Hej,
Här är en redig nybörjarfråga. Nätet är väl nedlusad med information, men varför inte vända sig till de svenska experterna här.
Ska byta växellådsolja på min Vespa GL 150 från 1964. Något jag bör tänka på?
* Val av olja? W90?
* Hur kollar jag oljenivå?
* Hur mycket ska fyllas på? Är det som en utombordare, att man fyller till dess att det rinner över? Givet att det finns en dräneringsplugg och en plugg ovanför och man fyller via dräneringspluggen till dess att det börjar sippra i det andra hålet?
* Hittade en liten oljepöl under Vespamotorn häromdagen. Då den inte läkt tidigare undrar jag om den kissar olja efter körning eller om någon av garagepolarna "skojat" med mig (inte alls omöjligt). Måste man klyva motorn om man ska byta packningar/packboxar/vad det nu är som är inkontinent?
Tack på förhand!
Mvh /Peter
Oljebyte 150 GL 1964
Re: Oljebyte 150 GL 1964
Den här frågan har besvarats MÅNGA gånger på forumet, men vi tar det igen
* Du ska använda "rak" motorolja SAE30, t ex den "gräsklipparolja" som Biltema säljer.
* Det finns två pluggar/skruvar. En i botten som du tömmer med och en snett bakåt som är påfyllning och nivå (som du själv anade).
Tips 1: Att fylla på är lite trickigt. Jag brukar använda en pumpoljekanna men annars är det upp till din kreativitet. Det brukar gå åt ca 2,5 dl, åtminstone på min Vespa PX.
Tips 2: Dra skruvarna medd stor försiktighet. Stål i lättmetallgods är ingen bra kombination och det är väldigt lätt att dra sönder gängorna. På bultarna ska finnas fiberpackningar som behöver bytas då och då.
* Vilket leder oss in på punkt 3, läckaget. Din olja kan komma från många ställen. Läckande olja från t ex växellådan, läckage från förgasare, topp, cylinderfot eller avgasstos, tillbakablåsning från förgasaren för att nämna några.
Så, förslag: Gör ren motorn ordentligt. Lägg en tidning under motorn och försök spåra varifrån oljan kan komma. Droppar det bara efter körning eller även när den står parkerad? När du funnit läckan så återstår att åtgärda och hoppas att du gissade rätt
Lycka till!
/jens

* Du ska använda "rak" motorolja SAE30, t ex den "gräsklipparolja" som Biltema säljer.
* Det finns två pluggar/skruvar. En i botten som du tömmer med och en snett bakåt som är påfyllning och nivå (som du själv anade).
Tips 1: Att fylla på är lite trickigt. Jag brukar använda en pumpoljekanna men annars är det upp till din kreativitet. Det brukar gå åt ca 2,5 dl, åtminstone på min Vespa PX.
Tips 2: Dra skruvarna medd stor försiktighet. Stål i lättmetallgods är ingen bra kombination och det är väldigt lätt att dra sönder gängorna. På bultarna ska finnas fiberpackningar som behöver bytas då och då.
* Vilket leder oss in på punkt 3, läckaget. Din olja kan komma från många ställen. Läckande olja från t ex växellådan, läckage från förgasare, topp, cylinderfot eller avgasstos, tillbakablåsning från förgasaren för att nämna några.
Så, förslag: Gör ren motorn ordentligt. Lägg en tidning under motorn och försök spåra varifrån oljan kan komma. Droppar det bara efter körning eller även när den står parkerad? När du funnit läckan så återstår att åtgärda och hoppas att du gissade rätt

Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Flåt. Jag borde ha letat efter information om detta men jag var för lat... 
TACK! Bättre guide än din blir svår att hitta.
Mvh /Peter
PS Tack för varningen om alu-godset. Gjorde dock det där misstaget på min Rödqvarna som jag ägde för ett flertal år sedan. Fick bli insatsgänga á la Helicoil, och förhoppningsvis gör jag inte om det... DS
PS2: Vet du med vilket moment dessa oljepluggar dras? DS"

TACK! Bättre guide än din blir svår att hitta.
Mvh /Peter
PS Tack för varningen om alu-godset. Gjorde dock det där misstaget på min Rödqvarna som jag ägde för ett flertal år sedan. Fick bli insatsgänga á la Helicoil, och förhoppningsvis gör jag inte om det... DS
PS2: Vet du med vilket moment dessa oljepluggar dras? DS"
Appropå båtmotor metod så har biltema en pump för just att fylla slutväxeln på utombordare med olja den kostar en 50 spänn eller någe. Den stoppar man bara ner o oljeflaskan av sitt val (skruvanslutningen passar bara oljeburken för utombordare som biltema säljer, men om man inte välter burken är det ju inget problem) skruvar på den medföljande adapternippeln som även passar i anslutningen på vespan växellåda och pumpar in oljan. snabbt och lätt! har fyllt allt möjligt med den funkar kanonbra.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Kolla på http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =18&t=7172 . Där finns det lite om Biltema grejen.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72