Värmenyp och Förgasarbestyckning sprint 150 66:a

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
ajez
Entusiast
Entusiast

Värmenyp och Förgasarbestyckning sprint 150 66:a

Post by ajez »

Hej!
Har precis tagit mitt körkort, och varit ute och åkt ca 50 mil på vespan!
På väg hem från jobbet förra vecka fick jag dock ett bakslag...
Raksträcka, 25°C i luften sol, nu skulle hon få sträcka ut!
Mätaren närmade sig bottenläge.. då händer det. Bakhjulslåsning, skrik och rök...
Värmenypet var ett faktum (tidigare moppeåkning satt i ryggraden o jag kopplade ur).
När hastigheten var runt 30 km/h släppte jag kopplingen och motorn gick runt ige (stannade o lyssnade efter missljud, allt verkade oK)

Väl hemma plockades cylindern av och jag kunde konstatera att den klarat sig förhållandevis bra, några grunda repor som nästan helt försvann efter honing. Ny kolv beställdes (hemma efter 4 dagar) och monterades.

Började även kika lite på förgasarens bestyckning en 20/17D (sprint 66:a tvåportad 150cc)
Munstyckena som satt i var följande:
Huvudmunstycke 100
Diffusor BE1
Main air Bleed Luft 185

Är detta en vettig setup? Eller får den för lite luft. I Haynes boken skall Main air bleed vara 140!
Kan 185:an i kombination med 100 vara orsaken till nypet.
Kan jag använda 185:an (har bara den)? Tillsammans med större huvudmunstycke har en sats med 105-128.

Tändstiftet har sett bra ut (brunt), men lite ljust vid "nypet"
Tacksam för all hjälp!
Andreas
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Värmenyp och Förgasarbestyckning sprint 150 66:a

Post by henrikborjeson »

Först grattis till körkortet och kul att du skaffat vespa

När vespan nyper under de omständigheterna så är det bestyckningen på huvudmunstycket som brukar vara fel (under förutsättning att tändning står rätt och stift är rätt)

Din Sprint ska enl. Piaggio ha 103 i huvudmunstycke och 160 i luftmunstycket så den är helt klart snålt bestyckad. Antagligen har man tagit munstycken från en Touring 150 som har 100 resp 185. Börja med att sätta i rätt munstycken, kanske tom gå upp till 105 och se hur den går. Mixern ska vara E1 - vet inte riktigt vad B står för i BE1. Startmunstycke 60 och lock till munstycke 140.

Bra 2T olja (Jag använder Castrol, Bel-Ray eller Motul) är också viktigt. Kolla även om motorn "piggats upp" - bottnar du mätaren på en Sprint så är den kanske inte helt original :-)

MVH/Henrik B
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Carburettor Main Jet Slow Jet Air corrector Jet Air calibrator jet cover Mixer Starter Jet
SI 20/17D 103/100 42/100 160/100 140/100 E1 60/100
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Tackar så mycket Henrik!
Tändningen står rätt och jag kör på ett NGK B7HS stift. Man kanske skall ha något annat?
Man kan alltså inte använda 185:an och gå upp på ännu större huvudmunstycke?
Jag har kört på Castrols TTs olja i 2% blandning.
Insuget är lite upptaget det är det ända jag har kunnat se, under mitt plockande med vespan. Min teori är att mätaren är galen...
//Andreas
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Bestyckade förgasaren med 160/E1/105 och nu har vespan bara rullat på. Fegar dock lite med långa fullgaskörningar, vill inte låsa bakhjulet igen i de höga hastigheter en vespa kommer upp i.
Mycket otäckt...
Så lägg lite tid på att kolla så att bestyckningen och tändning är rätt, för det kan vara en snabb väg till S:t Per att fuska!
/Andreas
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Har varit med om precis samma sak efter en lång uppförsbacke på fyrans växel en varm sommardag. Läxan jag lärde mig var: Ligg inte och segdra, växla ner och håll alltid ena handen på kopplingen om risk för värmenyp föreligger.
/ Christian
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag bestyckar alltid efter principen "Better safe than sorry". Byt upp dig så långt att den fyrtaktar, gå sedan ner ett snäpp.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply