Stort hål! Vad tror experterna?
Bakre stötdämpare VS5 - renovera eller byta?
Jag håller på och plockar ner min VS5 för genomgång av "allt".
Den har stått över 30 år och jag vill än så länge bara få ihop den i ett, fungerande, stycke innan jag tar beslut om ev. framtida steg 2 - isärtagning och renovering till finare skick. Den verkar definitivt hittills inte värre däran än att det skall kunna vara möjligt att genomföra steg 1 utan att råna banken.
I instruktionsboken står det ju lite grann skrivet som kan få en att tro att bakre stötdämparen är möjlig att fylla på (och därmed borde den kanske vara renoverbar?). Hur är det med det? Jag antar att det sk---r sig vad gäller reservdelar (tätnngar och annat). Och ett nytt bakfjäderben är ju inte dyrare än att man kan stå ut med det, men möjligheten att kunna fixa till originalbitarna har en lockelse i sig själv.
F.ö. packade bakfjädern på den VS5 jag ägde i ungdomen ihop en helg under tuff körning i samband med en vespaklubbträff i Tällberg. Vespa Club Borlänge, vill jag minnas att det var.
Så svampigheten där bak (Vespans) känns igen! Fram känns den lite bättre.
Några goda råd om detta skulle uppskattas.
Sture
Den har stått över 30 år och jag vill än så länge bara få ihop den i ett, fungerande, stycke innan jag tar beslut om ev. framtida steg 2 - isärtagning och renovering till finare skick. Den verkar definitivt hittills inte värre däran än att det skall kunna vara möjligt att genomföra steg 1 utan att råna banken.
I instruktionsboken står det ju lite grann skrivet som kan få en att tro att bakre stötdämparen är möjlig att fylla på (och därmed borde den kanske vara renoverbar?). Hur är det med det? Jag antar att det sk---r sig vad gäller reservdelar (tätnngar och annat). Och ett nytt bakfjäderben är ju inte dyrare än att man kan stå ut med det, men möjligheten att kunna fixa till originalbitarna har en lockelse i sig själv.
F.ö. packade bakfjädern på den VS5 jag ägde i ungdomen ihop en helg under tuff körning i samband med en vespaklubbträff i Tällberg. Vespa Club Borlänge, vill jag minnas att det var.
Så svampigheten där bak (Vespans) känns igen! Fram känns den lite bättre.
Några goda råd om detta skulle uppskattas.
Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Bakre stötdämpare VS5 - renovera eller byta?
Nej, det är inte lönsamt.
Den här t.ex, liknar originalet:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_20008940
Den här t.ex, liknar originalet:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_20008940
Stort hål! Vad tror experterna?
Jag har nämnt det här problemet förr och fått tips om att det nog kan gå att laga. Jag hade då ingen bild av det hela. Det har jag nu.
Vad tror de svetskunniga? Kan man få det här svetsat? Hålet för avtappningen är gigantiskt - se 8 mm bult som jämförelse. Dessutom ser det ut som en tidigare skada har reparerats. Jag anar en spricka ut till ytterkanten som ligger mot andra motorhalvan. Och så är det en massa goja (hårt som f-n, så det är kanske nå´t kemiskt, knappast svetsat) från avtappningshålet och in mot bakvaggan.
/Sture

Vad tror de svetskunniga? Kan man få det här svetsat? Hålet för avtappningen är gigantiskt - se 8 mm bult som jämförelse. Dessutom ser det ut som en tidigare skada har reparerats. Jag anar en spricka ut till ytterkanten som ligger mot andra motorhalvan. Och så är det en massa goja (hårt som f-n, så det är kanske nå´t kemiskt, knappast svetsat) från avtappningshålet och in mot bakvaggan.
/Sture

Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Det går att fixa men räkna med att du måste lämma in en rensad motorhalva eftersom det är gjutgods och troligen måste förvärmas innan svetsningen. Men jag tror absolut att en van aluminiumsvetsare kan fixa det.
/ Christian
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Jag pratade precis med en kollega som är svetsare och han bekräftade min teori efter att ha sett din bild. Godset måste också vara helt rent från olja om man ska svetsa i det. Då går nog hålet att fylla.
/ Christian
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Tack för svaret(-n)!
Även om jag inte har någon reservplan utan från början bestämt mig för att göra i ordning den här hojen så som det hela kommer att utveckla sig så känns det bra att veta att det troligen är en framkomlig väg att svetsa det som någon / några tidigare ställt till med i botten av motorn.
Håller som bäst på att ta isär motorn. Tar en sak i taget men stannar tyvärr ofta upp och börjar pilla med saker som lika väl kan vänta till senare. Typ göra rent och putsa upp. Idag tog det tyvärr stopp i och med att jag saknar en avdragare till kopplingen.
Det är lite kul ändå att pilla med den här. Det mesta är ju väldigt lätt och smidigt, jämfört med vanliga motorcyklar. GS-ens motor hanterar man ju med lätthet, både på mekbordet och när det skall bäras. Inte riktigt detsamma med mina Honda CX 500. En sådan motor väger 65 kg och det är mer än jag idag vågar mig på att försöka lyfta från golvet upp på bänken. Pumpen! Och i min ålder blir man tyvärr inte heller starkare med åren!
/Sture
Även om jag inte har någon reservplan utan från början bestämt mig för att göra i ordning den här hojen så som det hela kommer att utveckla sig så känns det bra att veta att det troligen är en framkomlig väg att svetsa det som någon / några tidigare ställt till med i botten av motorn.
Håller som bäst på att ta isär motorn. Tar en sak i taget men stannar tyvärr ofta upp och börjar pilla med saker som lika väl kan vänta till senare. Typ göra rent och putsa upp. Idag tog det tyvärr stopp i och med att jag saknar en avdragare till kopplingen.
Det är lite kul ändå att pilla med den här. Det mesta är ju väldigt lätt och smidigt, jämfört med vanliga motorcyklar. GS-ens motor hanterar man ju med lätthet, både på mekbordet och när det skall bäras. Inte riktigt detsamma med mina Honda CX 500. En sådan motor väger 65 kg och det är mer än jag idag vågar mig på att försöka lyfta från golvet upp på bänken. Pumpen! Och i min ålder blir man tyvärr inte heller starkare med åren!
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Det går bra att svetsa blocket, se bara till att båda blockhalvorna är ihopskruvade så det inte slår sig.
- jonte_malmo
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 17 Jul 2013, 21:15
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Testa inte själv med typ pinnsvets eller enklare mig, då är risken att hålet blir dubbelt så stort om det är alu. Gjorde det misstaget på en Pajero där en liten bit på ett fäste i motorn hade gått av. Det bara försvann när man satte till svetsen 

Lazio-blå 77:a Vespa 50 med 75cc Polini, 19mm Dellorto och Vespatronic
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Tack alla för bra svar! Då finns det kanske hopp för den här.
Såg igår att även gängorna i påfyllningshålet var på marginalen, om man säger... Det är uppenbarligen inte mycket de tål, de där 8-mm-hålen!
Vill också minnas att en och annan gick lite väl hårt åt dem, då på sextiotalet när kompisarna och jag hade sådan här maskiner..
/Sture
Såg igår att även gängorna i påfyllningshålet var på marginalen, om man säger... Det är uppenbarligen inte mycket de tål, de där 8-mm-hålen!
Vill också minnas att en och annan gick lite väl hårt åt dem, då på sextiotalet när kompisarna och jag hade sådan här maskiner..
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Om du svetsar igen oljetapphålet så bör du använda en tappborr(typ Granlund) när du tar upp det nya. Detta för att tätningsytan ska bli vinkelrät mot hålet.
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Bra tips! Tack! Det hade jag ingen aaaning om att det ens fanns. Jag får nog lämna den mer delikata delen av reparationen till "gammelmeken" på Lillemans här i Lund. Han brukar få till saker och ting så de funkar.
Plocka isär kan jag rätt bra. Ofta lyckas jag också sätta ihop. Till och med då och då utföra enklare reparationer men det stupar i regel på utrustningen. Det jag har är bara "basic stuff".
/Sture
Plocka isär kan jag rätt bra. Ofta lyckas jag också sätta ihop. Till och med då och då utföra enklare reparationer men det stupar i regel på utrustningen. Det jag har är bara "basic stuff".
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Man vet aldrig vad så här gamla grejor varit med om!
Jag kom lite längre med isärplockningen av min GS 150-motor idag. Och hittade naturligtvis grejjer som jag undrar över...
Under utgående axeln i själva motorhalvans gods finns det en massa fula märken. Värst i den inre motorhalvan men också en del småmärken i den yttre.
Helt klart är att någonting kommit i kläm mellan lådans drev och motorblocket. Det fanns inte ett spår av något främmande i motorn nu men nå´t måste ändå en gång ha ställt till det här.
Alla lager är tysta och fina - både storändens och ramlagren. Inget skadat, såvitt jag kan förstå.
Det är väl bara att putsa upp så att det ser lite trevligare ut och så skall ju halvorna ändå så småningom svetslagas (spricka och kvaddat hål runt oljeavtappningen).
Man får väl anta att det som orsakat märkena blivit åtgärdat för länge sedan - vespan har enligt förre ägaren inte varit igång sedan 1982.
Jag hade tänkt byta alla lager och annat men lutar nu åt att nöja mig med en riktig snikvariant av återuppväckande. Ta de genvägar som kan finnas och återanvända allt som inte är trasigt / utslitet. Håller den sedan ihop en säsong så får jag ta beslutet då om ev. fortsättning.
Såå sugen på en fungerande GS 150 är jag inte att jag blint kastar mig in i nå´t som kan kosta massor. En och annan tusenlapp - OK men inga tjocka buntar utan att först ha fått kännat den på pulsen.
/Sture


Under utgående axeln i själva motorhalvans gods finns det en massa fula märken. Värst i den inre motorhalvan men också en del småmärken i den yttre.
Helt klart är att någonting kommit i kläm mellan lådans drev och motorblocket. Det fanns inte ett spår av något främmande i motorn nu men nå´t måste ändå en gång ha ställt till det här.
Alla lager är tysta och fina - både storändens och ramlagren. Inget skadat, såvitt jag kan förstå.
Det är väl bara att putsa upp så att det ser lite trevligare ut och så skall ju halvorna ändå så småningom svetslagas (spricka och kvaddat hål runt oljeavtappningen).
Man får väl anta att det som orsakat märkena blivit åtgärdat för länge sedan - vespan har enligt förre ägaren inte varit igång sedan 1982.
Jag hade tänkt byta alla lager och annat men lutar nu åt att nöja mig med en riktig snikvariant av återuppväckande. Ta de genvägar som kan finnas och återanvända allt som inte är trasigt / utslitet. Håller den sedan ihop en säsong så får jag ta beslutet då om ev. fortsättning.
Såå sugen på en fungerande GS 150 är jag inte att jag blint kastar mig in i nå´t som kan kosta massor. En och annan tusenlapp - OK men inga tjocka buntar utan att först ha fått kännat den på pulsen.
/Sture


Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Man vet aldrig vad så här gamla grejor varit med om!
Det saknas en täckplåt på ryckutjämnaren, drevet med fjädrar. Reporna uppstod förmodligen när den eller nitarna lossnade. Sedan har någon klåpare förmodligen bara plockat isär och sedan satt ihop. Sånt lönar sig aldrig.
Det finns repsatser som innehåller nitar, fjädrar och plåtar.
Och förresten, ett vänligt tips är att du håller dig till en tråd angående din hoj, då är det lättare att följa ditt "projekt". Fyll på i samma tråd i stället för att göra nya inlägg hela tiden.
/P
Det finns repsatser som innehåller nitar, fjädrar och plåtar.
Och förresten, ett vänligt tips är att du håller dig till en tråd angående din hoj, då är det lättare att följa ditt "projekt". Fyll på i samma tråd i stället för att göra nya inlägg hela tiden.
/P
Re: Man vet aldrig vad så här gamla grejor varit med om!
Reporna uppstod förmodligen när den eller nitarna lossnade
Tack för tipset - hade iofs noterat att fjädrarna inte var täckta av en plåt på insidan (på utsidan är de) men tänkte att det kanske kunde vara på det sättet! Det du säger förklarar saken, rätt bra! Får nog se till att kolla alla drev noga - en flyktig koll igår visade inget anmärkningsvärt.
Fyll på i samma tråd i stället för att göra nya inlägg hela tiden.
Tack för tipset! Hade nog tankar åt det hållet men idealt skulle jag då ha fortsatt den första tråden jag startade. Flera av de senare jag startat saknade relevant rubrik, tyckte jag.
Will do from now on!
F.ö: Finns det ingen edit-funktion? Har ej lyckats hitta nå´n.
/Sture
Tack för tipset - hade iofs noterat att fjädrarna inte var täckta av en plåt på insidan (på utsidan är de) men tänkte att det kanske kunde vara på det sättet! Det du säger förklarar saken, rätt bra! Får nog se till att kolla alla drev noga - en flyktig koll igår visade inget anmärkningsvärt.
Fyll på i samma tråd i stället för att göra nya inlägg hela tiden.
Tack för tipset! Hade nog tankar åt det hållet men idealt skulle jag då ha fortsatt den första tråden jag startade. Flera av de senare jag startat saknade relevant rubrik, tyckte jag.
Will do from now on!
F.ö: Finns det ingen edit-funktion? Har ej lyckats hitta nå´n.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Man vet aldrig vad så här gamla grejor varit med om!
Du kam bara redigera dina inlägg 30 min från att de postats.
/ Christian
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Det har blivit lite pill i garaget sedan sist. Inga storverk men ändå något!
Har fått motorhalvorna nära nog fria från annat och så här ser det mest skadade stället ut:
Sedan undrar jag över detta:
Bakaxelns splines ser lite skumma ut men det kanske skall vara så?? Jag kan inte förstå vad som skulle kunna deformera dem så att de ser ut som de gör, utan funderar på om det kan vara något man gjort medvetet vid tillverkningen (för att få trumman i rätt läge).
Bromstrumman halkar ner så fint på splinesen och stannar där den bör vara, d.v.s. trummans och axelns splines matchar varandra perfekt i axialled. Inget slitage som jag kan se. Btw så är de är splinesen rätt söta - små och nätta. På mina CX 500 som ju inte heller är några effektmonster är motsvarande splines i slutväxeln bra mycket kraftigare. Men det är ju skillnad på uppgivna 8 hp och 50.
Jag tänker använda den här axeln om ingen säger åt mig att det är fel. Jag kan inte förstå att det skall vara nå´n fara på taket.
Kommentarer uppskattas!
Sture


Har fått motorhalvorna nära nog fria från annat och så här ser det mest skadade stället ut:

Sedan undrar jag över detta:
Bakaxelns splines ser lite skumma ut men det kanske skall vara så?? Jag kan inte förstå vad som skulle kunna deformera dem så att de ser ut som de gör, utan funderar på om det kan vara något man gjort medvetet vid tillverkningen (för att få trumman i rätt läge).
Bromstrumman halkar ner så fint på splinesen och stannar där den bör vara, d.v.s. trummans och axelns splines matchar varandra perfekt i axialled. Inget slitage som jag kan se. Btw så är de är splinesen rätt söta - små och nätta. På mina CX 500 som ju inte heller är några effektmonster är motsvarande splines i slutväxeln bra mycket kraftigare. Men det är ju skillnad på uppgivna 8 hp och 50.
Jag tänker använda den här axeln om ingen säger åt mig att det är fel. Jag kan inte förstå att det skall vara nå´n fara på taket.
Kommentarer uppskattas!
Sture


Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Lite sliten axel men ingen direkt fara "på taket".
Glappar inte bromstrumman så går det nog bra, kom bara ihåg att dra fast den med rätt moment (c:a 65 Nm).
Glappar inte bromstrumman så går det nog bra, kom bara ihåg att dra fast den med rätt moment (c:a 65 Nm).
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Vad bra! Tack för svaret!
Men det jag mest undrade över var "spiralvridningen" av splinesen på axeln. Tycker nog det ser konstigt / onormalt ut. Är det tänkbart att det kan bli så här av "vanlig" körning - fast jag vet förstås inte hur hojen hanterats / misshandlats tidigare i sitt "liv".
Och vad vet jag om metallurgi?
Om jag ser / tänker rätt så är "vridningen" i den riktning som motorn driver hojen. Vid första anblicken trodde jag att det var i andra riktningen och att det var så här det kunde se ut efter en massa nypningar /skärningar. Något som GS 150 inte var / är direkt okända för. Det är ju rätt klena grejor, trots allt. Men kan beskedliga 8 hp åstadkomma det här, ens på lägsta växlarna??
Har någon en bild av en annan sliten axel? Skulle vara intressant att jämföra.
Den yttre biten av splinesen sitter i bromstrumman som handen i handsken, så där verkar det vara tight och fint. Absolut inte en tillstymmelse till glapp.
/Sture
Men det jag mest undrade över var "spiralvridningen" av splinesen på axeln. Tycker nog det ser konstigt / onormalt ut. Är det tänkbart att det kan bli så här av "vanlig" körning - fast jag vet förstås inte hur hojen hanterats / misshandlats tidigare i sitt "liv".
Och vad vet jag om metallurgi?
Om jag ser / tänker rätt så är "vridningen" i den riktning som motorn driver hojen. Vid första anblicken trodde jag att det var i andra riktningen och att det var så här det kunde se ut efter en massa nypningar /skärningar. Något som GS 150 inte var / är direkt okända för. Det är ju rätt klena grejor, trots allt. Men kan beskedliga 8 hp åstadkomma det här, ens på lägsta växlarna??
Har någon en bild av en annan sliten axel? Skulle vara intressant att jämföra.
Den yttre biten av splinesen sitter i bromstrumman som handen i handsken, så där verkar det vara tight och fint. Absolut inte en tillstymmelse till glapp.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Hoppande växlar skulle kunna ge den effekten, speciellt om ryckutjämnaren är dålig
/HB
/HB
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Hej. Här är en dålig bild på min "bakaxel". Från en Touring 63a. Ryckutjämnaren var helt slut när jag öppnade den så det kan säkert stämma det som sägs ovan.
- Attachments
-
- IMG_0349.jpg (85.73 KiB) Viewed 13895 times
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Tack för bilden! Den visar ju exakt samma sak som min egen. VET vi att nya "axlar" inte ser ut på de här sättet? I min värld (och den är ju som den är) skulle jag kunna tänka mig en tillverkningsprocess där man vrider splinesen (under värme) för att skapa ett pålitligt stopp för bromstrumman. Splinesen grundas ju upp mot slutet men är inte vridningen ännu effektivare för att få till ett pålitligt och exakt "stopp"???
Som sagt - bara fritt fantiserande.
/Sture
På tisdag skall jag tala med min "Guru" - "gammelmeken" på Lillemans.
Som sagt - bara fritt fantiserande.
/Sture
På tisdag skall jag tala med min "Guru" - "gammelmeken" på Lillemans.
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Jaha - så var det med den saken!
Kollade mot en bild på SIP:s hemsida av en ny "output shaft". Å inte var det nå´n vridning på den, inte! Splinesen raka och fina hela vägen!! Jag borde inte fundera så mycket!! Det blir sällan rätt!
Då måste det förstås vara så att det har orsakats av antingen onormalt våld eller så blir det bara så där med tiden. Alltså en rätt svag konstruktion, kan jag tycka. Hur klarar då sig axlarna på högtrimmade vespor? Jag har ju sett att man plockar ut kring 30 hp ur de värsta. Bakaxlarna på dessa borde se ut som pasta gemelli efter en tid??
Nu vet jag i alla fall! Och det är förstås en god idé att hålla efter ryckutjämnare, växelkors och växellådans drev.
Och ja: ryckutjämnaren har definitivt varit defekt på den här - den har, som skrivits ovan, uppenbarligen varit i bitar en gång.
Tack för bidrag!
/Sture
Kollade mot en bild på SIP:s hemsida av en ny "output shaft". Å inte var det nå´n vridning på den, inte! Splinesen raka och fina hela vägen!! Jag borde inte fundera så mycket!! Det blir sällan rätt!
Då måste det förstås vara så att det har orsakats av antingen onormalt våld eller så blir det bara så där med tiden. Alltså en rätt svag konstruktion, kan jag tycka. Hur klarar då sig axlarna på högtrimmade vespor? Jag har ju sett att man plockar ut kring 30 hp ur de värsta. Bakaxlarna på dessa borde se ut som pasta gemelli efter en tid??
Nu vet jag i alla fall! Och det är förstås en god idé att hålla efter ryckutjämnare, växelkors och växellådans drev.
Och ja: ryckutjämnaren har definitivt varit defekt på den här - den har, som skrivits ovan, uppenbarligen varit i bitar en gång.
Tack för bidrag!
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Jaha - så var det dags för ännu en fråga. Tycker iofs inte att den passar under den ursprungliga titeln på tråden men vad gör man? Det var ju inte populärt med att starta en tråd för varje problem
Får väl skylla på att det är just det jag är van vid från de andra MC-fora jag brukar frekventera. Men jag vill inte krångla till det eller irritera, så därför stövlar jag på i samma tråd.
Jag har nu fått isär motorn i sina beståndsdelar. Och jag tror jag har skaplig koll (åtminstone än så länge). Men en liten pryl blir jag skum på: Nr 3 i nedanstående bild. Med nummer 025656.
Den kallas uppenbarligen "veke" men jag kan inte hitta nå´t som liknar det där bland delarna på mekbänken. Och inte heller såg jag något som såg ut så när jag plockade isär.
Är den nödvändig och finns den i så fall att köpa? Jag har inte dugt till att hitta den nå´nstans på nätet, ännu. Kan man göra en själv?

/Sture

Jag har nu fått isär motorn i sina beståndsdelar. Och jag tror jag har skaplig koll (åtminstone än så länge). Men en liten pryl blir jag skum på: Nr 3 i nedanstående bild. Med nummer 025656.
Den kallas uppenbarligen "veke" men jag kan inte hitta nå´t som liknar det där bland delarna på mekbänken. Och inte heller såg jag något som såg ut så när jag plockade isär.
Är den nödvändig och finns den i så fall att köpa? Jag har inte dugt till att hitta den nå´nstans på nätet, ännu. Kan man göra en själv?

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Den sitter intryckt i hålet i 4 och ska hjälpa till att smörja bussningen.
/P
/P
Re: Stort hål! Vad tror experterna?
Tack för svar!
Den där borde man kunna klara av att göra en egen variant av, tycker jag! Är det nå´n sorts textil originalet är gjort av så kan jag garantera att inget sådant fanns där när jag plockade isär.
Onwards and forwards...
/Sture

Den där borde man kunna klara av att göra en egen variant av, tycker jag! Är det nå´n sorts textil originalet är gjort av så kan jag garantera att inget sådant fanns där när jag plockade isär.
Onwards and forwards...
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).