Första vespan till tanten

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
helenefidler
Drömmare
Drömmare

Första vespan till tanten

Post by helenefidler »

Jag ska utvandra till Sicilien, en liten by uppe i bergen, och har tänkt mej en vespa som främsta transportmedel. Jag vet ingenting om cylindrar eller tvåtakt och sådana saker, jag vill att det ska rulla och vara snyggt. Vad köper jag , något som slutar med 50 eller 125?
colsson
Lärling
Lärling

Re: Första vespan till tanten

Post by colsson »

Har du mc kort (eller dispens från cosa nostra...?) så köp en 125:a. Den rör ju lite mer på sig.
Vad ska du göra på sin Sicilien?
/ Christian
helenefidler
Drömmare
Drömmare

Post by helenefidler »

Jag undrar också vad jag ska göra på Sicilien ! Något av ett impulskontroll faktiskt. Vespa, vin och vackra vyer till att börja med. En trädgård på sikt?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Välj en Vespa 125:a 4takt, och i Italien får man väl köra en 125:a på bilkörkort?
Lycka till!
helenefidler
Drömmare
Drömmare

Post by helenefidler »

125 får det bli. Tänkte kosta på mej en ny för justa bromsar osv. Men behöver nig en till för gäster. Den får bli begagnad. Hur många mil kan man anse att en modern vespa kan ha gått utan att vara utsliten?
Kört ett par mil på moped på 70-talet, bara cyklar efter det, förutom bil förstås .
Är det bra att förbereda med några körlektioner?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Börja med att kolla om körkortet gäller, och kör bil där en tid så du vänjer dig vid trafiken o ser hur scooters behandlas av de övriga.
Och visst är körlektioner en god idé, moderna Vespor är automatväxlade, och det tar tid att vänja sig vid, och innan man vant sig vid att köra MC vinglar man gärna.
Köp en bra hjälm o skyddskläder, det finns mycket att välja på.
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Kan bekräfta att man får (fick i somras iaf när vi var där) köra 2-hjulingar upp till 125 cc i både Italien och frankrike. Däremot kommer väl påtryckningar från EU snart, så hade jag vart du, hade jag "övningskört" själv ett tag och sedan kollat upp möjligheter och kostnad att ta körkort på plats. I frankrike är det iaf bra mycket billigare än i sverige... :-)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Post Reply