Inga svar men jag kämpar vidare. Har tagit upp avgas till 180 grader och insug till 165, får inte upp insug mer utan att kapa i raceveven från Pinasco och det känns fel att göra det så jag låter bli. Öppningshålet är större åt båda håll men har inget mått i nuläget. Bredd är samma som tidigare. Har dessutom beställt en PHBH 28 från hovleverantören Scooterkiosken.
Jag håller tummarna och hoppas på fin tvåtaktssång till våren!
Varför så lite hästkrafter?
Re: Varför så lite hästkrafter?
Så länge du inte ökar insugsarean i blocket så är det nog lite problematiskt. 25*11 motsvarar en förgasararea på 19mm. Med hjälp av reeds och genom att lägga material på utsidan av kopplingssidan kan arean ökas. Dessvärre ger Pinasco-veven ingenting i detta sammanhang.
- Attachments
-
- reeds.jpg (50.57 KiB) Viewed 4107 times
Nyfiken, har du kollat portarean på cylindern?
Hej
Pinasco kopplingen är jag lite nyfiken på... Fick du modifiera något för att få den att passa. Jag har en själv men får det inte riktigt att passa, det verkar behövas en spacer eller så har jag missat något i monteringen.
Pinasco kopplingen är jag lite nyfiken på... Fick du modifiera något för att få den att passa. Jag har en själv men får det inte riktigt att passa, det verkar behövas en spacer eller så har jag missat något i monteringen.
Jag körde kopplingen hela förra säsongen i en VNB(samma block som Touring). Det finns två tjocklekar på brickan som måste ligga bakom kopplingen, testa själv vilken som passar bäst. Jag kör den tunna. Det märks att de hårda fjädrarna skjuvar veven en aning, vilket Truls påpekade tidigt i tråden.

Nu har jag mätt insuget. 12X33mm får jag till. Vidhåller fortfarande att det var en STOR skillnad på si24an och PHBH30an i somras. Med alldeles (troligen) för liten insugsarea.
Vi får se vad det blir med PHBH 28an.
Håller på med en Quattrini motor också, på ett PX 125 block. Har den cyllen med kolvstyrt insug och reed ventiler. COSA koppling, COSA 200 växellåda med kort fyra. Strokad fullcirkel vev och sen tar jag nog PHBH 30an till den motorn. Pipe design blås
Skönt att slippa trånga insugskanaler på en motor i alla fall
Det är många hål i den cyllen. Får se om man lyckas åka mer än 300 mil utan att byta ringar!
Vi får se vad det blir med PHBH 28an.
Håller på med en Quattrini motor också, på ett PX 125 block. Har den cyllen med kolvstyrt insug och reed ventiler. COSA koppling, COSA 200 växellåda med kort fyra. Strokad fullcirkel vev och sen tar jag nog PHBH 30an till den motorn. Pipe design blås
Skönt att slippa trånga insugskanaler på en motor i alla fall

Det är många hål i den cyllen. Får se om man lyckas åka mer än 300 mil utan att byta ringar!
- Attachments
-
- Quattrini.jpg (61 KiB) Viewed 3983 times