Har italienare fler leder på sina armar / händer än vi??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Har italienare fler leder på sina armar / händer än vi??

Post by GSLund »

Jag minns väldigt väl från mina gamla vespor (på sextiotalet) hur fnuligt det var att hantera skruvar och framförallt muttrar som håller vänsterkåpan. Starkast är minnet betr. min gamla GS. Några av muttrarna sitter verkligen dassigt till. Åsså går jag och köper en likadan, ett halvsekel senare........ Och ingenting verkar ha ändrats..

Jag har svårt att tänka mig att normalt växta Homo Sapiens har monterat vänsterkåporna. Antinge måste det ha krävts extra leder på extremiteterna eller snillrika specialverktyg. Muttern längst bak och en av de två under batterihållaren är, med modernt språkbruk, ena riktigt PITA. Idag gav jag upp med dem. Men det kommer fler dagar..

Jag har bytt ut 4-mm skruvarna mot rostfria INSEX i samma dimension och har dragit fast med rostfri mutter på "kåpsidan" av skruven. Sedan tänkte jag att vingmuttrar utanför / innanför (beror på hur man tänker) de sex hållarna på kåpan skulle göra det hela relativt lättvindigt att hantera i framtiden, utan att grejorna kärvar ihop som vanligt. "Geck ente!!" Jag kommer f-n inte åt de där två! De andra fyra gick bra!

Har någon ett tips? Jag vet att jag lyckades ta av och även montera kåpan på min gamla GS i mitt tidiga liv men det var med de ursprungliga doningarna (sura sexkantskruvar och halvrostiga muttrar).

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Post Reply