Rally Femsatronic/Ducati
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Rally Femsatronic/Ducati
Har inköpt en Rally 200 motor precis. Har letat med blåslampa efter ett motornummer men det finns verkligen inget någonstans. Ser inte ut att vara slipat någonstans heller. Problemet är att jag måste köpa en tändspole, och det finns väl 2 olika om jag förstått det rätt (Femsatronic/Ducati). Hur ska man veta vad man ska ha om man inte hittar något motornummer?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Har inköpt en Rally 200 motor precis. Har letat med blåslampa efter ett motornummer men det finns verkligen inget någonstans. Ser inte ut att vara slipat någonstans heller. Problemet är att jag måste köpa en tändspole, och det finns väl 2 olika om jag förstått det rätt (Femsatronic/Ducati). Hur ska man veta vad man ska ha om man inte hittar något motornummer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kanske syns om du tar bort svänghjulet? kan man se det på spolar/pickup? har ingen superkoll på rally
Federico
<br />Har inköpt en Rally 200 motor precis. Har letat med blåslampa efter ett motornummer men det finns verkligen inget någonstans. Ser inte ut att vara slipat någonstans heller. Problemet är att jag måste köpa en tändspole, och det finns väl 2 olika om jag förstått det rätt (Femsatronic/Ducati). Hur ska man veta vad man ska ha om man inte hittar något motornummer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kanske syns om du tar bort svänghjulet? kan man se det på spolar/pickup? har ingen superkoll på rally
Federico
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Köpte en sådan här:
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 187&kId=74
Har slängt in motorn i min touring nu och kopplat allt förutom elen. Får ingen gnista. Har hittat en massa olika elcheman men eftersom jag inte hittar något motornummer så har jag ingen aning om vilken motor jag har. Skulle det vara möjligt att se om man tar bort svänghjulet och kollar? Ser ut på elcheman som att det ska vara en svart sladd från motorn till den lilla svarta elkopplingsboxen, men hittar bara röd, grön, gul och något som ser ut som mörkblå. Alla sladdar till tändspolen är kopplade. Man borde väl få gnista på tändstiftet även om kablarna från chassit inte är kopplade?
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... .nokey.pdf
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... nobatt.pdf
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... .B1977.pdf
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 187&kId=74
Har slängt in motorn i min touring nu och kopplat allt förutom elen. Får ingen gnista. Har hittat en massa olika elcheman men eftersom jag inte hittar något motornummer så har jag ingen aning om vilken motor jag har. Skulle det vara möjligt att se om man tar bort svänghjulet och kollar? Ser ut på elcheman som att det ska vara en svart sladd från motorn till den lilla svarta elkopplingsboxen, men hittar bara röd, grön, gul och något som ser ut som mörkblå. Alla sladdar till tändspolen är kopplade. Man borde väl få gnista på tändstiftet även om kablarna från chassit inte är kopplade?
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... .nokey.pdf
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... nobatt.pdf
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... .B1977.pdf
Femsatronic!
Du kan köra med en Ducati rakt av på din motor som ersättning, sök i forumet så hittar du tråden där det finns en länk som beskriver hur du gör.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Ok, hur ser man det där då? Spolen som satt på ser ut så här:
Någon som kan se på den om det är en Femsatronic eller Ducati?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Du kan köra med en Ducati rakt av på din motor som ersättning, sök i forumet så hittar du tråden där det finns en länk som beskriver hur du gör.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Ok, hur ser man det där då? Spolen som satt på ser ut så här:

Någon som kan se på den om det är en Femsatronic eller Ducati?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Då har du inte sökt ordentligt:
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... erms=femsa
Nej, du har inte köpt en Ducati, utan en ersättningsmodul för den ursprungliga Femsatronic-boxen. Den har vad jag kan se tre anslutningar, lika många som orginalet. Så det ska bara vara att koppla in på den stam som du kopplade loss från den gamla boxen. Ducatin sitter på modernare Rally-modeller och på P/PX-modellerna.
Rallyn är ganska strulig elmässigt, så det är nog en god idé att koppla in ALLT innan du testar för gnista.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Var det en ducati jag köpte? Har sökt forumet men inte funnit...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... erms=femsa
Nej, du har inte köpt en Ducati, utan en ersättningsmodul för den ursprungliga Femsatronic-boxen. Den har vad jag kan se tre anslutningar, lika många som orginalet. Så det ska bara vara att koppla in på den stam som du kopplade loss från den gamla boxen. Ducatin sitter på modernare Rally-modeller och på P/PX-modellerna.
Rallyn är ganska strulig elmässigt, så det är nog en god idé att koppla in ALLT innan du testar för gnista.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Var det en ducati jag köpte? Har sökt forumet men inte funnit...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Går inte att få gnista. Vet inte vad som är fel. Funderar på att konvertera till ny px tändning istället? Någon som har erfarenhet av det?
http://sip.sipww3.de/pages/details.php? ... c3bf155d96
Men då får man ju med en vanlig px-vev, skulle vilja sätta in en trimmvev istället när man ändå är inne och bökar...
http://sip.sipww3.de/pages/details.php? ... c3bf155d96
Men då får man ju med en vanlig px-vev, skulle vilja sätta in en trimmvev istället när man ändå är inne och bökar...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Går det inte att köpa delarna lösa?:D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är en speciell konverteringsvev (tror jag), men den kan du säkert öppna själv.
Federico
<br />Går det inte att köpa delarna lösa?:D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är en speciell konverteringsvev (tror jag), men den kan du säkert öppna själv.
Federico
Det KAN vara så att felet inte ligger i tändboxen, utan att din pickup ligger i fel position till svänghjulet (vanligt fel på Femsatronic-modellerna), eller att någon sladd/lödning gått av. Kolla att din tändplatta funkar som den ska innan du bränner mer pengar på nya grejor. Femsan är pålitlig när alla delar är i ordning, så det finns ingen anledning att byta bara för att byta.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Går inte att få gnista. Vet inte vad som är fel. Funderar på att konvertera till ny px tändning istället? Någon som har erfarenhet av det?
http://sip.sipww3.de/pages/details.php? ... c3bf155d96
Men då får man ju med en vanlig px-vev, skulle vilja sätta in en trimmvev istället när man ändå är inne och bökar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Går inte att få gnista. Vet inte vad som är fel. Funderar på att konvertera till ny px tändning istället? Någon som har erfarenhet av det?
http://sip.sipww3.de/pages/details.php? ... c3bf155d96
Men då får man ju med en vanlig px-vev, skulle vilja sätta in en trimmvev istället när man ändå är inne och bökar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************