Otrimmad P200 med vagn, orkar den på 4:an?
Otrimmad P200 med vagn, orkar den på 4:an?
Hur fort orkar den gå, eller måste den trimmas eller växlas ner?
Re: Otrimmad P200 med vagn, orkar den på 4:an?
Kan du inte hänga en motor på sidovagnens hjul också? Orkar vad som helst och fränaste ekipaget ever!
Hmmm... nja.... när man blir äldre så försöker man (motvilligt) reducera galenskaperna... visserligen har jag en sprillans extramotor liggande... men jag tror den kan ge mera glädje åt någon som önskar få lite mera ös i sin 125:a... o samtidigt ge mig en hacka..
Är du nöjd med importlambrettan?/L

Är du nöjd med importlambrettan?/L
Mer ös i en 125a som i smallframe?
Nää, lite stor för det, men en large frame....Duderino wrote:Mer ös i en 125a som i smallframe?

Både och... När jag var på väg till kontrollbesiktning i våras så skar motorn... Men det kanske var det bästa som hade kunnat hända eftersom jag lät Marcello byta ut det mesta i motorn med MB RT kit vev reed fugge blås etc + att jag fick tid att montera semihydraulbroms. Så nu går den helt fantastiskt underbart bra! Mer än nöjd till slut... Drömmer om en hårdare koppling dock.
Hade jag varit lite mindre snabb på skickaknappen hade jag kunnat förstå det men men, lite överladdad på att hitta en sf 125:a att sätta tänderna i. 

-
- Lärling
Den blir seg på 4an otrimmad.
om man byter koppling från 23T till 21T växlar man ner 8,7%, skulle det räcka?
-
- Lärling
Det borde kunna funka rätt bra.
Med 65/21 kan du teoretiskt komma upp i 90km/tim vid 6000varv/min. Trimma! Ex.vis med Bolt-on Polini 210 som, i alla fall med min, ger 14hp på dyno jämfört med de 8-9 som en std ger på utgående axel.
-
- Lärling
Det är främst vridmomentet som är intressant när man kör sidvagn. På mina båda har jag Polini 208, MMW topp, 60 mm vev och sip road. Primär och 4an standard. Vespa med sidvagn över 90km/h är inget jag kör några längre sträckor med, blir ganska jobbigt!
Växla ner med kopplingsbyte blir enklast o lätt att återställa, o en fart på 85-90kph låter fullt OK. 

Patrik, håller med angående vrid. Sidovagn har jag dock ingen erfarenhet av. Anledningen att jag rekommenderade Polini 210(Bolt-on/SipRoad/MMW/std utväxling) är det fina vridmomentet vid lägre varv. Körde dyno på denna kombination i våras och max vrid låg vid drygt 4500rpm med väldigt flack kurva nedåt.