Hej allesammans!
Jag har en Vespa 180 Super Sport från 1966 med lite problem!
Fick äntligen MC kortet i onsdags i förra veckan och redan på fredagen skulle jag köra upp pärlan till kompisens garage för lite allmänkoll, byte av växellådsolja etc.. Koppling har inte fungerat sen köp då den stått i ett par år. Dessvärre lade även växellådan av under resan till garaget. (ungefär 30m ifrån garaget). En tur på ca 10 minuter.
Väl framme bytte jag hursomhelst olja till SAE30, den gamla växellådsoljan var brun och vattnig, smaklös och luktlös :S. Lossade även på de kåpor jag enkelt kom åt vid motorn för allmänkontroll, luftfilter, luftslang etc. för att se om jag kunde komma åt att titta på vad som var fel men såg inte så mycket som såg konstigt ut. Har även lusläst Vespa manualerna jag kunnat finna...
Skruvade sen ihop allting igen och tänkte provstarta för att varmköra den. Döm till min förvåning att kompressionen i kicken var borta! Däremot gick nu växlarna i igen (provade dock inte att rulla igång den).
Så vad jag kan ha råkat ut för? :S Har jag missat något vid monteringen eller kunnat komma åt någonting? Är det någon som har några idéer?
//Vänligen
Jonathan
Vespa 180 SS -66 med problem
Re: Vespa 180 SS -66 med problem
Spontant tror jag att det är din koppling som spökar. En koppling som inte används på länge har en förmåga att klägga ihop. "Kompressionen i kicken var borta" låter t ex som om kopplingen låst sig i urkopplat läge (kicken driver motorn genom kopplingen)
Frågan är om den börjar funka bättre om du använder den lite mer, med den nya oljan, eller om du måste ta isär den och eventuellt byta lameller.
Det luktade inte bensin om växellådsoljan? Det är ett tecken på att packboxen (tätningen vid vevaxeln) mellan växellåda och motor är dålig och måste bytas. De är gjorda av syntetmaterial som åldras.
/jens
Frågan är om den börjar funka bättre om du använder den lite mer, med den nya oljan, eller om du måste ta isär den och eventuellt byta lameller.
Det luktade inte bensin om växellådsoljan? Det är ett tecken på att packboxen (tätningen vid vevaxeln) mellan växellåda och motor är dålig och måste bytas. De är gjorda av syntetmaterial som åldras.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Vespa 180 SS -66 med problem
Tack för snabbt svar!jencla wrote:Spontant tror jag att det är din koppling som spökar. En koppling som inte används på länge har en förmåga att klägga ihop. "Kompressionen i kicken var borta" låter t ex som om kopplingen låst sig i urkopplat läge (kicken driver motorn genom kopplingen)
Frågan är om den börjar funka bättre om du använder den lite mer, med den nya oljan, eller om du måste ta isär den och eventuellt byta lameller.
Det luktade inte bensin om växellådsoljan? Det är ett tecken på att packboxen (tätningen vid vevaxeln) mellan växellåda och motor är dålig och måste bytas. De är gjorda av syntetmaterial som åldras.
/jens
Så koppplingen kan med andra ord hänga ihop med kompressionen. Låter faktiskt troligt att kopplingen kan ha låst sig i urkopplat läge, det enda som kändes konstigt var att växlarna inte går i som dom skall längre, dock efter bytet till oljan så kunde jag lägga i växel igen, det är ju frågan om lamellbyte behövs, växellådsoljan luktade iaf inte bensin så då är förhoppningsvis packboxen tät.
Tycker ni jag skall testa att rulla igång den för att låta den gå varm i några minuter och se om problemen löser sig? Tror rätt väg att gå är att köra den varm och sen byta växellådsolja igen ifall det är gammal olja/skräp kvar i..
Re: Vespa 180 SS -66 med problem
Om kopplingen låst sig i urkopplat läge lär du inte kunna rulla igång den. Enkel operation att byta lameller som Jens föreslår.
Om du kan rulla igång den så är något i kickmekanismen(kvadrant alt. drev) defekt. Lite krångligare då motorn måste rivas. Väldigt långsökt att detta är felet.
Om du kan rulla igång den så är något i kickmekanismen(kvadrant alt. drev) defekt. Lite krångligare då motorn måste rivas. Väldigt långsökt att detta är felet.
Re: Vespa 180 SS -66 med problem
Kopplingen har inget med kompressionen att göra. Riv ner kopplingen och kolla den!
/ Christian
Re: Vespa 180 SS -66 med problem
Absolut inte. Men har kopplingen fastnat i urkopplat läge så kan du kicka utan att det driver runt vevaxeln. Kan kanske misstas för att man driver runt motorn utan kompression.colsson wrote:Kopplingen har inget med kompressionen att göra. Riv ner kopplingen och kolla den!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Vespa 180 SS -66 med problem
Det var menat till trådstartaren. Man hör ju direkt om kolven rör sig eller inte när man kickar.
/ Christian
Re: Vespa 180 SS -66 med problem
Jonathan, jag antar att du menar att kicken inte driver runt veven/kolven när du säger "kompressionen i kicken var borta"?
Re: Vespa 180 SS -66 med problem
Jonathan, jag antar att du menar att kicken inte driver runt veven/kolven när du säger "kompressionen i kicken var borta"?
Re: Vespa 180 SS -66 med problem
colsson wrote:Det var menat till trådstartaren. Man hör ju direkt om kolven rör sig eller inte när man kickar.
Ja, det var detta jag menade även om jag tycks ha svårigheter att beskriva det ^^.reVintage wrote:Jonathan, jag antar att du menar att kicken inte driver runt veven/kolven när du säger "kompressionen i kicken var borta"?
Så kompressionen är kvar, men känns som "borta" då kolven/veven inte driver runt.
Re: Vespa 180 SS -66 med problem
Hej igen allesammans, då var problemen lösta!
Jag gjorde som så att jag lämnade in gröna faran till någon med lite mer kunskap och slutresultatet blev
att kopplingen var i fint skick men kopplingsvajern var överspänd (den låg i halvvägs hela tiden/hade fastnat). Passade även på att fixa ett nytt styrlås, nya broms och kopplingshandtag, kontroll av bromsarna samt ny växellådsolja igen. Så nu kan jag med gott samvete se framemot nästa säsong och kontrollbesiktning
Jag gjorde som så att jag lämnade in gröna faran till någon med lite mer kunskap och slutresultatet blev
att kopplingen var i fint skick men kopplingsvajern var överspänd (den låg i halvvägs hela tiden/hade fastnat). Passade även på att fixa ett nytt styrlås, nya broms och kopplingshandtag, kontroll av bromsarna samt ny växellådsolja igen. Så nu kan jag med gott samvete se framemot nästa säsong och kontrollbesiktning
