Hej
Har en vespa 50 modell V5A1T, går det verkligen att få på en 112cc cylinder ??
Trim cylinder vespa 50
Trim cylinder vespa 50
- Attachments
-
- 049.JPG (230.53 KiB) Viewed 6550 times
Re: Trim cylinder vespa 50
Det är en vespa 50 L från 1969 enligt scooterhelps hemsida "V5A1T"
Re: Trim cylinder vespa 50
Jag tror du får modda det ganska hårt...
Mät hur mycket utrymme för ev nya cylindern du har.
Kolla upp vilken typ av avgas system du ska ha im det får plats.
Utrymmet i motorummet kanske du måste öppna upp.
Jag har bara hört om olympia 102cc men inte sett bilder på den.
Mät hur mycket utrymme för ev nya cylindern du har.
Kolla upp vilken typ av avgas system du ska ha im det får plats.
Utrymmet i motorummet kanske du måste öppna upp.
Jag har bara hört om olympia 102cc men inte sett bilder på den.
Re: Trim cylinder vespa 50
Om du byter vevparti så kan du få upp till ca 130cc utan problem.
Många cylidrar finns det att välja på beroende på om du skall behålla original slaglängd eller en vev med längre slag.
Många cylidrar finns det att välja på beroende på om du skall behålla original slaglängd eller en vev med längre slag.
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Re: Trim cylinder vespa 50
Tack
Jag har tänkt byta vevparti då jag läst att dom är kraftigt strypta där, det jag är orolig för, är att inte cyliderfoten går ner i motorblocket om jag köper en malossi 112cc, har ingen lust eller CNC-maskiner för att bearbeta motorblocket. Behöver ju nödvändigtvis inte vara 112cc, men om den passar rakt av så varför inte.
Om man ändå byter vev kan man ju lika bra köpa en strokad vev, nån som har erfarenhet av longstoke-vev ?
Jag har tänkt byta vevparti då jag läst att dom är kraftigt strypta där, det jag är orolig för, är att inte cyliderfoten går ner i motorblocket om jag köper en malossi 112cc, har ingen lust eller CNC-maskiner för att bearbeta motorblocket. Behöver ju nödvändigtvis inte vara 112cc, men om den passar rakt av så varför inte.
Om man ändå byter vev kan man ju lika bra köpa en strokad vev, nån som har erfarenhet av longstoke-vev ?
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Trim cylinder vespa 50
Du måste också skaffa större förgasare, minst en 19/19, och då även ett nytt insug. Nytt luftfilter.
Blir det inte billigare och enklare att bara lyfta i en begagnad Primavera-motor? Om du ändå ska trimma. Spara den gamla som den är. Förutsatt att du hittar en komplett Primaveramotor förstås..
Mina synpunkter.
//Johan
Blir det inte billigare och enklare att bara lyfta i en begagnad Primavera-motor? Om du ändå ska trimma. Spara den gamla som den är. Förutsatt att du hittar en komplett Primaveramotor förstås..
Mina synpunkter.
//Johan
Re: Trim cylinder vespa 50
Låter som en utmärkt ide, passar primavera-motorn rakt av ?
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Trim cylinder vespa 50
Elsystemet på V50 är förenklat men det ska inte vara några problem att få ihop de båda. Antingen ansluter man bara tre kablar( av fem) från Primaverans tändplatta (jord, belysning, dödare) eller byter tändplatta.
Om jag minns rätt.
Dessutom får du fyra växlar med Primaveramotor, och hyfsad utväxling. Utväxlingen på en V50 är ingenting för höga farter, där har du 500 SEK till i ett trimbygge.
//J
Om jag minns rätt.
Dessutom får du fyra växlar med Primaveramotor, och hyfsad utväxling. Utväxlingen på en V50 är ingenting för höga farter, där har du 500 SEK till i ett trimbygge.
//J