Hej
Min TV har cylindern uppborrad till 2nd överdimensionen. Det ger inte mycket mer än 177,5 cc ist. för 175. Enligt enkel SpeedApp på mobilen gjorde den 100kph. 42mm indisk clubman, Jeten 22mm, original växellåda, förstärkta kopplingsfjädrar.
Skulle jag få köra om renoveringen igen så skulle jag bytt originaldisken mot en ScootRS extern med antidive men fortfarande köra semi-hydralisk.
En av faktorerna jag känner är nämligen hur pass mycket gaffeln "dyker" när jag bromsar. Sen tror jag att lite mer justering av inställningsskryven krävs innan jag kan avfärda allt.
Jag tror dock att stora boven sitter i Innocentis inbyggda disk. Det går knappt att spänna den rätt med vajer och det blev inte mycket bättre med semihydraulic.
Snyggare handtag med behållare i Jenclas post men inte tillräckligt lik original. En fördel med de fula behållarna är ett det går att montera en bakspegel som hjälper enormt med sikten av ens armbåge. Känns tryggt att ha koll på den.
Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Bara det är gjord av plåt så....
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Ålrajt mister - Så även om bromsverkan är ok, så påverkas väghållningen/känslan såpass att det inte riktigt är värt det då...?kejj wrote:Hej
Min TV har cylindern uppborrad till 2nd överdimensionen. Det ger inte mycket mer än 177,5 cc ist. för 175. Enligt enkel SpeedApp på mobilen gjorde den 100kph. 42mm indisk clubman, Jeten 22mm, original växellåda, förstärkta kopplingsfjädrar.
Skulle jag få köra om renoveringen igen så skulle jag bytt originaldisken mot en ScootRS extern med antidive men fortfarande köra semi-hydralisk.
En av faktorerna jag känner är nämligen hur pass mycket gaffeln "dyker" när jag bromsar. Sen tror jag att lite mer justering av inställningsskryven krävs innan jag kan avfärda allt.
Jag tror dock att stora boven sitter i Innocentis inbyggda disk. Det går knappt att spänna den rätt med vajer och det blev inte mycket bättre med semihydraulic.
Och en skiva vid hjulet kan jag faktiskt leva med, ty såna förändringar noterar bara riktigt insnöade

kejj wrote: Snyggare handtag med behållare i Jenclas post men inte tillräckligt lik original. En fördel med de fula behållarna är ett det går att montera en bakspegel som hjälper enormt med sikten av ens armbåge. Känns tryggt att ha koll på den.



Ja hur ska man annars ha koll på att mocka-lapparna på tweedkavajen inte fått ludd på sig när man är ute och åker?

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Jag kör med scootrs utanpåliggande med antidive och semihydraulik under tutkåpan. Fungerar perfekt. Och snyggt! Rekommenderas varmt.
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Och där har du svaret!
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Har svårt att föreställa mig att det skulle vara så stor skillnad om du lägger till en halvmeter grov diskbromsvajer mellan bromshandtaget och själva mastercylindern... Det krävs ju ingen kraft för att manövrera hydrauliken och vajern töjs ju inte i längsled...
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Jäsikens Jesper! Din lambretta (förutom modell, färg, avgassystem och CC i cylindern) är ju precis vad jag kommer att bygga verkar det som
kunde ju bara frågat dig direkt istället för att spendera 2 år grubblandes... 
Mjo... tänkte på det, men har ju ingen erfarenhet av semi mekaniskt/hydrauliskt. samtidigt så funkar ju typhoonen (och säkert andra) så, så tok-kass kan det väl inte vara.
Råder koncensus här i SSK att det är ScootRS som gör det bästa broms-kitet eller finns det utmanare?
(tänkte på länken Jencla skickade till Jockeys... och andra system med Nissin prylar.)


Mjo... tänkte på det, men har ju ingen erfarenhet av semi mekaniskt/hydrauliskt. samtidigt så funkar ju typhoonen (och säkert andra) så, så tok-kass kan det väl inte vara.
Råder koncensus här i SSK att det är ScootRS som gör det bästa broms-kitet eller finns det utmanare?
(tänkte på länken Jencla skickade till Jockeys... och andra system med Nissin prylar.)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Scootrs är väl vanligast (jag kör med det och är mycket nöjd) men självklart finns det konkurrenter. Bara för att nämna några:JonasPetrini wrote:Råder koncensus här i SSK att det är ScootRS som gör det bästa broms-kitet eller finns det utmanare?
(tänkte på länken Jencla skickade till Jockeys... och andra system med Nissin prylar.)
* vännerna hos Soulscooter http://shop.soulscooter.com/
* Jockey´s Boxenstop http://www.jockeys-boxenstop.de/shop/en ... 0-tv3.html
* Lambretta Innovations http://www.lambrettainnovation.co.uk/sh ... -dive.html
men det finns fler ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
Så, ScootRS är den som är vanligast i svenska scooterkretsar då, enligt dig? Är det beprövat och fungerar har det ju ett visst värde, samtidigt ska man ju - som du indirekt påpekar - inte blunda för annat.jencla wrote: Scootrs är väl vanligast (jag kör med det och är mycket nöjd) men självklart finns det konkurrenter. Bara för att nämna några:
* vännerna hos Soulscooter http://shop.soulscooter.com/
* Jockey´s Boxenstop http://www.jockeys-boxenstop.de/shop/en ... 0-tv3.html
* Lambretta Innovations http://www.lambrettainnovation.co.uk/sh ... -dive.html
men det finns fler ...
/jens
Jag ska ta mig en titt på de olika shopparna och vad de har för go'bitar nu, efter jobb-byte och en oväntat semesterersättningsutbetalning...

Tackar för allas infallsvinklar och kommentarer!

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3
hmmmm.... Kolla skivbromsen längst ner på sidan i denna tråd:
http://www.forums.ilambretta.com/viewto ... view=print
En innocenti "inboard" med anti-dive!?
http://www.forums.ilambretta.com/viewto ... view=print
En innocenti "inboard" med anti-dive!?

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com