Köpte den i början av september och har åkt fram och tillbaka till jobbet ett flertal gånger utan problem - ren körglädje! Igår när jag skulle hemåt fick jag dock springa igång den (en bra bit) innan den kom igång. Märkte också på vägen hem att den gick lite långsammare och baktände några gånger på högsta fart, smällde lite till någon gång. Kanske lät den även lite "trimmad". Gick att kickstarta den vid hemkomst när den fortfarande var varm. Men nu i morse var det klippt, inte ens i den brantaste backe ville den komma igång, förutom några små enstaka korta tändningar.
Har letat runt bland trådarna här på forumet och förstått att det t.ex. kan vara stopp i förgasaren, bensinkranen eller en loppa på brytarspetsarna. En fråga innan jag ger mig på att skruva isär allt och göra rent - kan det vara fråga om någon av dessa saker även om tändstiftet ger gnistor och bensin kommer fram så att tändstiftet blir blött?
Tacksam för svar från alla experter därute. Har haft stor glädje av alla tidigare inlägg vid vajerbyten m.m.! Suveränt.
Startar den på startgas? I så fall är det bränslerelaterat eller väldigt lågt komp i motorn. Rengör förgasare ordentligt som första åtgärd. Funkar inte det, gå vidare med att kontrollera kompressionen. Det kan vara så att en kolvring gått av eller att topplocket inte tätar som det ska. Lyft av cylindern och kontrollera hur den mår.
Startar den inte på startgas - kolla gnista. Har den gnista, så är gnistan för svag = taskig kondensator eller annat tändsystemsrelaterat.
Jeppe wrote:...men nu är det något som hänt med min V 50 -69.
Köpte den i början av september och har åkt fram och tillbaka till jobbet ett flertal gånger utan problem - ren körglädje! Igår när jag skulle hemåt fick jag dock springa igång den (en bra bit) innan den kom igång. Märkte också på vägen hem att den gick lite långsammare och baktände några gånger på högsta fart, smällde lite till någon gång. Kanske lät den även lite "trimmad". Gick att kickstarta den vid hemkomst när den fortfarande var varm. Men nu i morse var det klippt, inte ens i den brantaste backe ville den komma igång, förutom några små enstaka korta tändningar.
Har letat runt bland trådarna här på forumet och förstått att det t.ex. kan vara stopp i förgasaren, bensinkranen eller en loppa på brytarspetsarna. En fråga innan jag ger mig på att skruva isär allt och göra rent - kan det vara fråga om någon av dessa saker även om tändstiftet ger gnistor och bensin kommer fram så att tändstiftet blir blött?
Tacksam för svar från alla experter därute. Har haft stor glädje av alla tidigare inlägg vid vajerbyten m.m.! Suveränt.
Om du öppnar svänghjulet och kollar att din tändning ser bra ut inget sitter lös kablar och
tändplattan med brytarspettsarna.
Om det finns olja eller annat stuff dör ta bort tvätta ev med t-röd.
Tack, tittar på det också. Har börjat jobba mig igenom bit för bit. Kompressionen verkar bra och jag har rengjort på insidan av topplocket. Kablarna sitter också fast som de ska och jag får gnista i tändstiftet (ska dock byta mot nytt för säkerhets skull, så att jag har testat det också). Lutar mer och mer åt förgasaren även om det verkar komma fram visst bränsle till cylindern.
Vid rengöring av förgasaren - skruvar man loss och isär hela paketet, inklusive alla skruvar etc. som sitter i den, och blåser rent med tryckluft, eller kan man låta vissa saker sitta kvar?
Startade den med startgas? Det är det du kollar först av allt.
Jeppe wrote:Tack, tittar på det också. Har börjat jobba mig igenom bit för bit. Kompressionen verkar bra och jag har rengjort på insidan av topplocket. Kablarna sitter också fast som de ska och jag får gnista i tändstiftet (ska dock byta mot nytt för säkerhets skull, så att jag har testat det också). Lutar mer och mer åt förgasaren även om det verkar komma fram visst bränsle till cylindern.
Vid rengöring av förgasaren - skruvar man loss och isär hela paketet, inklusive alla skruvar etc. som sitter i den, och blåser rent med tryckluft, eller kan man låta vissa saker sitta kvar?
Gör ett nytt försök med startgasen imorgon, var nog för snål med den första gången. Har för övrigt bytt tändstift (det gamla såg i och för sig ok ut). Men inget liv. Har även skruvat loss bensinslangen från förgasaren för att se att bensinkranen fungerar och det gör den. Tänkte även försöka kolla brytarspetsarna imorgon. Sedan ger jag mig på förgasaren!
Startgas insprutad med trotteln helt öppen ska den ska starta på en gång med. Gör den inte det, så är det TÄNDNINGEN som det är något fel med. Genom att använda startgas så slipper du plocka isär motorn på måfå.
Startgas:
Startar för att sedan dö = bensintillförseln eller bränsleblandningen
Startar/tänder inte alls = tändningen
Även om du ser en gnista, så kan det vara så att spänningen är för låg för att gnistan skall kunna uppstå när allt är monterat. Vanligt på äldre brytarsystem som inte servats ordentligt.
Jeppe wrote:Gör ett nytt försök med startgasen imorgon, var nog för snål med den första gången. Har för övrigt bytt tändstift (det gamla såg i och för sig ok ut). Men inget liv. Har även skruvat loss bensinslangen från förgasaren för att se att bensinkranen fungerar och det gör den. Tänkte även försöka kolla brytarspetsarna imorgon. Sedan ger jag mig på förgasaren!
Ja låter troligt! Började ju med att den kom lite i otakt på höga varv och sedan helt lade av. Fick några antydningar till tändning i brant backe, vilket också känns som att tändningen är i ofas. Sammanfattningsvis har jag i alla fall nu och utan resultat:
- Skruvat loss topplocket och gjort rent med t-sprit
- Lossat på bensinslangen till förgasaren och kollat att bensin kommer när kranen sätts på
- Bytt tändstift som ger en bra gnista (gamla tändstiftet såg i och för sig också bra ut)
- Kollat brytarspetsavståndet - verkar ligga som högst på 0,30-0,35
- Slipat lite på brytarspetsarna (som är lite gråfärgade)
- Prövat med ordentligt med startgas in i förgasaren
- Även droppat en halv tesked soppa ner i tändstiftshålet
- Lättat på avgasröret från cylindern och försökt starta för att se om det kan vara stopp i röret - verkar inte vara så
Har du tips på någon bra länk på hur man steg för steg ställer in tändningen?
Det är med största sannolikhet inte tändningsinställningen som är ditt problem. Om den inte startar med startgas så har du helt enkelt ingen gnista i cylindern. Mer troligt är att din tändspole gett upp.
Lösningen kan vara nära! Tog bort svänghjulet igår och såg att krysskilen saknas, satte tillbaka hjulet så noggrant jag kunde ändå och drog åt med en vanlig hylsnyckel och...den gick igång några sekunder och la av sedan igen. Har nu inhandlat nya krysskilar och kommer att få hjälp i helgen med att dra åt svänghjulet ordentligt med rätt grejer. Misstänker att det rör på sig.
Nu var det klart och den fräser fram igen. Visade sig vara kondensatorn som gått samt att tändningsinställningen behövde justeras. Stort tack för tipsen här på forumet och till Martin för hjälpen!