Varför så lite hästkrafter?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Lone Wolf
Nybörjare
Nybörjare

Re: Varför så lite hästkrafter?

Post by Lone Wolf »

Inga svar men jag kämpar vidare. Har tagit upp avgas till 180 grader och insug till 165, får inte upp insug mer utan att kapa i raceveven från Pinasco och det känns fel att göra det så jag låter bli. Öppningshålet är större åt båda håll men har inget mått i nuläget. Bredd är samma som tidigare. Har dessutom beställt en PHBH 28 från hovleverantören Scooterkiosken.

Jag håller tummarna och hoppas på fin tvåtaktssång till våren!
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Så länge du inte ökar insugsarean i blocket så är det nog lite problematiskt. 25*11 motsvarar en förgasararea på 19mm. Med hjälp av reeds och genom att lägga material på utsidan av kopplingssidan kan arean ökas. Dessvärre ger Pinasco-veven ingenting i detta sammanhang.
Attachments
reeds.jpg
reeds.jpg (50.57 KiB) Viewed 4107 times
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Nyfiken, har du kollat portarean på cylindern?
OskarW
Drömmare
Drömmare

Post by OskarW »

Hej
Pinasco kopplingen är jag lite nyfiken på... Fick du modifiera något för att få den att passa. Jag har en själv men får det inte riktigt att passa, det verkar behövas en spacer eller så har jag missat något i monteringen.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Jag körde kopplingen hela förra säsongen i en VNB(samma block som Touring). Det finns två tjocklekar på brickan som måste ligga bakom kopplingen, testa själv vilken som passar bäst. Jag kör den tunna. Det märks att de hårda fjädrarna skjuvar veven en aning, vilket Truls påpekade tidigt i tråden.

Image
Lone Wolf
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lone Wolf »

Nu har jag mätt insuget. 12X33mm får jag till. Vidhåller fortfarande att det var en STOR skillnad på si24an och PHBH30an i somras. Med alldeles (troligen) för liten insugsarea.

Vi får se vad det blir med PHBH 28an.

Håller på med en Quattrini motor också, på ett PX 125 block. Har den cyllen med kolvstyrt insug och reed ventiler. COSA koppling, COSA 200 växellåda med kort fyra. Strokad fullcirkel vev och sen tar jag nog PHBH 30an till den motorn. Pipe design blås

Skönt att slippa trånga insugskanaler på en motor i alla fall ;-)

Det är många hål i den cyllen. Får se om man lyckas åka mer än 300 mil utan att byta ringar!
Attachments
Quattrini.jpg
Quattrini.jpg (61 KiB) Viewed 3983 times
Post Reply