Ladfynd VGL1T 1957

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

Image
Demontering påbörjad .Motorn går runt,cyllen var i braskick ingen rost.
Veven ser fin ut.Det fanns ingen olja i lådan,lagren låter illa men allt går runt.
Jag hittar inte några renov. trådar om denna motor VGL1M.
Eller kolvstyrt över huvud taget.
Jag har printat en gradskiva så jag kan mäta durationer innan jag klyver rovan.
Image
Motorbänk 8) smidigt att tippa motorn fram och tillbaka,hjulet låser fint mot bänken när man ska lossa muttern till bromstrumman.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

Yo Hasse!
Kul att du gått med här och att se att det händer lite sedan jag var ute sist.
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

ImageMotorn uppmätt ....
Avgas öppnar 105 grader efter öd.
duration avgas 128 grader
duration kanaler 110 grader
duration insug 134 grader med lucka i fånig kolv :-?
Jag vill montera reed och ett hemsnickrat avgas,tips mottages på lämplig mod av cylle.
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

Nu är motorn naken,endast kopplingen återstår.
Jag ska åka till revintage och låna hylsan till att lossa kopplings muttern.
Då ska jag passa på att kika på scootersamlingen 8) .
Finns alla lager/packboxar över disk i Sverige eller är nåt special?
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

Motorn nästan tom
Image
Image
Jag känner mej lite osäker på att demontera/montera lager o tätningar :oops:
Lista för motor
Koppling
Kolvringar
Packningar
Lagersats med tätningar.
Växelkors?
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by BooDaa »

Hej, Hokkis!
Det mesta du behöver finns att köpa till VGL1M. Värt att tänka på är att de flesta motordelar är samma som åttatumsmodellen Super, snarare är de efterföljande Touring. Trimdelar till denna är ungefär lika vanligt som gåslever på en veganbuffé, men om någon mer kunnig kommer med vettiga tips i den här tråden så kommer även jag bli glad. Min Touring -57 är utan tvekan den slöaste MC i mitt stall.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

BooDaa,
Har för mig att du försökte få till en trimtråd på FB utan att lyckas. Nu är ni två som vill få till det........
Hittade iaf det här på GSF:

http://www.germanscooterforum.de/topic/ ... page-1?hl= vl3 tuning
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

Ska köra google translate på denna sid ikväll och se om det går att snappa upp nåt tips.
Hålet i blocket är 65mm ca:
Adapter platta 10mm under cyllen från 3-4 bultar? 8)
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

Sen gäller det bara att hitta en billig trimcylinder med kolvmatning :wink: .
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

Hasse, borde det inte bli 5mm med en largeframe-cylinder eftersom vevstaken är 5mm längre på din gamla?

En modernare cylinder är strax under 67mm dia.

Kanske lite "far out", men eftersom du är inne på reeds så skulle du väl kunna köra med en std 177cc och ta upp hål någonstans i vevhuset?

Image
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

Nix, 60mm med 110mm stake :( .
Hokkis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2014, 19:15

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Hokkis »

VSD1T 57 mm slag :-?
63,5 bore
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

VSD1T är Rally 180.

SS180 är VSC1T och har 62 borr, 60 slag.
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by BooDaa »

Jag får väl damma av skolresan och läsa tråden, men jag verkar ha fastnat i att trimma large frame istället. Det nya projektet är ännu bara i planeringsstadiet, men jag ska inte kapa den här tråden för att skriva om det. :)
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by BooDaa »

"Skoltyskan" var det och inget annat..
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

Den här omnämda cylindern:

http://www.germanscooterforum.de/topic/ ... -erledigt/

ingår i moderniserad form i det kit jag har på den mörkröda. Kostar dryga 3k inkl. allt:

http://www.officinatonazzo.it/cilindri- ... 10.uw.aspx
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Popolino »

Varför inte pröva att söka i forumet på t.ex. ord som VGL1M, VGL1T, touring, trim, 1957, kolvstyrt m.m.
Finns en hel del att läsa...
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Vespalun »

VGL1M har följande data:
Slaglängd 57mm.
Kolv diam 57mm.
Vevstakslängd 110mm.
Kolvstyrt insug.
Cylinder med 3 pinnbultar.
Vevstake med bronsbussning i lilländan.
3 växlad låda.
Utväxlingen är (med std primärväxeln 22 67 (3.05)):
1:an 14.72:1
2:an 8.80:1
3:an 5.48:1

Det går inte köpa en bättre vev, nya finns dock.
Det finns dock en bättre stake att köpa (med nållager) men man måste byta den själv.
Ja inte mycket att trimma på i original, det blir en massiv ombyggnad.
Magnus Löf från Gävle har gjort en imponerande modifiering av en VGL1M motor, tror han byggde runt en Rotax cylinder. Massor av effekt men en hopplös växellåda.
Den ger med 10" däck (S83) 86 km/t vid 6000 rpm.
Vill man inte åka fortare så är det väl ok, men att ligga på 6000 rpm är lite jobbigt.
Min PX200 varvar 4600 vid 80 km/t och det är riktigt behagligt.
För att idas lägga energi på denna motor så måste man lösa utväxlingsfrågan, 3 växlar är inte mycket att jobba med och nån annan primärväxel lär inte gå att hitta. Eller finns det?
Någon som vet om man kan lyfta in en annan låda eller kanske byta primärväxel?
En ny cylinder går nog att hitta men då måste man bygga en ny platta för 4 pinnbultar.
Ja, allt går men är det värt jobbet?
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

Vespalun,

Det jag hittar bl.a. på GSF, säger 4,74 på slutväxeln vilket skulle innebära bortåt 100km/tim vid 6000rpm. Scooterhelp anger dock dina siffror. Men det kanske skiljer på olika marknader?

http://www.germanscooterforum.de/topic/ ... page-1?hl= vgl1 getriebe

Hasse,
Kom över med block, isärtagen koppling och växellåda så kan vi kolla vad som passar. Har en misstanke om att ett 23 kopplingsdrev kan passa. Om det är mindre hål i blocket än cylinderhalsen på en largeframe, så kanske du har kontakter som kan lösa detta.
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Vespalun »

Utväxlingen 5,48:1 har jag fått fram genom att räkna kuggarna i min låda. Såg att det stämde ganska så bra med andra datablad.
Nu har jag tyvärr inte läst GSF artikeln (måste nog göra det) men det kan vara så att dom har lyckats med att byta låda. Går det att få 4,74 i slutväxel då är det definitivt läge att göra ett allvarligt trimförsök, widekarossen är makalöst skön att köra :D .
Svetsa lite aluminium samt porta in en ny cylinder ska nog gå bra, andra har ju lyckats.
Började faktiskt med ett liknande projekt för flera år sedan men lade ned allt i samband med att jag köpte PX:en och när jag insåg begränsningarna med lådan.

Hmmm, detta verkar generera garagetimmar.....
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

Bra, du har kollat IRL. Men tråkigt, eftersom 4,74 hade varit utmärkt :) .
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Ola Lång »

Man kan modifiera in en 4 vxl. låda från en GS150 alternativt APE.
Lättast är ju att ta en hel GS150-snurra.
Sen finns det ju APE-cylindrar på 175cc som är trebultade!
Fransmännen har med glatt resultat skruvat på ett Quatrinkit på en GS vet jag.

https://www.youtube.com/watch?v=XRVpYWDNZzo

Lycka till! :D
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by Vespalun »

Hmmmm, APE cylinder och GS låda kanske finns det hopp för detta i alla fall :-? .
Hur som helst, det verkar vara 4,74 utväxling på dom engelsk licensbyggda vesporna (Douglas Clubman 150) och den låda ska tydligen passa.
Schysst video Ola :D
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ladfynd VGL1T 1957

Post by reVintage »

Även SIP har låtit bygga en GS med Quattrini. Det står litegrann om den på sid 32 i deras tegelsten. Mer här:
http://www.jockeys-boxenstop.de/projekt ... 72ccm.html
Post Reply