I dag lämnade vevpartiet sista blockhalvan. Det råder ingen tvekan om att lagret måste bytas,det ena känns ganska grusigt. Vad är bästa sättet att få av dem ? Jag har sett varianter med att skära spår i dem med vinkelslip och sen vanlig avdragare. Nästa fråga bör man låta någon mäta kastet i veven ? Och till sist är specialverktyget för att dra veven på plats i blockhalvan nödvändigt ?
Har olika bud om att att förtst montra lagren i blocket och sen veven i dessa, har oclså sett förslag att först montera lagerna på veven och sen hela paketet i blocket.
Lite frågor om veven
Lite frågor om veven
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
-
- Mästare
Re: Lite frågor om veven
Hej
Bästa sättet är att värma på lagret med en gasolbrännare och sedan bända upp det med två mejslar eller ännu hellre dra loss det med en avdragare, antingen en specialanpassad till lagret eller en som består av två halvor som spänns in under lagret. Att hålla på med vinkelslip är riskabelt eftersom minsta repa på packboxarnas anläggningsytor kan göra att veven måste kasseras eller arbetas om professionellt.
Jag brukar alltid sätta lagret på veven först eftersom man kan värma blockhalvan av aluminium och sedan relativt enkelt montera ihop halvorna. Det är bara på modeller med rullager/nållager som PX och vissa smallframes som man sätter ytterlagret i blocket.
Specialverktyget från t. ex. SIP för att dra i veven passar tyvärr inte på Touring. Svänghjulsgängan är här M11x1.5 och den adaptern saknas. Kopplingssidans M12x1.5 finns däremot med.
/HB
Bästa sättet är att värma på lagret med en gasolbrännare och sedan bända upp det med två mejslar eller ännu hellre dra loss det med en avdragare, antingen en specialanpassad till lagret eller en som består av två halvor som spänns in under lagret. Att hålla på med vinkelslip är riskabelt eftersom minsta repa på packboxarnas anläggningsytor kan göra att veven måste kasseras eller arbetas om professionellt.
Jag brukar alltid sätta lagret på veven först eftersom man kan värma blockhalvan av aluminium och sedan relativt enkelt montera ihop halvorna. Det är bara på modeller med rullager/nållager som PX och vissa smallframes som man sätter ytterlagret i blocket.
Specialverktyget från t. ex. SIP för att dra i veven passar tyvärr inte på Touring. Svänghjulsgängan är här M11x1.5 och den adaptern saknas. Kopplingssidans M12x1.5 finns däremot med.
/HB
Hej
Jag använder SIPs verktyg med nr 10052700 för både kopplingssidan och svänghjulssidan. Funkar toppenbra. Monterar lager på veven, sedan drar jag in veven i blocket, först på kopplingssidan och sedan drar jag ihop blockhalvorna. Med samma verktyg. Har försökt med andra metoder tidigare men detta är det bästa sättet/ verktyget jag hittat.
Jag använder SIPs verktyg med nr 10052700 för både kopplingssidan och svänghjulssidan. Funkar toppenbra. Monterar lager på veven, sedan drar jag in veven i blocket, först på kopplingssidan och sedan drar jag ihop blockhalvorna. Med samma verktyg. Har försökt med andra metoder tidigare men detta är det bästa sättet/ verktyget jag hittat.
-
- Mästare
10052700 ser ut att vara ett bättre verktyg. Jag köpte 18119000 som skulle passa men som funkar mest till PK/PX/Smallframes. Ser att SIP lagt till en utförligare beskrivning på vad kitet innehåller och vad det passar till.
/HB
/HB
Har bekanta med tillgång till svarv. Tänkte se om de kan svarva en hylsa med m11x1,5 i ena ändan och m12x1,5 i andra ändan. Sen skall nog reten gå att lösa med gängad stång, rörstumpar och brickor. M 12an gängad hylsa kan jag köpa över disk, säljs som skarvhylsor till gängad stång.
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79