inte samma konstruktion som en Largeframe.
Ta en titt på http://www.scooterhelp.com/tips/engine/engine.main.html så ser du skillnaden. En VGL1 motor är kolvstyrd och har förgasaren under en lucka i ramen under sadeln. Ska man stoppa dit en modern PX motor måste man förutom adaptern (den från SIP) även göra plats för förgasaren och det brukar innebära lite plåtarbete, inte säkert att tankhöjden räcker heller så man kan behöva en bränslepump också.
Lita inte på säljare, enligt dom passar allt dom säljer....

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Inte behöver man ngn tyskadapter, bara att svetsa ihop gammelsving med nymotor

För nytillkomna lyssnare så hittar ni hela tråden här:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=6947

För nytillkomna lyssnare så hittar ni hela tråden här:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=6947
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Ska ta det efter fredagsmyset immorrn om det är okej att ta hälften av pengarna som ska gå till restskatten
.
först filar jag lite på motorn som den är,får den ork och varvar mycket på trean ska jag spåna vidare.
Jag antar att det är no no med ekerfälgar på en scooter

först filar jag lite på motorn som den är,får den ork och varvar mycket på trean ska jag spåna vidare.
Jag antar att det är no no med ekerfälgar på en scooter

Re: Ladfynd VGL1T 1957
Okey Ola, allt går men kanske har inte alla tillgång till en TIG svets.
Mycket bra tråd i alla fall.
Du gillar ju "old school" trim (tänkte på Autisa) så detta borde Du ju gilla, eller .....?
Mycket bra tråd i alla fall.
Du gillar ju "old school" trim (tänkte på Autisa) så detta borde Du ju gilla, eller .....?
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Ladfynd VGL1T 1957
På tal om utväxling dreven på axeln med ryckutjämnarn 67,25,18,12.
Axel med växelkors 58,52,45
+- 1 i felräkning
22 kugg bakom kopplingen

Hjulupphängning bak genomgången samt okej.
Köper youghurt o salt på vägen hem
Axel med växelkors 58,52,45
+- 1 i felräkning

22 kugg bakom kopplingen

Hjulupphängning bak genomgången samt okej.
Köper youghurt o salt på vägen hem

Re: Ladfynd VGL1T 1957
Helt rätt räknat Hokkis
.
Kollade på en VNA motor som låg hemma (125 cc) och där ska det vara så här:
låda........julgran.....Slutvxl
56..........14...........12,2:1
50..........20...........7,6:1
43..........27...........4,8:1
Primären ska vara samma i båda motorena 22/67.
Inte lätt att formatera texten
.
Nu återstår det att se om den lådan passar i min VGL1 motor. I så fall får man ju en bättre utväxling.
Är det någon som vet om en 125cc låda passar i en 150cc motor? Wideframe motorer pratar vi om.

Kollade på en VNA motor som låg hemma (125 cc) och där ska det vara så här:
låda........julgran.....Slutvxl
56..........14...........12,2:1
50..........20...........7,6:1
43..........27...........4,8:1
Primären ska vara samma i båda motorena 22/67.
Inte lätt att formatera texten

Nu återstår det att se om den lådan passar i min VGL1 motor. I så fall får man ju en bättre utväxling.
Är det någon som vet om en 125cc låda passar i en 150cc motor? Wideframe motorer pratar vi om.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Hmm, hade för mig att jag hade 12 på ettan i de treväxlade VNA/VNB-lådor som ligger hemma. Måste kollas. Inte otänkbart att det kan funka i WF med en massa tur.
Hasse, vi kan väl göra som vi tänkte och jämföra lite av bråten vi har liggande hemma. Kom över med block, vev, koppling, julgran och utgående någon dag.
Kolla själv utväxling och farter i bifogad Excel-applikation:
http://www.revintage/varvfart.xls
Hasse, vi kan väl göra som vi tänkte och jämföra lite av bråten vi har liggande hemma. Kom över med block, vev, koppling, julgran och utgående någon dag.
Kolla själv utväxling och farter i bifogad Excel-applikation:
http://www.revintage/varvfart.xls
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Kan vara så jag rört ihop delarna i min låda, ska kolla i kväll.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Jo, mycke´ delar blire´
. Kan också minnas fel, dubbelcheckar ikväll. Surfade lite och jag misstänker att 14 stämmer då jag hittade 12,2:1.
En stor skillnad är att WF/LF-motorerna är att kickdrevet är integrerat med 1ans drev på WF.


En stor skillnad är att WF/LF-motorerna är att kickdrevet är integrerat med 1ans drev på WF.
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Jag hittar ingen bild hur man plockar ur kickaxeln,nån som kan länka.
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Helt rätt Leif, 14!
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Jag ska nog tillverka ett nytt stötdämparfäste bak som är ställbart,knäcker till en 2mm plåt i samma stil med fler hål(läs låg)
Det kanske går att modda framdelen på liknand vis.
Tändstift och spridare i avgasröret
Magnesium under golvet och hydraulfjädring samt tärningar i backspegeln.
Nä nu for jag iväg

Det kanske går att modda framdelen på liknand vis.
Tändstift och spridare i avgasröret

Magnesium under golvet och hydraulfjädring samt tärningar i backspegeln.
Nä nu for jag iväg

Re: Ladfynd VGL1T 1957
Erik Persson (aka Fixarerik) i Stockholm har byggt flera Wideframe lowriders, och är en man att konsultera om du ska gå den vägen. Det finns ett antal saker att tänka på. Bl a kan tanken hamna för lågt i förhållande till förgasaren, så att du mister självfallet och måste montera bensinpump. Men snyggt blir detHokkis wrote:Jag ska nog tillverka ett nytt stötdämparfäste bak som är ställbart,knäcker till en 2mm plåt i samma stil med fler hål(läs låg)![]()

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Hasse,
Erik byggde om ramen som jag just hämtade. Tror inte jag tagit in den när du var över sist. Jag har kontaktuppgifter om du vill kontakta honom. Nu tror jag dock att du är kapabel att lösa sänkningen där bak själv. Det allra lägsta Erik kör i bakänden på Vespa tror jag är stelt.
Anvisningar för ev. sänkning fram finns här:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=6919 alternativt kan man hänga dit en 8"-gaffel direkt. Jag har liggande. Hur man gör ett genomslagsstopp kan jag visa dig.
Erik byggde om ramen som jag just hämtade. Tror inte jag tagit in den när du var över sist. Jag har kontaktuppgifter om du vill kontakta honom. Nu tror jag dock att du är kapabel att lösa sänkningen där bak själv. Det allra lägsta Erik kör i bakänden på Vespa tror jag är stelt.
Anvisningar för ev. sänkning fram finns här:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=6919 alternativt kan man hänga dit en 8"-gaffel direkt. Jag har liggande. Hur man gör ett genomslagsstopp kan jag visa dig.
Re: Ladfynd VGL1T 1957
Kolla på detta…. tyvärr på "tyska"…men bilderna talar för sig. Stoffi's kommer erbjuda en trim kit under våren - antagligen kommer det då även säljas via SIP… De presenterar hela lösningen nu på Customshow i Ried den 1/mars...
http://www.facebook.com/stoffis.garage/ ... 613&type=1
http://www.facebook.com/stoffis.garage/ ... 613&type=1
"Blech und Freude Rollerjungen"