PX-motor

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jörgen
Nybörjare
Nybörjare

PX-motor

Post by Jörgen »

Vet någon var man kan få tag på en px-motor?
Finns det någon skrot?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jörgen</i>
<br />Vet någon var man kan få tag på en px-motor?
Finns det någon skrot?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

händer tyvärr inte så ofta att det dyker upp i sverige, det finns några mc-skrotar men de är nog ständigt bevakade.

men man kan köpa nya och begagnade utomlands (tyskland) för ok priser, och frakten brukar inte vara allt för hög. Det har också dykt upp nya LML (indiska vespa) motorer både i asien och europa, tror att någon i danmark säljer sådana.

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kolla vespamotorer här: www.vespe.at 60€ kostar frakten. Dock 'grisen i säcken'.
Som Federico säger finns det LML-motorer hos danska LML-importören, www.vespaparts.dk
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Som Calle säger "grisen i säcken" från www.vespe.at. Jag beställde en PX 200-motor, blev lovad en motor i mycket bra skick tillverkad -86 eller senare (grova bakaxeln). Jag satte in pengar, men sen ville dom ha ytterligare ca 1200 kr för frakt, jag betalade det och fick en motor från 84 med Polinitrim, sprucken GS-kolv, bromstrumma där stålsplinsen släppt från aluminiumet och en förgasare med plåtskruv dragna där orginalbultarna fattades. Jag mejlade för att klaga men möttes av tystnad. Tidigare, innan jag beställde, besvarade man mejl samma dag... Jag har av Calle förstått att man för det mesta får bra motorer, men jag vet en kille som aldrig mer vill ha och göra med Vespashop. PS. Motorn är nu renoverad och sitter i Primaveran! DS.

Jonas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

riktigt tråkigt! men för de pengarna så är det väl värt att bråka tills man får rätt. bara för att de sitter där nere så kan man väl inte skicka skitprylar och bara komma undan med det.

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Otroligt tradigt.
Kankse kan dessa hjälpa? http://www.konsumenteuropa.se/

Jag vet om en cirka 15 PX och en T5-motor som kommer just från den firman och som puttrar runt i Skåne med omnejd.
Två av dom hade stora fel men andra har bara varit att montera eller montera efter lättare service.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

kolla med stoffis i österrike www.stoffis.com , där köpte jag en 200 för ett par år sedan. den såldes som en "ej kollad" motor och den behövde renoveras bla. så hade kopplingen rasat. den pröjsade jag 5 lappar för.

var ju någon som sålde på ssk marknaden renoverade för 8000:-...

just det sip och andra säljer ju nya motorer för typ 12 lax. ganska billigt.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Om jag kommer ihåg rätt så sålde Beltran i Madrid splitter nya (spanska?) PX(?) 200cc motorer för runt 800Euro. Sist jag var där stod det en i en monter men kollade inte priset för den.

/H
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Om jag kommer ihåg rätt så sålde Beltran i Madrid splitter nya <font color="red">(spanska?)</font id="red"> PX(?) 200cc motorer för runt 800Euro. Sist jag var där stod det en i en monter men kollade inte priset för den.

/H

Läste någonstans att alla P200-motorer tillverkas i Italien.
SIP säljer nya:

Motor PX200E Lusso E-Start
Art.-no. 78001000 10,695.73 kr net
:D8):)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Men som vanligt är priserna på SIP exkl moms, den dyker upp först på beställningssidan. Kan inte den tyska momssatsen men det blir nog några kronor/euro till.
/jens
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

16%

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Läste någonstans att alla P200-motorer tillverkas i Italien.

är säkert på det viset att de monteras där, men delarna tillverkas i asien (kina eller indien). många delar på PX motorn har blivit betydligt sunkigare (utseendemässigt) på senare år, om kvalitén är sämre vet jag inte.

Federico
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!

Prøv hos Ole Haag hos www.vespaparts.dk Jeg har kjøpt min P200-motor hos ham. Riktignok har ikke Ole motorene selv, men han kjenner til en i Kjøbenhavn som har en "låve full".

Motorene er som regel motorer som er tatt ut av kollisjonsskadede scootere. Min er en 1985 med oljepumpe og elstart. Den betalte jeg 3500,- Danske, men da var motoren komplett.

Motoren monterte jeg så bare direkte i min 1960 Touring etter å ha fikset det elektriske til 12V.:oops:

Har nå kjørt ca 5000km med motoren uten å gjøre annet enn å rense forgasseren, skifte gearolje og montere en SitoPlus-potte.:D

Men ja, motoren er sliten, men det fikser jeg med en renovering til vinteren! :D

Så min anbefaling er å ta en titt på hjemmesiden til Ole -han er dessuten en meget trivelig mann å snakke med! :)

Skulle du være skeptisk, så kan du sjekke http://www.copenhagen-sc.dk/forum/index.php og se hva status "Gamle Ole" har i miljøet i Danmark....:wink:

Hilsen Øyvind
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

"Gamle Ole" (Ole Haag) kan även jag rekomendera starkt, såpass starkt att det ligger som direktlänk på www.scootercity.tk

(se honom till höger i bild http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/bo ... 050304.htm )
Post Reply