Demontera svänghjul touring 59a, tänkt rätt ?
Demontera svänghjul touring 59a, tänkt rätt ?
Dags och rycka svänghjulet på touringen. Är det meningen att man låter spårringen sitta kvar och låter muttern med inbyggd bricka trycka mot denna ? Håller verkligen detta, jag såg ingen gänga på svänghjulet. nåt annat man skall tänka på ?
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
Re: Demontera svänghjul touring 59a, tänkt rätt ?
Du måste ha ett mothåll, dessa brukar normalt låsa mot fläktvingarna.
Re: Demontera svänghjul touring 59a, tänkt rätt ?
Helt riktigt Hans! Kombinationen kragmutter och låsring gör att svänghjulet har sin egen inbyggda avdragare. Gängorna sitter således på veven. Det brukar fungera bra, men om något ger med sig så är det låsringen som hoppar ur sitt spår. Att låsa svänghjulet är bra, men inget krav. Kraftkarlen lägger helt enkelt den lediga handen på fläkten som mothåll och skruvar nonchalant ut muttern. Om du inte är fullt så muskulös bör du skruva fast något i blocket där fläktkåpan suttit och låsa mellan två av fläktens vingar. Jag tror att scooterhelp.com har bra bildguider till detta om du saknar specialverktyg.
Lycka till!
Lycka till!
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Demontera svänghjul touring 59a, tänkt rätt ?
Polygrip (modell jättestor) plus handkraft och hjulet hoppade av med ett muntert snäpp !
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79