Vad tänka på vid köp av 150cc anno -63

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Nilnoj
Drömmare
Drömmare

Vad tänka på vid köp av 150cc anno -63

Post by Nilnoj »

Skall i nästa vecka kika på en anställd vespa 150 från -63.
Den skall ha gått 2300 mil, är oskruvad och har stått i garage i åtta år.

Jag saknar helt kunskap om motorer och vespor, men tänkte förverkliga en tonårsdröm.

/ Jonas
colsson
Lärling
Lärling

Re: Vad tänka på vid köp av 150cc anno -63

Post by colsson »

Klurig fråga!

Det beror ju helt på hur stor plånbok du har och din förmåga/intresse av att skruva själv, samt vilket skick du vill ha vespan i.
Det mesta, ja nästan allt finns att köpa i reservdelar. Jag renoverade en Vespa åt en kompis för ett år sen och det gick på c.a 15.000kr. Sök på "uppfräshning av vespa 180ss" Då bytade jag det mesta men lät bli koppling och växellåda. Lacken bättrades och polerades. Jag skulle generellt säga att alltför mycket rost kan vara lite dumt. Plåt är lite bökigt att fixa om det måste svetsas osv.

Hoppas att det inte är Touringen i stockholm som gubben begär 30.000kr för...... :roll:
Den enda infon om scootern är "att den är kult"...känns ju tryggt.
Var bor du?
/ Christian
Nilnoj
Drömmare
Drömmare

Post by Nilnoj »

Tack för snabbt svar!

Jag bor i Visby, vespan låg ute på blocket fram till i veckan, 15000 begärt pris.

Tänkte skruva så mycket det går på egen hand, med hjälp av handböcker och forum och leja bort det som det eventuellt behövs expertis till. Har gott om tid att ta utgifter pö om pö då jag inte har fixat mc-kort.

Hoppar nog om det är svetskrävande rostlagningar.

Har de några egenheter /fallgropar att tänka på vid okulärbesiktnimg

Jonas
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Tips. Sök kontakt med Visby Vespa Club http://www.visbyvespaclub.se/. Mycket kunniga, mycket trevliga.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Kolla så att ramen är rak och fin.
Kontrollera båda hjullagren. Bakhjulslagerbyte kan kräva att man klyver motorn. (Håll i hjulen som om de vore en ratt och vicka på dem)
Lys med en ficklampa under fotbrädan och kolla så att det ser ok ut.
Titta efter oljepöl under motorn. (Iofs inget ovanligt på Vespor)
Kolla efter glapp i styrlagret. (Vicka på styret fram och bak)
Tänk på att det mesta går att köpa/laga och använd ditt sunda förnuft! :idea:
/ Christian
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Volvohans »

Hoppar in i tråden, då jag redan köpt; hur mycket skall man räkna med att det kostar att renovera en motor ? Går runt och har komp. Antar att man får byta packboxar, brytare osv.
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Min egen motorrenovering kostade 12.000kr på firma. Då bytades alla lager bl.a.
/ Christian
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Kolla om du får motorn igång...den är kanske ok som den är och behöver ingen fix...
Lite enkla och snabba saker att göra som inte heller kostar dig skjortan...

Rengör tanken ifrån gammal bensin och eventuella flagor, rensar & rengör förgasare, byt tändstift & eventuell tandspolen (kommer behöver bytas framöver) , kolla/byt däcken om de är gamla, byt bensinslang om gammal, rensar bensinfilterglaset under tanken, kolla alla vajrar....
sedan kicka igång motorn och känn efter... Vi gjorde en trip över alperna i maj 2013 med bla. just en helt orenoverat touring som hade stått i garage sedan 70/80-talet...kolven satt initialt "fast", men lossnade så småningom - den nya ägaren gjorde en liten service enl ovan ...och sedan var det bara tuta och köraden vespan går fortfarande !!! Kolla med "wanten" på forumet... :-)

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... nte#p63749
"Blech und Freude Rollerjungen"
Nilnoj
Drömmare
Drömmare

Post by Nilnoj »

Stort tack för alla kloka synpunkter. Skall damma av ökenkängorna och klämma, känna, och lyssna om den nu startar.

Skall ansöka om medlemskap i vvc så snart jag har en vespa i min ägo.

Jonas
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Om du har Facebook så kolla in Visby VC evenemang: Att lära sig meka Vespa... Kan vara en kul start för att komma igång med Vespan samt träffa VVC medlemmarna...ett otroligt trevlig & kul gäng!

https://www.facebook.com/events/3364851 ... _mall_plan
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Saturday, November 16, 2013
3:50pm until 6:00pm
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kostmedveten »

Vad trevligt med en 63-a till, ju fler dess bättre. Ha ej för bråttom med renoveringen, skynda långsamt, det är långt till våren. Kolla mycket litteratur innan du börjar, lägg de olika delarna i lådor. Det är trevligt med en renovering under den kalla delen av året. Grattis till ett bra köp.

Med vänlig hälsning Oscar.
ps) har lite bilder på: www.oscarsmcsida.se och lite filmer på youtuub.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Nilnoj
Drömmare
Drömmare

Post by Nilnoj »

Säljaren fastnade på fastlandet kommer först nästa vecka, på onsdag blir det titt - kliar i fingrarna...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tänka på?
Den byggdes för 50 år sedan, i en tid då bromsar o fjädring var sämre och motorn svagare.

Den går inte att köra på motorväg, och på andra vägar får du vänja dig vid att bli omkörd, även av trimmade EU-moppar.

Alla äldre fordon kräver mycket service, och är ofta inte är helt tillförlitliga.

Men visst är det ett charmigt fordon!! :mrgreen: :mrgreen:
Nilnoj
Drömmare
Drömmare

Post by Nilnoj »

Tittade på den igår, då startade den inte trots ny bensin och tändstift. Skulle hem och fundera litet - spela svårflörtad. Igårkväll såld till annan.

Jakten fortsätter. Tack för alla kloka synpunkter!
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kostmedveten »

Är man ej på G förlorar man hela affären och blir utan. Surt sa räven om rönnbären.
Så j----vla klantigt, 63-or växer ej på träd.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kostmedveten wrote:Är man ej på G förlorar man hela affären och blir utan. Surt sa räven om rönnbären.
Säljaren var så nonchalant att han inte såg till att den gick att starta. Oavsett om den växer på träd eller inte, Nilnoj gjorde rätt och litade på sin magkänsla.

Jag hart hört talas om liknande affärer, en Indian som skulle säljas: -Konstigt, den gick ju igång igår. sa säljaren.

Väl hemma hos köparen märktes det att delar fattades i magneten... :x
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

kostmedveten wrote:Är man ej på G förlorar man hela affären och blir utan. Surt sa räven om rönnbären.
Är det lämpligt med personliga påhopp?
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonte_malmo »

Det är nog helt rätt att vara försiktig, speciellt om man inte vet 100 vad som är fel. Jag hade 10000 som absolut maxgräns när jag köpte min Vespa 50. Startade inte när jag titta på den, andra gången jag var där startade den men gick inte att växla. Bara en justering av vajrarna enl säljaren. Jag slog till och fick den för 10, fastnade för utseendet och alla coola tillbehör. Visade sig att det var mer att göra, bla byta alla kablar då elsystemet brännt. Så nu funkar den 4000 i delar och 3500 i arbete på verkstad senare plus ett antal egna timmars arbete. Alltså nästan dubbelt mot vad jag ville lägga...
Lazio-blå 77:a Vespa 50 med 75cc Polini, 19mm Dellorto och Vespatronic
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Generellt sett när jag tittar på Vespa så brukar jag leta efter fel eller indikationer som kräver klyvning av motorn. I sådana fall avstår jag oftast köp. De flesta jobb utanför motorhalvorna brukar jag klara själv men man får ju dra sin gräns nånstans. Dock är ju priset direkt avgörande. Ju lägre pris, ju mer är jag ju villig att fixa själv. Det finns ju mängder med info på forum och i böcker för hemmapularen så i princip allt går ju att fixa. :-)
/ Christian
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Tror du har onödigt stor respekt för att dela motorhalvorna, Christian.
En händig, systematisk kille som du skulle lösa det galant.
Det är inga större konstigheter och det är liksom inte massa lösa delar som ramlar runt där inne.
Som du själv skriver så finns det mycket dokumentation i ämnet.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Det räcker med att man är "normalhändig" samt innehar ett fåtal fh billiga specialverktyg samt handbok. Det är ju bara en förväxt mopedmotor vi har att göra med. I normalfallet torde renoveringsdelarna(lager, växelkors, packningar etc.) inte kosta mer än 1000-1500:-. Att lämna på verkstad kan bli väldigt dyrt utan att man får valuta för pengarna.

colsson, jag blir nyfiken på vad du fick betala 12000:- för i samband med motorrenoveringen?
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Jag gav 15.000kr för min touring. Då medföljde kvitto på den nyrenoverade motorn för 12.000kr. Då är i princip allt invändigt inkl tänddelar bytade. Alla lager och tätningar, växelkors, vajrar, ljuddämpare.m.m. Den var tydligen i risigt skick och ägaren ville ha motorn renoverad och vespan klar för besiktning. Timkostnad c.a 300:-/h.
Det springer fort iväg tycker jag. PX:en som jag håller på med nu har redan kostat mig 2.800kr i delar och då rör jag inte motorn alls. Delar för lika mycket pengar är redan uppskrivna... Tur att det är så förbannat kul! :-)
/ Christian
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Allt är relativt. En god vän som sysslar med både Vespor och engelska sportbilar konstaterade att han kan renovera en hel Vespa-motor för samma pengar som han får ge för en huvudbromscylinder till MG. Och jag tycker nog det är ganska fantastiskt att det det är så lätt att få tag på delar till våra 50 år gamla Vespor och Lambrettor ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Just reservdelstillgången är en av de stora anledningarna till att jag fastnade för Vespor. Mycket tacksamma att renovera! Min Monark 175cc från -51 är betydligt svårare att hitta delar till... Sen är ju hela vespakulturen väldigt tilltalande..och den snygga designen. ..och dess enkelhet...och geniala konstruktion. ..och...och..
/ Christian
Post Reply