Få av avgassystemet?!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
metica
Nybörjare
Nybörjare

Få av avgassystemet?!

Post by metica »

Hej,

Jag tänkte byta avgassystemet. Då Vespan byggdes 1964 lämnar det en del i övrigt att önska.

Vilket är det enklaste sättet att få av det på plats (utan att hämta vrålapan för att man ruttnat)?
Hjälper rostlösande? Värma lite med blåslampa?

Har ingen MC-lyft (ännu), så jag ligger på golvet och mekar. Det är väl kanske det avgörande problemet här. Att det är svårt att jobba upp ett moment.

Tacksam för tips.

Mvh /Peter
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Få av avgassystemet?!

Post by Volvohans »

Lossa klämringen och skruven i svingen. Knacka från motorsidan med en rejäl dorn.
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
metica
Nybörjare
Nybörjare

Post by metica »

Hm. Nu när du skriver det så inser jag att klämringen förmodligen inte är en integrerad del av avgassystemet. Det gör saker och ting lite enklare... :-D

Tack.

Mvh /Peter
metica
Nybörjare
Nybörjare

Post by metica »

Well. Jag tolkade dig nog fel. Klämringen/klämfunktionen är iaf i mitt fall integrerad i avgassystemet. Ett rejält dorn löste dock biffen lätt (betydligt lättare än att få på det nya avgassystemet). Det är väl rätt uppenbart var jag placerade det. :-)

Image

Så här blev det med nya avgassystemet. Låter gött som fasen också. Lite knalligare, lite ojämnare. Som om man hade en kaxig kamaxel. Plus att avgaspuffarna skjuter ut ur röret grymt snyggt.

Image

Mvh /Peter
Post Reply