Håller på och renoverar en 150cc VGLB1T, motorn är isärtagen och drivaxeln till bakhjulet urslagen.
Men det sitter en stor kronmutter som håller packbox och bakhjulslagret på plats, är den vänstergängad ? eller är det vanlig gänga ?
Har problem att få loss den trots specialverktyg, vill gärna veta hur den är gängad innan jag tar i utav helvete. MVH....
Muttern är vänstergängad, dvs du lossar den genom att vrida den medurs. Jag brukar sätta specialverktyget i en hylsa i en mutterknackare och köra på ganska lågt moment så lossnar den efter ett tag. Ev kan man värma lite med gasol på aluminiumet runt om så det expanderar och rör på sig.
Hej, Gasljus!
Det verktyget har varit restnoterat under väldigt lång tid. Har du möjlighet att lägga upp någon/några bilder så att man kan få se hur det ser ut?
Vänliga hälsningar, Fredrik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Tyvärr gick proppen när jag slog på datorn, vet ej när jag får igång den, men då skickar jag bilder på verktyget, försökte skicka bilder via telefonen, men dom gick inte igenom, tror dom är för stora, för många megabyte, vet ej hur man ändrar storlek/upplösning på bilderna med iPhone 4s
Jag vet vad du menar men tror att det handlar mer om trolldom och vindkantring.
Det är väldigt sällsynt att mina svar med bild laddas upp, men ibland fungerar det.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Nät-agget urkopplat från hårddiskar och moderkort mm smäller fortfarande proppar så jag köper ett nytt agg idag. Skickar bilder i helgen från min pc , annars lånar jag juniors pc och skickar bilder. Hoppas det räcker med ett nytt nätaggregat så inte massa annat skit har pajat också
Nej inte samma min har två olika fattningar finns kanske olika delningar på kronmuttern på olika vespa modeller
Nackdelen med mitt verktyg är att man måste dela motorn och slå ur drivaxeln först för annars kommer man inte dit med spärrskaft/förlängare då den splinsade drivaxeln sitter ivägen. Fördelen med mitt verktyg är att det passa två olika typer av kron muttrar, bilder kommer håll ut nån dag bara
Det kan man säga, packbox går väl att byta utan att ta bort kronmutttern, det går väl att ta bort kron muttern med mitt verktyg utan att dela motorn och slå ur drivaxeln, men då får man vrida specialverktyget med rörtång alt. slipa verktyget sexkantigt, man kommer inte åt med drivaxeln på plats, för verktyget har ett fyrkantigt hål i mitten för halvtumms hylsnyckelsats och i det hålet tittar drivaxeln ut... Bild på det magiska verktyget kommer
Hej.
Jag hade problem med min kronmutter. Utan specialverktyg kändes det hopplöst. Men med värme på godset så gick det lätt att försiktigt knacka loss muttern med ett dorn.
Lycka till
Med i packningssatsen följde några O-ringar två stycken vet jag inte var dom ska sitta. Den ena är 17mm och den andra 21mm i ytterdiameter.
Nån som vet var dessa O-ringar ska sitta ?