Knuffar igång en gammal tråd här...
Mycket intressanta funderingar och tips här ovan. Jag står själv inför - och delvis knädjupt i - arbetet att förbereda en Lambretta tv175 för lackering. Jag tänkte göra det mesta av grundjobbet själv, för att minimera kostnaden hos lackeraren och för att lära mig lite. Dessvärre råder ju konsensus om att det är i förarbetet man absolut inte får slarva, vilket gör mig lite nervös...
Har vart inne på
http://lackering.forum24.se/ och kollat lite, men det är lite som att försöka hänga med i diskussionerna i fikarummet på ett institut för partikelfysik och kvantmekanik...
Vl3150:s tips ovan är lite vad jag är ute efter som total novis på området. Tillsammans med det jag läst på lack-forum och i denna guide:
http://www.billackering.eu/WebRoot/vilk ... _final.pdf så klarnar det lite i alla fall.
Jag tänkte väl i stort följa tipsen ovan, men med vissa modifikationer. Jag tänkte nog följa lackerarnas tips om att "aldrig slipa med papper som skiljer mer än 100 korn än det som användes till föregående slipning" för att slippa repor. Detta innebär mer utnyttjande av armmuskler än ovan guide, men jag vill ju få det bra.
Tips på bra slip-papper och inköpsställe emottages med tacksamhet...
Jag är fortfarande lite osäker på vissa punkter- t ex. det här med ets-primer/epoxi-primer (som Hagmans CA gul som nämns ovan), ska man ha båda, eller räcker det med epoxi.
Ni som kört 2K-epoxi primer som rostskydd, har ni lagt det före eller efter spackel? (eller båda?)
Har ni kompressor och spruta, eller har nån penslat med gott resultat? Finns det på sprejburk? (inser svårigheten då det är 2 komponenter som skall blandas strax före användning...)
Jag vill ju att det skall bli bra och inser att det kanske mer handlar om slipteknik och fingertoppskänsla än val av material, men jag vill ju inte ha rostkrypningar, sprickor eller spackel-släpp som framträder efter nåt år eller två.
De flesta av mina plåtdelar (de synliga i alla fall) ; bensköld, sidkåpor, fotbrädor och framstänkskärm tänkte jag rostborsta, slipa, spackla, slipa, prime:a, slipa, lägga slipgrund och slipa själv.
Vissa grejer är redan totalt renblästrade - det mesta i onödan pga okunskap från min sida - och så kommer även ramen att vara.
Nån som vet hur man bäst förbereder blästrade föremål av både aluminium och plåt... är det samma extrem-tidskrävande pilljobb att slipa, prime:a, slipa, lägga slipgrund och slipa dessa med?
Många dumma frågor och mycket svammel, men nån kanske blir klokare i slutändan