Hej,
Elsystemet på en Vespa från 1964 (GL 150) är på 6 volt va? Lite sugen på en mild kustomisering, är det något särskilt jag bör tänka på om jag ska byta baklampan?
Mvh /Peter
Elsystem på Vespa från GL 150 1964
Re: Elsystem på Vespa från GL 150 1964
En bra start är att skaffa en multimeter, finns på Kjell&Co under hundringen. Då kan du ju felsöka om du inte får till det.
Ja, en orginal GL150 från 1964 har 6V elsystem, och tändsystem med brytarspetsar och kondensator. Fast det finns moderna uppgraderingar med 12V och elektronisk tändning.
Byta baklampa, inga problem. Idag har du två glödlampor bak, en starkare för bromsljuset och en svagare för bakljuset, med varsin sladd in, detta måste du på något sätt få till om du byter baklampa. Dessutom måste den på något sätt belysa regskylten, annars kan du få problem i besiktningen.
/jens
Byta baklampa, inga problem. Idag har du två glödlampor bak, en starkare för bromsljuset och en svagare för bakljuset, med varsin sladd in, detta måste du på något sätt få till om du byter baklampa. Dessutom måste den på något sätt belysa regskylten, annars kan du få problem i besiktningen.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack båda två. Det var dock Jenclas svar som jag mer eller mindre på pricken var ute efter. 
Funderade nämligen lite över hur den elektriska biten skulle kunna tänkas se ut och fungera och ville ha lite förhandskoll på läget innan jag skruvade isär grejerna.
Mvh /Peter

Funderade nämligen lite över hur den elektriska biten skulle kunna tänkas se ut och fungera och ville ha lite förhandskoll på läget innan jag skruvade isär grejerna.
Mvh /Peter