Larmprojekt PX [Färdigt]

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Larmprojekt PX [Färdigt]

Post by Martin O »

Jag har de bästa lås som finns på marknaden, men hur många och bra lås man än har, hindrar de inte klättrande ungar och klåfingriga personer. Ett larm stod högt på prioriteringslistan.
Detta larm införskaffades. http://xtrim.se/product_info.php?cPath= ... cts_id=421

Jag lär inte kunna utnyttja alla funktioner på min PX såsom startspärr och fjärrstart. Det viktigaste är dock larmfunktionerna.

Paketet innehåller vanligt rörelselarm samt ett närvarolarm, som varnar när personer är nära Vespan, utan att vidröra den. Samtidigt som larmet går sänds en signal till fjärrkontrollen, som talar om att larmet gått samt vilken sensor som blivit utlöst. Räckvidden uppges som max 5000m över öppet fält.

Image
Den "glittriga" lådan.

Image
Mycket grunkor och sladdar i förpackningen.

Idag hade jag "torrsim" med en uppkoppling mot ett löst mc-batteri och paketet verkar sköta jobbet väl. Jag kommer att uppdatera tråden under montering av larmet.
Last edited by Martin O on Sun 11 Apr 2010, 20:24, edited 1 time in total.
Go classic, not plastic
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Intressant! Går det att koppla ifrån funktionen att den larmar om nån kommer nära?
/ Christian
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

colsson wrote:Intressant! Går det att koppla ifrån funktionen att den larmar om nån kommer nära?
Japp det går att avaktivera medan rörelsealarmet är kvar.
Go classic, not plastic
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om man inte har batteri kan detta vara ett alternativ. :)
Image
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Då var larmet monterat och allt fungerar som det skall.

Image
Det största jobbet var att montera indikeringsdioden och dra kabeln ner i tutkåpan.

Image
Sirenen fick plats bredvid tutan. Alla delar levereras med kraftig dubbelhäftande tejp av hög kvalité. Det finns också skruvanslutning om man så önskar.

Image
All elektrisk anslutning togs från elcentralen under tutkåpan. Den stora svarta kabeln som går över allt elektriskt är matningen till min GPS.

Image
För att göra det enkelt för mig, monterades larmcentralen i handskfacket och kablarna drog jag in parallellt med blinkerskablarna.
Antennen och närvarosensorn monterades under handskfacket. Nu kan man lämna hjälmen på fotbrädan larmad. :D
Jag kopplade även in framblinkersen till larmet, så man får en indikering när larmet slås till eller utlöser.

Fjärrkontrollen är en historia för sig. När man stannar motorn piper det till efter 25 sekunder, samtidigt som fjärrkontrollen frågar om man skall larma eller ej. Man kan också välja om man vill ha tyst larm. Fjärrkontrollen vibrerar och talar om att larmet gått såväl vid tyst som ljudlarm.
Med fjärrkontrollen kan man även ställa känsligheten på larmenheten samt välja om närvarolarmet skall vara på eller av.

Jag tycker det är ett prisvärt larm och dessutom lättmonterat.
Go classic, not plastic
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ett elegant system! :)
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm..batteriet? Hade inte jag nåt på min PX i a f, jag fick dra Lucia-ljusslingan med matning direkt från likriktaren :-) Har du en PX med elstart?
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Bluesman wrote:Hmm..batteriet? Hade inte jag nåt på min PX i a f, jag fick dra Lucia-ljusslingan med matning direkt från likriktaren :-) Har du en PX med elstart?
Jo, det är en med elstart.
Go classic, not plastic
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Flyttar denna till 'Så funkar det', tycker den passar bättre där.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Är detta ett problem även på lägsta nivå av känslighet? :-?

Image
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

fritte wrote:Är detta ett problem även på lägsta nivå av känslighet? :-?

Image
Jag har hittills inte haft problem med det. Tänk på att det är ett larm utvecklat för motorcyklar med fladdriga plastkåpor, som kan ge resonans.
Just närvarolarmet har krävt lite intrimmning. När jag justerat det i garaget, har det varit överkänsligt ute. Min Schweiziska armekniv jag har i fickan har lämplig kryssmejsel för justering av trimpoten. Dessutom har jag tejpat över hålet till trimpoten, så vatten inte skall kunna leta sig in.
Go classic, not plastic
SimonEngmalm
Drömmare
Drömmare

Re: Larmprojekt PX [Färdigt]

Post by SimonEngmalm »

Min PX200e får inte stå ifred på parkeringen utanför lägenheten och överväger nu att skaffa ett larm. Hur tycker du, Martin eller någon annan som har ett liknande larm, att det fungerat nu när lite tid har gått? Drar det ur batteriet? Stör det grannarna?
Post Reply