Trim cylinder vespa 50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Sun 15 Sep 2013, 18:21

Trim cylinder vespa 50

Post by gasljus »

Hej

Har en vespa 50 modell V5A1T, går det verkligen att få på en 112cc cylinder ??
Attachments
049.JPG
049.JPG (230.53 KiB) Viewed 6550 times
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Sun 15 Sep 2013, 18:21

Re: Trim cylinder vespa 50

Post by gasljus »

Det är en vespa 50 L från 1969 enligt scooterhelps hemsida "V5A1T"
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Trim cylinder vespa 50

Post by spaxe »

Jag tror du får modda det ganska hårt...
Mät hur mycket utrymme för ev nya cylindern du har.
Kolla upp vilken typ av avgas system du ska ha im det får plats.
Utrymmet i motorummet kanske du måste öppna upp.
Jag har bara hört om olympia 102cc men inte sett bilder på den.
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Trim cylinder vespa 50

Post by Chrocko »

Om du byter vevparti så kan du få upp till ca 130cc utan problem.

Många cylidrar finns det att välja på beroende på om du skall behålla original slaglängd eller en vev med längre slag.
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Sun 15 Sep 2013, 18:21

Re: Trim cylinder vespa 50

Post by gasljus »

Tack
Jag har tänkt byta vevparti då jag läst att dom är kraftigt strypta där, det jag är orolig för, är att inte cyliderfoten går ner i motorblocket om jag köper en malossi 112cc, har ingen lust eller CNC-maskiner för att bearbeta motorblocket. Behöver ju nödvändigtvis inte vara 112cc, men om den passar rakt av så varför inte.
Om man ändå byter vev kan man ju lika bra köpa en strokad vev, nån som har erfarenhet av longstoke-vev ?
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Trim cylinder vespa 50

Post by Vespoholic »

Du måste också skaffa större förgasare, minst en 19/19, och då även ett nytt insug. Nytt luftfilter.

Blir det inte billigare och enklare att bara lyfta i en begagnad Primavera-motor? Om du ändå ska trimma. Spara den gamla som den är. Förutsatt att du hittar en komplett Primaveramotor förstås..

Mina synpunkter.

//Johan
gasljus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Sun 15 Sep 2013, 18:21

Re: Trim cylinder vespa 50

Post by gasljus »

Låter som en utmärkt ide, passar primavera-motorn rakt av ?
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Trim cylinder vespa 50

Post by Vespoholic »

Elsystemet på V50 är förenklat men det ska inte vara några problem att få ihop de båda. Antingen ansluter man bara tre kablar( av fem) från Primaverans tändplatta (jord, belysning, dödare) eller byter tändplatta.

Om jag minns rätt.

Dessutom får du fyra växlar med Primaveramotor, och hyfsad utväxling. Utväxlingen på en V50 är ingenting för höga farter, där har du 500 SEK till i ett trimbygge.

//J
Post Reply