Projekt PX 200e

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Projekt PX 200e

Post by colsson »

Så är det dax för pyssel och fixtråd igen!

Jag har länge letat efter en nyare Vespa som går lite fortare och är lite starkare, än min trötta men charmiga Touring 61:a. "Klinkhammer" här på forumet hade vänligheten att skicka sin Px 200e av 1993-års modell hela vägen ner till mig i Skåne och det är jag mycket tacksam för! :D
I går lossades den från en stor lastbil och jag kunde rulla hem den i den regniga Novemberkvällen..

Jag visste att där var en del fix på den. Bl.a ville jag lacka sido och styrkåpan. Sen blir det den sedvanliga översynen av förknasaren, allt gummi osv. Jag ska ta en titt på oljetank/siktglas efter som det med största sannolikhet läcker olja där. I grunden är den dock i väldigt bra skick tycker jag. Det är bara dolt under en massa skit...

Innan jag dränerade tank och växellådsolja, så var jag ju bara tvungen att provstarta. På andra kicken smattrade den i gång och gick som en klocka! Sen var det bara att ta fram verktygen och börja skruva och kolla vilka delar jag ville beställa nya, alternativt renovera..
Attachments
skit 2.JPG
skit 2.JPG (141.67 KiB) Viewed 12491 times
skit.JPG
skit.JPG (115.01 KiB) Viewed 12491 times
IMG_0930.JPG
IMG_0930.JPG (108.25 KiB) Viewed 12491 times
IMG_0932.JPG
IMG_0932.JPG (102 KiB) Viewed 12491 times
IMG_0923.JPG
IMG_0923.JPG (120.8 KiB) Viewed 12491 times
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Färgen till kåporna var inte helt lätt att hitta tyckte jag. Det krävdes till slut att jag ringde Scooterpunkten i Helsingborg som i sin tur fick kontakta Piaggio. Färgkoden visade sig vara P126. Den har jag nu fått uppblandad sprutklar på burk. Då är det bara för mig att montera bort det som ska lackas och rensa det på emblem osv, sen lämnar jag allt till lackeraren som spacklar, slipar och lägger färg samt klarlack för nån hundralapp. Det kan det vara värt tycker jag.
Attachments
IMG_0931.JPG
IMG_0931.JPG (109.68 KiB) Viewed 12490 times
färg.JPG
färg.JPG (93.28 KiB) Viewed 12490 times
för lack.JPG
för lack.JPG (97.99 KiB) Viewed 12490 times
IMG_0922.JPG
IMG_0922.JPG (94.72 KiB) Viewed 12490 times
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Förgasaren är också sanslöst kladdig och har hamnat i rengöringstråget. (Spara plasttrågen efter kräftfesten!)
Attachments
Lite trasiga lampor i hastighetsmätaren som ska bytas.
Lite trasiga lampor i hastighetsmätaren som ska bytas.
IMG_0934.JPG (152.85 KiB) Viewed 12488 times
skit 3.JPG
skit 3.JPG (122.12 KiB) Viewed 12488 times
IMG_0933.JPG
IMG_0933.JPG (133.03 KiB) Viewed 12488 times
/ Christian
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Re: Projekt PX 200e

Post by klinkhammer »

Herregud va kladdigt. Jag skäms.
Känns bra att den Vespan får komma på Spa!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Mmmm........ lite smutsig var den allt.. :roll: :lol:
Nu har jag iallafall hittat oljeläckan. Den kom varken från ett sprucket siktglas eller från skarven i oljetanken..
Efter att ha torkat oljetanken helt ren vid siktglas och slangnippel, kunde jag se hur en droppe började leta sig ner från nippeln där slangen sitter. Där sitter ingen tätning alls så problemet är förmodligen enkelt fixat. Ju mer olja man har i tanken, ju fortare droppar det eftersom trycket i tanken ökar med mängden.
Attachments
Droppe 2(1).jpg
Droppe 2(1).jpg (226.75 KiB) Viewed 12445 times
Last edited by colsson on Tue 05 Nov 2013, 21:06, edited 1 time in total.
/ Christian
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Projekt PX 200e

Post by jencla »

Klassisk bruks-Vespa, det är så de brukar se ut. Men i nya händer kan den bli både ren och fin :D

Lycka till, och låt oss följa fortsättningen ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Projekt PX 200e

Post by reVintage »

klinkhammer wrote:Herregud va kladdigt. Jag skäms.
Känns bra att den Vespan får komma på Spa!
Johan!
Du sålde den i rättan tid och slapp kladdet.
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Re: Projekt PX 200e

Post by klinkhammer »

jencla wrote:Klassisk bruks-Vespa, det är så de brukar se ut.
/jens
Tack Jens!
...å du har nog rätt Lars!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

I kväll har jag rengjort förgasaren, plockat bort lite kåpor från motorn samt monterat en packning på nippeln till oljetanken. När man skruvar i oljetanken så ser man hur lätt det är att överspänna skruvarna där så att plasten spricker. Det är en dum konstruktion helt enkelt! Nu har jag ställt tanken med lite olja i för att se om den håller tätt. Så får den stå ett par dagar.
Attachments
förg.JPG
förg.JPG (144.77 KiB) Viewed 12375 times
packninig.JPG
packninig.JPG (106.25 KiB) Viewed 12375 times
motage.JPG
motage.JPG (112.09 KiB) Viewed 12375 times
test.JPG
test.JPG (98.69 KiB) Viewed 12375 times
Last edited by colsson on Wed 06 Nov 2013, 22:05, edited 1 time in total.
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

På den här Vespan tänker jag köra lite "Dont fix, whats not broken" och inte sätta igång att tokskruva ner allt i minsta beståndsdel. Motorn t.ex hade jag inte tänkt röra alls. Inte ens kolvringsbyte.. Den ska väl ändå inte behövas efter bara 1000 mil? Fast jag tycker mig höra hur de rasslar där inne.. ! :lol: Dock krävs ju att jag lättar lite på kåporna för att komma åt att tvätta. Ju mer man skruvar bort ju mer tveksam blir jag till att det bara har läckt olja från oljetanken. Den kan lika väl komma från avgasstudsen eller cylinderfoten. I normala fall hade jag nog demonterat allt och bytat packningar. I det här fallet låter jag bli, pga det korta miltalet och säljarens upplysning om att motorn är oskruvad. Det är lätt att se var det läcker sen när motorn är ren och då får jag ta det problemet då.
Attachments
motor.JPG
motor.JPG (119.23 KiB) Viewed 12374 times
hela.JPG
hela.JPG (124.36 KiB) Viewed 12374 times
/ Christian
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Thu 01 Mar 2012, 02:48
Location: Bromölla

Re: Projekt PX 200e

Post by lgidaz »

Du har en PM
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Stora tvätt-tråden...... :roll:
Jag kan varmt rekomendera mitt lyftbord. Kostar under tusenlappen och underlättar enormt mycket! :!:
Idag har jag gjort av med 3 liter avfettning och det börjar äntligen bli rent.
Attachments
IMG_0962.JPG
IMG_0962.JPG (127.23 KiB) Viewed 12257 times
IMG_0960.JPG
IMG_0960.JPG (104.43 KiB) Viewed 12257 times
IMG_0958.JPG
IMG_0958.JPG (128.37 KiB) Viewed 12257 times
IMG_0956.JPG
IMG_0956.JPG (130.71 KiB) Viewed 12257 times
IMG_0955.JPG
IMG_0955.JPG (110.56 KiB) Viewed 12257 times
Last edited by colsson on Sun 10 Nov 2013, 21:37, edited 2 times in total.
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Skruvar loss alla delar i garaget och tvättar nere i verkstan..
Attachments
IMG_0963.JPG
IMG_0963.JPG (137.66 KiB) Viewed 12257 times
/ Christian
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Projekt PX 200e

Post by jencla »

Skillnad. Snyggt jobbat :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Projekt PX 200e

Post by Johnny L »

Jag har också den lyften (om jag ser rätt), men hur får du Vespan att levitera sådär snyggt? Själv har jag en liten pallbock i bakkant för att balansera så länge jag lyfter med motorn kvar.
Ser inget fäste på bilderna?

/Johnny, numera Hjärup (ex-Lundabo)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Tittar du noga på bilden här ovan så ser du att jag har stuckit in en 45x45 regel under fotplåten precis framför motorn.
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Lite nya bilder. Ikväll från verkstan i källaren. Här pågår även en Monark mc renovering, så det är det lite rörigt just nu.
Attachments
IMG_0964.JPG
IMG_0964.JPG (142.76 KiB) Viewed 12169 times
IMG_0966.JPG
IMG_0966.JPG (115.7 KiB) Viewed 12169 times
IMG_0969.JPG
IMG_0969.JPG (135.72 KiB) Viewed 12169 times
bord.JPG
bord.JPG (137.93 KiB) Viewed 12169 times
/ Christian
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Projekt PX 200e

Post by Johnny L »

Jo, regeln noterade jag. Så den lilla extra lutningen räcker för att få balans?
Undrar om det är PX:en som är tyngre fram, eller funkar det på din Touring också?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Nu har jag målat lite kåpor och tutgallret bl.a. Mattsvart som synes. Här syns även lite av de nyinköpta delarna. jag såg till min förvåning att den nya främre centrumpluggen till framhjulet inte passade. Tydligen har fram/bakhjul inte samma mått på hålen.. :oops: Vad göra? Jo, då tillverkade jag en ring som passade in hålet med det rätta innermåttet och limmade dit. Fixat! :!:
Attachments
nytt.JPG
nytt.JPG (155.61 KiB) Viewed 12167 times
kåpa 1.JPG
kåpa 1.JPG (119.22 KiB) Viewed 12167 times
kåpa2.JPG
kåpa2.JPG (103.89 KiB) Viewed 12167 times
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Johnny L wrote:Jo, regeln noterade jag. Så den lilla extra lutningen räcker för att få balans?
Undrar om det är PX:en som är tyngre fram, eller funkar det på din Touring också?
Bra fråga.. Minns inte hur min Touring står på liften men den här 180SS:en stod iallafall lika bra.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 0&start=50
/ Christian
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Projekt PX 200e

Post by Johnny L »

Tack. Och nu minns jag vad som är knepigt med lyften - jag har ofta lyft Vespan med ljuddämparen kvar på eftersom Vespan i förra förrådet alltid stod parkerad just på lyften pga utrymmesbrist.
Nåja, blir ändring på det nu när man bor i hus!

Tack för dina informativa bildruta och underhållande trådar, Christian!

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Ja tack själv! :-)
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

I dag hände det inte så mycket. Motorn är nu färdigtvättad och jag släppte loss bakre stötdämparen för att ge den lite färg nedtill i rostskyddande syfte. Framdämparen och fälgarna fick också lite färg när jag ändå höll på. Lackeraren ringde och sa att kåporna var klara! :D Spännande!! Ska hämta i morgon!!
Attachments
fälg.JPG
fälg.JPG (133.55 KiB) Viewed 12131 times
fram.JPG
fram.JPG (97.18 KiB) Viewed 12131 times
IMG_0976.JPG
IMG_0976.JPG (93.68 KiB) Viewed 12131 times
IMG_0972.JPG
IMG_0972.JPG (116.09 KiB) Viewed 12131 times
IMG_0971.JPG
IMG_0971.JPG (113 KiB) Viewed 12131 times
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Någon undrade hur jag lyckas få mina motorer så rena. Det är inte trolleri. Det handlar bara om att använda rätt produkter och att våga bli lite skitig själv! :!:

Jag använder bara två medel när jag tvättar: Kallavfettning (petroleumavfettning) och CRC Bräkleen (eller liknande bromsrengöring) Avfettningsmedlet ska helst inte vara den av den miljövänliga sorten. Den är nämligen sämre.. Bräkleen är en fantastisk produkt med ett märkligt namn. Den är i huvudsak framtagen för att tvätta bromsskivor och dylikt med. Det finurliga med den är att den har en högtrycksstråle som löser upp och spolar bort smutsen samt att medlet rinner bort och avdunstar helt. Därefter kan man i princip borsta bort den skit som är kvar. Den löser upp i princip ALL smuts! CRC Bräkleen original kostar 80:- och Biltemas bromsrengöring kostar 50:-. Båda gör jobbet!

Se till att ha tre borstar till hands. Diskborste, flaskborste och tandborste. Använd diskhandskar och stå utomhus! Ej på gräs men gärna grus. Har du ingen lift kan du ställa en pallbock på var sida om scootern längst bak vid fotplåten, lägga en träregel mellan och låta scootern vila på den. Så kommer "häcken" upp och man kommer åt bättre. Skruva sen bort bakhjulet.

Börja med att lossa på delar som är i vägen för din tvätt såsom förgasare och div kåpor. Trycks sen lite på kicken så att förgasarinsuget är stängt, på så vis får du inte in nån skit den vägen. Sätt även en trasa i hålet. Spraya sen avfettning över smutsen och börja bearbeta skiten med diskborste, flaskborste och tandborste. Skrubba och spraya, skrubba och spraya. Snåla inte med avfettningen utan spraya bort skiten som du borstar loss. Den sista tvätten gör du med bromsrengöringen. Då ska motorn vara 99% ren. Den löser även upp fettet från avfettningen (som lämnar en fet yta...) Med den strålen kan du nå in i de minsta vrår och spola bort den sista smutsen. Tänk på att vissa delar är benägna att börja rosta efter en sån här rengöring så du kan behöva smörja eller rostskyddsmåla på sina ställen. Lycka till!
Attachments
IMG_0695.JPG
IMG_0695.JPG (147.11 KiB) Viewed 12128 times
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Projekt PX 200e

Post by colsson »

Idag har jag hämtat de nylackade sidkåporna och styrkåpan. Det var värt varenda krona! Tyvärr är färgtonen lite lite för ljus. Inte mycket, men tillräckligt för att man ska ana det. Ingenting att göra nåt åt dock. De gängade insatserna i styrkåpan har även på den här Vespan spruckit. Jag fyllde upp sprickorna med epoxylim och utvändigt bakade jag in en tunn remsa glasfiber som armering. I kväll ska jag montera emblem och blinkers på kåporna. Jag står fortfarande i valet och kvalet om jag ska beställa en sport-bakdämpare nu när jag ändå har den lossad och scootern på lift.. :roll:
Attachments
IMG_0981.JPG
IMG_0981.JPG (97.73 KiB) Viewed 12082 times
IMG_0978.JPG
IMG_0978.JPG (93.44 KiB) Viewed 12082 times
IMG_0980.JPG
IMG_0980.JPG (81.18 KiB) Viewed 12082 times
IMG_0979.JPG
IMG_0979.JPG (106.25 KiB) Viewed 12082 times
/ Christian
Post Reply