Spackel och grund? Hjälp!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespaman
Entusiast
Entusiast

Spackel och grund? Hjälp!

Post by vespaman »

Har min gamla touring i delar sedan något år (efter en konfilikt med en bilist), och varningsklockorna börjar så smått ringa - bör nog fixa ihop den innan sommaren, annars blir det nog ett tioårsprojekt. Kartongerna hamnar längre och längre in i garagehörnet. Dessutom är det lite jobbgt att ha blästrade delar liggandes, dom rostar ju så smått bara av att ligga.

Status just nu är att karossen är blästrad, tutkåpan behöver riktas på något sätt, och det behövs spacklas lite här och där. Men eftersom det var typ 20-30 år sedan jag gjorde något liknande förra gången, så har jag glömt bort ordningen, och vad för material man ska använda. :roll:

Ska man lägga på grund först, och därefter spackel, eller börjar man med spackel direkt på plåten?
Kan man grunda och spackla själv, för att sen lämna bort för lackering? Har hört att det kan bli problem om spackel/grund inte är rätt för lacken osv.
Förslag på vad/var man handlar dylika produkter?

Sist men inte minst - finns det någon som kan rekomendera någon i stockholmsregionen som tar småjobb som vespor? Skulle kunna tänka mig att lämna bort allt plåt/lack om jag hittar någon som vill göra det, men det är väl en utopi...
colsson
Lärling
Lärling

Re: Spackel och grund? Hjälp!

Post by colsson »

Man kan hålla på i all evighet med rostskydd, spackel, washprimer, slipgrund osv..
Men det räcker långt med en 2k rostskyddsgrund, sen ett 2k spackel och slutligen en 2k solid lack alternativt en vattebaserad metalliclack och en 2k klarlack utanpå. Blanda inte 1k och 2k produkter såvida inte 1k är vattenbaserad. Är du osäker och tveksam på hur du ska göra så lönar det sig ofta att lämna bort jobbet. Be om en offert! Räkna med att 2k på sprayburk kostar 250kr/burken.. Jag vågar påstå att man med dagens produkter kan få riktigt bra resultat hemma i garaget. Jag lackar själv en hel mc med vattenbas och 2k klarlack på sprayburk och får ofta höra av folk som sett det, att en lackerare inte hade gjort det bättre. Givetvis finns det gränser. Jag skulle inte ge mig på att lacka en motorhuv med sprayburk men en liten Vespa är inget problem.

Min två sidkåpor + styrkåpa till px200 kostade 800kr att lacka på firma. Då höll jag själv med baslacken. Det hade inte blivit billigare om jag gjort det själv.
billackering.eu bilfarg.se tipro.se
/ Christian
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Supertack, nu blev det lite klarare!

Jag gissar att en vanlig (bil-) plåtverkstad kanske inte vill befatta sig med en vespa i delar, så jag håller på att motivera mig själv att göra fixa förarbetet själv. Ungefär hur många sprayburkar 2K grund kan det tänkas gå åt? Ganska många, antar jag, eftersom alla ytor är renblästrade.

Tycker inte själv att jag är så duktig på att lacka, det börjar gärna rinna.
Vl3150
Drömmare
Drömmare

Post by Vl3150 »

Skulle jag vara dig så skulle jag göra såhär:
Steg 1: Grunda med en epoxigrund (Hagmans funkar bra)

Steg 2: Spackla med ett 2-komponents spackel tills du uppnår det resultatet du känner dig nöjd med, Minsta missarna kommer att synas sen så var riktigt noggrann=) Det lönar sig

Steg 3: Spruta på en slipgrund (Hagmans funkar bra) Slipgrunden tar bort de sista ojämnheterna och funkar som grundfärg innan lacken.

Steg 4: slipa lätt på slipgrunden med 400papper

Steg 5: nu är det dags för färgen! Färgen köper du hos din närmaste lackerare, oftast kan de fixa sprayburkar till dig, köp även klarlacken där!
jag gillar att arbeta med färgspruta eftersom det är lättare att få en jämn yta, men är man noggrann så kan man få till det bra med sprayburk också,
är det metallic färg så lägger du ett "effektvarv" efter du fått färg på delen (man håller spray/burken 30-40cm längre bort för att få metallbitarna i lacken att lägga sig) Kan vara lite överkurs;)

Steg 6: När basfärgen har torkat är det dags för klarlack, precis innan det börjar rinna så har du bästa ytan, lägger du på för mycket på samma ställe blir det rinner klarlacken, lägger du på för lite så blir det apelsin yta,

Steg 7: Skulle det mot all förmodan bli rinningar på klarlacken så väntar du två veckor, skrapar försiktigt bort rinningen med ett nytt rakblad, här gäller det att vara stadig på handen! Sen polerar du över området du har skrapat på.

Lycka till!
och som sagt, ju mer noggrann du är med underarbetet, desto bättre blir resultatet:)
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Är det någon nackdel med att pensla på epoxigrunden, eller går det lika bra som att spraya (Inser såklart att det blir svårt att komma åt på en del ställen med pensel)?
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Man kan ju lätt få penseldrag i den torra färgen och det går åt mer färg. Annars är det väl inga större nackdelar.
/ Christian
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kostmedveten »

Så här gjorde jag och nu en tid efter är jag mycket nöjd.
http://bilder.oscarsmcsida.se/#!album-37

Med vänlig hälsning Oscar
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Knuffar igång en gammal tråd här...

Mycket intressanta funderingar och tips här ovan. Jag står själv inför - och delvis knädjupt i - arbetet att förbereda en Lambretta tv175 för lackering. Jag tänkte göra det mesta av grundjobbet själv, för att minimera kostnaden hos lackeraren och för att lära mig lite. Dessvärre råder ju konsensus om att det är i förarbetet man absolut inte får slarva, vilket gör mig lite nervös... :)

Har vart inne på http://lackering.forum24.se/ och kollat lite, men det är lite som att försöka hänga med i diskussionerna i fikarummet på ett institut för partikelfysik och kvantmekanik... :P

Vl3150:s tips ovan är lite vad jag är ute efter som total novis på området. Tillsammans med det jag läst på lack-forum och i denna guide: http://www.billackering.eu/WebRoot/vilk ... _final.pdf så klarnar det lite i alla fall.

Jag tänkte väl i stort följa tipsen ovan, men med vissa modifikationer. Jag tänkte nog följa lackerarnas tips om att "aldrig slipa med papper som skiljer mer än 100 korn än det som användes till föregående slipning" för att slippa repor. Detta innebär mer utnyttjande av armmuskler än ovan guide, men jag vill ju få det bra.
Tips på bra slip-papper och inköpsställe emottages med tacksamhet...

Jag är fortfarande lite osäker på vissa punkter- t ex. det här med ets-primer/epoxi-primer (som Hagmans CA gul som nämns ovan), ska man ha båda, eller räcker det med epoxi.

Ni som kört 2K-epoxi primer som rostskydd, har ni lagt det före eller efter spackel? (eller båda?)
Har ni kompressor och spruta, eller har nån penslat med gott resultat? Finns det på sprejburk? (inser svårigheten då det är 2 komponenter som skall blandas strax före användning...)

Jag vill ju att det skall bli bra och inser att det kanske mer handlar om slipteknik och fingertoppskänsla än val av material, men jag vill ju inte ha rostkrypningar, sprickor eller spackel-släpp som framträder efter nåt år eller två.

De flesta av mina plåtdelar (de synliga i alla fall) ; bensköld, sidkåpor, fotbrädor och framstänkskärm tänkte jag rostborsta, slipa, spackla, slipa, prime:a, slipa, lägga slipgrund och slipa själv.
Vissa grejer är redan totalt renblästrade - det mesta i onödan pga okunskap från min sida - och så kommer även ramen att vara.
Nån som vet hur man bäst förbereder blästrade föremål av både aluminium och plåt... är det samma extrem-tidskrävande pilljobb att slipa, prime:a, slipa, lägga slipgrund och slipa dessa med?

Många dumma frågor och mycket svammel, men nån kanske blir klokare i slutändan :)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Be om två offerter. En helt komplett lack och en med bara kulör och klarlack...så kan du ju se om du tycker att det är värt jobbet att slipa/spackla själv samt lägga kväll efter kväll på lackforum. Jag förstår att man själv vill lära sig och testa dig fram, det har jag själv gjort men fråga dig själv om du inte ska börja i mindre skala? Träna på lite smådelar först och vänta med scootern. Alla kan lära sig lacka och det finns hundra olika tekniker som alla är rätt. Därför är det många gånger bra att själv prova sig fram lite och börja med småsaker.
Hade du bott i närheten av mig, så hade det varit lättare att visa dig lite saker "live"..
Jag själv brukar lämna bort mina grejer för blästring och rostskyddsgrundning. Då är det rostskyddat och klart och jag behöver inte stressa med färgen. Sen spacklar jag och lägger sen en vattenbasfärg färdigblandad i sprayburk eller med spruta/kompressor. Efter en veckas torktid lägger jag på en 2-komp klarlack från sprayburk (spraymax heter den, googla. Finns på bla mekonomen i best.sortimentet)
Det blir ett riktigt bra resultat och jag får ofta höra att "lackeraren inte hade gjort det bättre"

Rostskydd ska man ha närmast metallen. Det är min åsikt..
Du kan PM:a eller maila mig frågor..
/ Christian
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Tackar för tipsen Christian!

Jo, offerter skall tas in, helt klart. Jag tänkte absolut inte göra allt själv, men nu när jag har börjat slipa bort rostfläckarna är jag ju nyfiken på vilken primer jag skall använda (nåt jag frågar lackerarna om i offertfrågningarna) OM jag nu skall smälla på nån primer för att sakerna inte ska börja rosta innan de kommer till lackeraren... (har inte möjlighet att göra så mycket på en gång).

Då väcks ju frågan om huruvida man skall spackla före eller efter grundfärg och precis som du skriver verkar det finnas lika många åsikter som det finns lackerare... :)

Att göra grundarbetet, eller delar av det, för att lära mig handlar inte om att jag skall lyckas första gången, eller spara pengar, eller vara mest konstnadseffektiv. Jag antar att jag har nån form av OCD-light och det i kombination med uppväxtens alla "Så-funkar-det-böcker" gör mig extremt vetgirig.
Den främsta anledningen jag vill lära mig mer om grundarbete och lackering är att kunna bli en bra beställare... även om jag lämnar bort allt så vill jag ju kunna veta vad lackeraren pratar om, svara på frågor om hur jag vill ha det och för att kunna se om lackeraren i fråga är en klåpare eller inte. :)

Din idé om att testa på mindre och andra saker är ju såklart ett av de bästa tipsen, men jag har varken skrotbitar att testa på, eller koncentrationsförmåga nog att få en random plåtbit att bli fin. Jag behöver "på-liv-och-död-motivation" som man bara kan få genom att riskera sabba och få göra om på de riktiga bitarna... :)

Tackar för erbjudande om mer tips och trix, jag tror jag har planen klar för mig nu iaf:

-prata med lackerare och fråga om pris för grundjobb + lack och bara lack.
-fråga lackerarna om det är ok att jag grundar allt med hagmans CA stålplast 2k epoxy eller nåt annat.
-fundera på om det är värt det.
-göra det som den vettigaste lackeraren tycker att jag ska göra.

:)

Spraymax har jag sett faktiskt, de verkar ha en hel del omtyckta produkter.

för att komplicera saker så har jag ju som sagt en hel del blästrade grejer, emedan de synliga plåtdelarna -kåpor mm. har jag fått rådet att snarare syradoppa eller slipa då de lätt slår sig. De flesta lackerare däremot verkar anse att det inte är nån vits att ha det plåtrent om det inte rör sig om nån jänkebil med obskyr plastfärg...
Viktigast för mig i slutändan är att det blir fint och blir det inte det, så vill jag inte kunna/behöva gnälla på lackerarens insats...
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Post Reply