Omkromning

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
OlleM
Entusiast
Entusiast

Omkromning

Post by OlleM »

Jag efterlyser aktuella namn företag som kan åtaga sig omkromningsuppdrag. Läste just i annan tråd att Colsson i Landskrona fått de del grejer omkromade.
Själv har jag rödprickiga störtbågar. Har funderat på fälgfärg i silver. Trodde kostnaden för omkromning skulle bli för hög, men kanske?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Omkromning

Post by fritte »

Kromning är larvigt dyrt... ett snipalternativ kan vara, om bågarna bara har punktrost, polera upp dom, tvätta med tinner, sedan spraya dom med 2k klarlack från Biltema. Det blir billigare o kanske håller lika länge som nykromning... :mrgreen:
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Kontakta:

http://www.kromteknikgruppen.se/

De gör mycket åt bilentusiaster och har väldigt bra rykte.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Störtbågar, åtminstone nyare i "italienskt krom", rostar väldigt lätt. Är det gamla fina originalbågar från 50-60-talen är det säkert värt att kroma om dem men talar vi nyare bågar (till t ex en PX) kan det vara enklare och billigare att köpa nya.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Tack för alla svar. Det är "nya" italienska PX-bågar jag har. Andra uppsättningen. Jag trodde de skulle kunna räddas då jag lackade och vaxade dem som nya.
På tidigt 60-tal hade jag en Super och de bågarna höll både för omkulläggning och fuktigt malmöklimat.
Bagagehållare bak har jag i rostfritt, men den verkar skör, svetsfogarna har spruckit.
Har någon erfarenhet av rostfria PX-bågar?
Det verkar luta åt silverfärg. /Olle
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Hej! Jag har via en kontakt skickat mina delar till Polen för kromning. Det är ungefär halva priset mot här hemma. Jag fick kromat: 2st avgaskrökar, en generatorkåpa, ett styre, två broms/kopplingshandtag, 4st fram/bakändar till ljuddämpare, en lampsarg, 4st hjulmuttrar, 8st rör (c.a 150x50) till stötdämpare samt en massa smådelar...
Pris?...... 4000:-
Leveranstid?.........C.a 3 månader hem till dörren.
Allt var noggrant förpackat och varsamt hanterat.

De offerter jag fick i Sverige var på minst det dubbla och upp till 6 mån leverans.
Sök på kromfirmor i polen. t.ex http://www.polfix.se/forstklassing-krom ... len-polfix
/ Christian
Post Reply