Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Hej
Min TV har cylindern uppborrad till 2nd överdimensionen. Det ger inte mycket mer än 177,5 cc ist. för 175. Enligt enkel SpeedApp på mobilen gjorde den 100kph. 42mm indisk clubman, Jeten 22mm, original växellåda, förstärkta kopplingsfjädrar.

Skulle jag få köra om renoveringen igen så skulle jag bytt originaldisken mot en ScootRS extern med antidive men fortfarande köra semi-hydralisk.
En av faktorerna jag känner är nämligen hur pass mycket gaffeln "dyker" när jag bromsar. Sen tror jag att lite mer justering av inställningsskryven krävs innan jag kan avfärda allt.

Jag tror dock att stora boven sitter i Innocentis inbyggda disk. Det går knappt att spänna den rätt med vajer och det blev inte mycket bättre med semihydraulic.

Snyggare handtag med behållare i Jenclas post men inte tillräckligt lik original. En fördel med de fula behållarna är ett det går att montera en bakspegel som hjälper enormt med sikten av ens armbåge. Känns tryggt att ha koll på den.
Bara det är gjord av plåt så....
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by JonasPetrini »

kejj wrote:Hej
Min TV har cylindern uppborrad till 2nd överdimensionen. Det ger inte mycket mer än 177,5 cc ist. för 175. Enligt enkel SpeedApp på mobilen gjorde den 100kph. 42mm indisk clubman, Jeten 22mm, original växellåda, förstärkta kopplingsfjädrar.

Skulle jag få köra om renoveringen igen så skulle jag bytt originaldisken mot en ScootRS extern med antidive men fortfarande köra semi-hydralisk.
En av faktorerna jag känner är nämligen hur pass mycket gaffeln "dyker" när jag bromsar. Sen tror jag att lite mer justering av inställningsskryven krävs innan jag kan avfärda allt.

Jag tror dock att stora boven sitter i Innocentis inbyggda disk. Det går knappt att spänna den rätt med vajer och det blev inte mycket bättre med semihydraulic.
Ålrajt mister - Så även om bromsverkan är ok, så påverkas väghållningen/känslan såpass att det inte riktigt är värt det då...?
Och en skiva vid hjulet kan jag faktiskt leva med, ty såna förändringar noterar bara riktigt insnöade :) men en halv disklåda på högerhandtaget... njae...

kejj wrote: Snyggare handtag med behållare i Jenclas post men inte tillräckligt lik original. En fördel med de fula behållarna är ett det går att montera en bakspegel som hjälper enormt med sikten av ens armbåge. Känns tryggt att ha koll på den.
:lol: :lol: :lol:
Ja hur ska man annars ha koll på att mocka-lapparna på tweedkavajen inte fått ludd på sig när man är ute och åker? :wink:

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by JBL »

Jag kör med scootrs utanpåliggande med antidive och semihydraulik under tutkåpan. Fungerar perfekt. Och snyggt! Rekommenderas varmt.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Och där har du svaret!
Bara det är gjord av plåt så....
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by victor »

Har svårt att föreställa mig att det skulle vara så stor skillnad om du lägger till en halvmeter grov diskbromsvajer mellan bromshandtaget och själva mastercylindern... Det krävs ju ingen kraft för att manövrera hydrauliken och vajern töjs ju inte i längsled...
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by JonasPetrini »

Jäsikens Jesper! Din lambretta (förutom modell, färg, avgassystem och CC i cylindern) är ju precis vad jag kommer att bygga verkar det som :) kunde ju bara frågat dig direkt istället för att spendera 2 år grubblandes... :)

Mjo... tänkte på det, men har ju ingen erfarenhet av semi mekaniskt/hydrauliskt. samtidigt så funkar ju typhoonen (och säkert andra) så, så tok-kass kan det väl inte vara.

Råder koncensus här i SSK att det är ScootRS som gör det bästa broms-kitet eller finns det utmanare?
(tänkte på länken Jencla skickade till Jockeys... och andra system med Nissin prylar.)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by jencla »

JonasPetrini wrote:Råder koncensus här i SSK att det är ScootRS som gör det bästa broms-kitet eller finns det utmanare?
(tänkte på länken Jencla skickade till Jockeys... och andra system med Nissin prylar.)
Scootrs är väl vanligast (jag kör med det och är mycket nöjd) men självklart finns det konkurrenter. Bara för att nämna några:
* vännerna hos Soulscooter http://shop.soulscooter.com/
* Jockey´s Boxenstop http://www.jockeys-boxenstop.de/shop/en ... 0-tv3.html
* Lambretta Innovations http://www.lambrettainnovation.co.uk/sh ... -dive.html
men det finns fler ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by JonasPetrini »

jencla wrote: Scootrs är väl vanligast (jag kör med det och är mycket nöjd) men självklart finns det konkurrenter. Bara för att nämna några:
* vännerna hos Soulscooter http://shop.soulscooter.com/
* Jockey´s Boxenstop http://www.jockeys-boxenstop.de/shop/en ... 0-tv3.html
* Lambretta Innovations http://www.lambrettainnovation.co.uk/sh ... -dive.html
men det finns fler ...
/jens
Så, ScootRS är den som är vanligast i svenska scooterkretsar då, enligt dig? Är det beprövat och fungerar har det ju ett visst värde, samtidigt ska man ju - som du indirekt påpekar - inte blunda för annat.

Jag ska ta mig en titt på de olika shopparna och vad de har för go'bitar nu, efter jobb-byte och en oväntat semesterersättningsutbetalning... 8)

Tackar för allas infallsvinklar och kommentarer! :)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by JonasPetrini »

hmmmm.... Kolla skivbromsen längst ner på sidan i denna tråd:
http://www.forums.ilambretta.com/viewto ... view=print

En innocenti "inboard" med anti-dive!? :)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Post Reply